Štvrtok 3. júla, 2025
(FB/ Nadácia Pontis)

Firmy smerujú 2 % dane najmä do vzdelávania, podpora rastie už tretí rok po sebe

Nedostatok ľudí s kľúčovými zručnosťami naráža na potrebu systémovej podpory vzdelávania. Analýza Asociácie firemných nadácií a nadačných fondov (ASFIN) ukazuje, že firmy zapájajúce sa do mechanizmu 2 % dane reagujú na tento problém čoraz cielenejšie. Vzdelávanie získalo tri roky po sebe najväčšiu podporu.

V roku 2023 to bolo viac než 31 % zdrojov z celkovej sumy 10 miliónov eur, ktoré do systému asignácie odviedli členovia ASFIN. To ho radí medzi top prioritu firemných donorov pred rozvojom športu, ochranou životného prostredia či podporou zdravia, kultúry a sociálnej pomoci.

Členovia ASFIN podporili v roku 2023 celkovo 1 825 verejnoprospešných projektov sumou takmer 10 miliónov eur, z toho 575 projektov sa týkalo vzdelávania.

„Slovenský pracovný trh trpí chronickým nedostatkom kvalifikovaných ľudí – od technických zručností až po mäkké zručnosti ako je finančná gramotnosť, kritické myslenie či podnikavosť. Je prirodzené, že firemné nadácie a nadačné fondy preto smerujú časť svojej dane do systematickej podpory kvalitného vzdelávania, aby pripravili novú pracovnú silu na aktuálne požiadavky trhu, ktoré budú kľúčom k tvorbe inovácií,“ hovorí predsedníčka ASFIN Tatiana Švrčková.

Až 75 % grantov smerovalo do menších iniciatív v sumách do 5-tisíc eur, často do regionálnych škôl, neziskových organizácií a komunitných centier. Len 57 projektov získalo sumu vyššiu ako 30-tisíc eur, čo potvrdzuje stratégiu „viac projektov – viac talentu“ a znižovanie regionálnych rozdielov v prístupe ku kvalitnému vzdelaniu. Firemné nadácie poskytujú nielen financie, ale aj know-how, mentoring a zapájajú zamestnancov ako lektorov v rámci dobrovoľníctva.

Príkladom je Nadácia Volkswagen Slovakia, ktorá v spolupráci s Úsmev ako dar prispieva mladým dospelým z Centier pre deti a rodiny na vodičské preukazy. Nadácia Slovenskej sporiteľne sa zameriava na finančnú gramotnosť cez program FinQ, vďaka ktorému sa niektoré školy dostali na úroveň krajín OECD. Nadačný fond Telekom podporuje digitálne zručnosti dievčat a programovanie v regiónoch.

„Ak chceme Slovensko pripraviť na výzvy digitálnej transformácie, starnutia populácie a klimatickej adaptácie, musíme začať pri vzdelávaní. Firmy, ktoré investujú do budúcnosti mladých ľudí, tak v skutočnosti investujú do budúcnosti celej krajiny,“ dodáva Švrčková.

Aký dojem vo vás zanechal tento článok? Zdieľajte s nami vaše myšlienky.

Prečítajte si aj