
Slovenská komora učiteľov sa vyjadrila k predloženým návrhom na zmeny v školskej legislatíve
Slovenská komora učiteľov (SKU) sa vyjadrila k predloženým návrhom na zmeny v školskej legislatíve, ktoré Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR predložilo do medzirezortného pripomienkového konania (MPK). Komora pripomenula, že rezort školstva predložil do legislatívneho procesu sériu takmer všetkých školských zákonov, a to s mnohými zásadnými aj menej zásadnými zmenami.
„V aktuálnom pripomienkovom konaní Komora predložila 83 pripomienok k školskému zákonu, 48 pripomienok k zákonu o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a ďalších 55 k novému zákonu o školskej samospráve,“ informovala SKU s tým, že dohromady predkladá 186 pripomienok.
„Drvivú väčšinu by bolo možné vyriešiť za pol roka prípravy zákonov na spoločných stretnutiach,“ nazdáva sa komora. Poukázala na to, že do MPK vložili organizácie viac než 2 000 pripomienok, čo podľa SKU ukazuje absenciu poctivej verejnej diskusie. Tá podľa komory bude musieť prebehnúť počas leta.
„Pracovné skupiny (tzv. Projekty), ktoré sa ministerstvo už dva roky snaží prevádzkovať v snahe o participáciu, pre neefektívnosť prakticky zanikli a zákony sa pripravili tradične v kuchyni ministerstva s absenciou poctivej diskusie a spolupráce. Je veľmi pravdepodobné, že je to menej nákladné na čas a preťaženosť tak ministerských zamestnancov, ako aj organizácií,“ tvrdí SKU s tým, že mnohé diskusie sa tak konajú až následne, po začatí legislatívneho procesu, stresujúco a zrejme to ovplyvňuje i kvalitu výsledku. Zároveň ale uvítala to, že MŠVVaM SR i generálni riaditelia sú ústretoví a ochotní diskutovať a zapracovávať odborné pripomienky aj po začatí MPK. SKU však kritizuje, že zároveň by to takto nemalo byť, pretože takéto diskusie sú netransparentné voči ostatným subjektom i verejnosti.
SKU je toho názoru, že predložené zmeny sú len x-tou opravu novely zákona, je podľa nej potrebné po 17 rokoch vytvoriť nový školský zákon. „V novele je veľa zmien od veľmi dobrých, debyrokratických, až po nezmyselné kreatívne paragrafy. Zmena financovania je historicky snáď najväčšia za posledné desaťročie, bude potrebné následne pokračovať aj v zmene normatívu a zrušeniu navýšených normatívov za žiakov so ŠVVP a zmena financovania systému poradenstva a prevencie,“ uviedla komora. Pozitívne vníma i reformu školskej samosprávy, aj katalóg vzdelávania a posun ku kvalite profesijného rozvoja.
„Reforma špeciálnych výchovných zariadení je aktuálne veľmi slabá, snáď sa ju po pripomienkovaní podarí nastaviť lepšie. Podporné opatrenia a vzdelávanie cudzincov či iné potrebné zmeny neboli do MPK vložené a nie je jasné, či ich ministerstvo pripraví bez verejnej diskusie,“ uvádza SKU. Úpravy v paragrafoch považuje za zmätočné, predpokladá tiež, že ešte prejdú zmenami, kým sa legislatíva dostane do parlamentu.
„Zákon o pedagogických a odborných zamestnancoch prináša znižovanie kvalifikačných predpokladov na všetkých úrovniach, učiť budú môcť už štvrtáci na VŠ, psychológovia v diagnostických a reedukačných centrách nebudú musieť byť vyštudovaní, riaditeľom bude stačiť iba tri roky praxe na vstup do výberového konania,“ pripomenula komora.
Predmetné zmeny nepovažuje za dobré, hoci podľa vyjdrenia rozumie dôvodom, ktoré k tomu viedli. SKU kritizuje, že rezort školstva nepriniesol žiadnu zásadnú reformou na úrovni platového automatu či zvyšovania kvality škôl. „Nedostatok pracovníkov v školstve sa má riešiť na vládnej (premiérskej) úrovni zvýšením atraktivity profesií, čo sa bohužiaľ nedeje,“ myslí si komora učiteľov.
Vytvorenie katalógu vzdelávania, čo je novinka v zákone, by podľa komory mohlo napomôcť na jednom mieste vidieť celú ponuku kvalitných a akreditovaných kurzov. „Zmenili sa aj kritéria na akreditovanie vzdelávacích organizácií v školstve, ktoré budú musieť okrem doterajšej akreditácie podstúpiť aj akreditáciu v celoživotnom vzdelávaní, ktorá je pomerne prísna. Udejú sa však, žiaľ, aj viaceré duplikácie,“ predpovedá komora. Podotkla ale, že viaceré z jej pripomienok, ktoré navrhovala na skvalitnenie systému profesijného rozvoja, sa v zákone neobjavili.
SKU uvítala viacero zmien v zákone o školskej samospráve, avizovala však pripomienky k radám škôl, aby nebolo ohrozené ich postavenie. Zároveň predkladá pripomienky, ktoré by podľa nej mohli zlepšiť niektoré detaily procesu výberu riaditeľa, voľby rady školy a kompetencie riaditeľov. „Komora učiteľov nepredkladá pripomienky k reforme zákona o financovaní, tieto zmeny sú postavené na serióznych dátach a analýzach. Konkrétne riešenie a uplatnenie dát je úlohou rokovaní medzi ministerstvom, súkromnými a cirkevnými školami. Reformu ale v zásade podporujeme,“ uvádza SKU.
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK
Páčil sa vám tento článok? Napíšte nám svoj názor a prípadne zanechajte kontakt, ak chcete odpoveď.