Sobota 1. novembra, 2025
(Fotokoláž: Epoch Times/PPA)

Register nájomných a užívateľských vzťahov: ako oligarchovia zastavili transparentnosť na PPA (Komentár)

Reakcia na zmeny v zákone č. 504/2003 z 24. októbra 2003 o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov:
(Pokračovanie predchádzajúceho komentára)

Zmena akéhokoľvek zákona je v zásade správny a logický postup zákonodarcu, ktorý na základe vecného skúmania a verejnej diskusie k danej problematike opraví zlé, chybné a nefunkčné ustanovenia zákona, prípadne ho doplní o nové ustanovenia na zrýchlenie či zjednodušenie procesov. Dosah a vylepšenia však musia spĺňať ambíciu uspokojiť všetkých poľnohospodárov fungujúcich v režime prijímania eurodotácií a štátnej pomoci, ale aj tých, ktorí štátne a európske dotácie nepoberajú.

Na Slovensku je doslova tradíciou, že nič sa nedeje len tak, profesionálne a s dobrým úmyslom rozvoja podnikania a rozvoja vidieka. Naopak, každú zmenu zákona treba s precíznosťou skúmať, o čo tvorcovi zákona alebo jeho zmeny ide. Preto treba byť ostražitý a vnímať procesy v kontexte minulých mesiacov či rokov a skúmať, aký vplyv majú dejinné súvislosti na navrhovanú zmenu a úpravu zákona č. 504/2003.

Úplne nový „Register nájomných a užívateľských vzťahov“ sme začali robiť vlastne od môjho nástupu na Pôdohospodársku platobnú agentúru (PPA) v auguste 2020. Novozriadená sekcia IT PPA ho naprojektovala a vyrobila pomocou štátneho informačného systému ITMS2013+, ktorý je bezplatný a riadne registrovaný v Európskej komisii (EK). 

Pred mojím odvolaním bol pripravený na 100 % s tým, že po právnej úprave mal byť na PPA zavedený do 15. októbra 2021 – tak to ukladali akreditačné kritéria Akčného plánu (AK) na udelenie riadnej akreditácie, ktorá bola PPA odobratá po nástupe Matovičovej vlády.

Register bol odskúšaný, tak ako všetky informačné systémy (IS), a mal byť žiadateľmi o dotácie „kŕmený“ dátami obhospodarovateľov na základe vlastníckych práv, nájomných a podnájomných vzťahov či v podobe pôdy vedenej na Slovenskom pozemkovom fonde.

Navyše tento register mal byť prepojený s Katastrom SR, kde by sa v mapovom registri, v prípade dvojitého či viacnásobného užívania tej istej parcely či podielov na nej, okamžite vysvietila červená – duplicitná žiadosť dvoch či viacerých žiadateľov na rovnakú parcelu či podiel. Jednoduché, praktické, transparentné, veľmi ľahko kontrolovateľné a veľmi účinné.

O zavedení „Registra nájomných a užívateľských vzťahov“ sme v pravidelnom hlásení informovali aj EK, ako jeden zo 77 splnených bodov Akčného plánu (AP). Tieto hlásenia o progrese a plnení jednotlivých akreditačných kritérií sme EK predkladali na dvojmesačnej báze. Brusel sme teda informovali, že register nájomných a užívateľských vzťahov na Slovensku je zavedený!!!

Lenže transparentné a legálne nájomné vzťahy sú tŕňom v oku oligarchom, veľkým poľnohospodárskym subjektom a podvodníkom s eurofondami. Vyhovuje im chaos a legislatívny neporiadok. Preto nasadili všetky dostupné prostriedky, aby rozbehnuté reformy na PPA čo najskôr zastavili prostredníctvom svojich „trojských koní“: v tom čase to boli nový minister pôdohospodárstva Samuel Vlčan a nový generálny riaditeľ PPA Jozef Kiss.

Jozef Kiss spolu so Samuelom Vlčanom ihneď po nástupe do funkcií rozpustili špičkových IT pracovníkov na PPA a po zrušení protikorupčných oddelení ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) a PPA zastavili všetky kroky smerujúce k digitalizácii PPA vrátane likvidácie všetkých reformných krokov a zavedenia ITMS v sekcii priamych platieb, projektových podpôr.

Došli tak ďaleko, že zdrojové kódy k IS IACS, ktoré sme v januári 2021 odobrali spoločnosti Axasoft, Jozef Kiss spoločnosti v roku 2022 vrátil aj s 5 miliónovou objednávkou na „servisné služby“ pre PPA.

Je nesmiernou drzosťou a aroganciou moci, keď sám minister MPRV Samuel Vlčan a GR PPA Jozef Kiss privedú EK do omylu, vlastne drzo oklamú, keď vôbec Brusel neupozornili na zmenu funkcie a formátu registra nájomných a užívateľských vzťahov. To, čo títo páni spravili vo vzťahu k EK, je obrovský podvod.

Rovnaký postup Vlčan a Kiss zvolili, keď celosvetový register ARACHNE, ktorého zavedenie na PPA bolo rovnako akreditačnou podmienkou, nahradili nejakým lokálnym bankovníckym softvérom na vyhľadávanie a prepojenie podvodníkov s eurodotáciami. 

Ale na toto im EK prišla, čoho dôkazom bolo verejné vypočutie Vlčana, ktorý musel sľúbiť, že IS ARACHNE znova zavedie.

Vzhľadom na uvedené skutočnosti je z môjho pohľadu zbytočné sa venovať všetkým zmenám a doplnkom, keďže všetky zmeny v tomto zákone smerujú k upevneniu postavenia systému oligarchie s vylúčením 87 % ostatných poľnohospodárov.

Možno budú oligarchovia, vláda či minister Takáč argumentovať, že práve veľké poľnohospodárske podniky obhospodarujú cca 85 % pôdneho poľnohospodárskeho fondu. S tým sa síce dá súhlasiť, avšak zároveň treba zdôrazniť, že možno zo 40 či 50 % túto pôdu obhospodarujú len vďaka pokrivenej legislatíve a oklamaniu Európskej komisie.

Zneužívanie eurofondov, napríklad kauza Dobytkár, to jasne preukazuje. A systém oligarchie funguje na Slovensku aj po 36 rokoch po revolúcii. Tak ako komunisti v 50. rokoch podvodom začali, ich potomkovia v úlohe oligarchov v okrádaní národa pokračujú.

Názory vyjadrené v tomto článku sú názormi autora a nemusia nutne odrážať stanovisko The Epoch Times.

Podporte nás

Váš názor nám pomôže tvoriť lepší obsah. Ako sa vám páčil tento článok?

Prečítajte si aj