
Združenia katolíckych, evanjelických a súkromných škôl sú znepokojené navrhovanými legislatívnymi zmenami v školstve
Predstavitelia troch stavovských organizácií regionálneho školstva – Združenia katolíckych škôl Slovenska, Asociácie evanjelických škôl Slovenska a Asociácie súkromných škôl a školských zariadení – vyjadrujú obavy z navrhovaných legislatívnych zmien v školstve. Podľa nich by opatrenia mohli negatívne ovplyvniť kvalitu a dostupnosť výchovy a vzdelávania v neštátnych školách. Tvrdia, že navrhované zmeny nereflektujú rôznorodé postavenie verejných a neverejných škôl. Upozorňujú tiež na nedostatok odbornej diskusie s organizáciami reprezentujúcimi školský terén.
„Vyjadrujeme znepokojenie nad prijímaním legislatívnych návrhov bez predchádzajúcej kvalitnej odbornej diskusie,“ konštatujú signatári spoločného vyhlásenia a zároveň zdôrazňujú, že kvalitu školy nemožno posudzovať na základe jej zriaďovateľa, ale podľa kvality poskytovanej služby. Informuje o tom Konferencia biskupov Slovenska.
Vo vyhlásení ďalej upozorňujú na riziká obmedzenia slobody výberu vzdelávacej cesty pre rodičov, ak by boli neverejné školy diskriminované vo financovaní. „Inštitút verejného poskytovateľa výchovy a vzdelávania nemôže byť podmienený obmedzenou voľbou rodiča, lebo je to v rozpore s Ústavou SR a medzinárodnými právnymi normami,“ uviedli.
Podľa vyhlásenia, pod ktorým sú podpísaní riaditeľ Združenia katolíckych škôl Slovenska Radoslav Rusňák, prezident Asociácie evanjelických škôl Slovenska Marián Damankoš a prezidentka Asociácie súkromných škôl a školských zariadení Eva Ohraďanová, nemôže byť 100 % percentné normatívne financovanie na žiaka viazané na bezplatnosť vzdelávania, ak reálne náklady školám nepostačujú. Signatári vyzývajú ministerstvo, aby rešpektovalo pluralitu v školskom systéme a nepresadzovalo „optimalizáciu“, ktorá by mohla viesť k úpadku neštátneho školstva.
„Sme presvedčení, že najúčinnejšie na potreby detí reaguje kvalitná a pluralitná vzdelávacia ponuka dostupná vďaka rozmanitým typom poskytovateľov,“ dodali. Apelujú na dialóg a kvalitné analytické podklady ako predpoklad spravodlivej reformy školského systému.
Organizácie zároveň podporujú systémové riešenia v oblasti vzdelávania detí zo sociálne znevýhodneného prostredia. „Ako predstavitelia troch najväčších profesijných organizácií regionálneho školstva, ktoré zastupujú záujmy neštátnych škôl a školských zariadení, podporujeme snahu ministerstva školstva o systémové riešenie dlhodobých problémov vzdelávania žiakov zo sociálneho znevýhodneného prostredia, osobitne detí z marginalizovaných rómskych komunít a ich segregácie v spoločnosti,“ uviedli.
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK
Váš názor nám pomôže tvoriť lepší obsah. Ako sa vám páčil tento článok?