Nedeľa 16. júna, 2024
Maďarský minister dopravy János Lázár (Foto: FB / János Lázár)

Maďarsko sa chce stať kľúčovou krajinou medzi dvoma svetmi. Čínske investície však môžu krajinu zadlžiť

Podľa slov maďarského ministra dopravy a výstavby Jánosa Lázára (Fidesz) je posilňovanie čínsko-maďarských vzťahov vedomá stratégia. V rozhovore pre portál Portfolio uviedol, prečo je Maďarsko pre Čínu dôležitým partnerom. Tiež priblížil ambíciu Maďarska stať sa kľúčovou krajinou medzi východným a západným svetom. Výhodne sa zdajúce partnerstvo však môže viesť k dlhovej pasci, z ktorej sa nebude jednoduché vymaniť.

„Európanom sa v celosvetovom meradle bezpochyby darí, ale ich hospodárstvo sa postupne oslabuje,“ povedal minister v rozhovore a dodal, že zefektívnenie európskeho hospodárstva si vyžaduje znalosti a technológie nachádzajúce sa najmä v Číne. Podľa jeho názoru je Maďarsko pre Čínu dôležité, keďže ako členský štát Európskej únie (EÚ) umožňuje vstup čínskych technológií na trh EÚ. Ako príklad uviedol železničnú trať Budapešť – Belehrad a prvé použitie čínskeho vlakového bezpečnostného zariadenia.

Právnička a reportérka Eszter Fricskó vyjadrila v rozhovore pre Epoch Times Slovensko znepokojenie, že Maďarsko sa vďaka projektu novej Hodvábnej cesty (tiež Jeden pás, jedna cesta) čoraz viac zadlžuje. Iba v projekte výstavby železničnej trate Belehrad – Budapešť sú zahrnuté 2 miliardy eur, z čoho 85% financuje maďarská vláda z čínskeho úveru. V prípade neschopnosti úver splácať si podľa nej môže Čína ako protihodnotu žiadať zabrať časť priemyslu v danej krajine na 100 rokov alebo vlastniť časť krajiny.

Podľa E. Fricskó v súčasnosti funguje v Maďarsku 360 čínskych firiem a podľa ministra zahraničných vecí Pétera Szijjártóa (Fidesz) predstavujú čínske investície v krajine 15 miliárd eur.

Lázár tiež vysvetlil, že na to, aby sa Maďarsko posilnilo, sa potrebuje stať kľúčovou krajinou v oblasti dopravy. Vďaka dopravnej infraštruktúre by mali všetky cesty z východu do západnej Európy prechádzať predovšetkým cez Maďarsko. Naplnenie cieľa vybudovania čo najviac štvorprúdových ciest by krajine prinieslo značné príjmy vďaka vyberaniu mýta od medzinárodných logistických operátorov.

„V súčasnom nestabilnom prostredí vojny by bolo pre naše národné hospodárstvo veľkou konkurenčnou výhodou, keby Maďarsko bolo bezpečným bodom, kde sa stretávajú dva svety,“ predstavil ambície krajiny minister Lázár.

Maďarsko-čínska spolupráca sa čoraz viac prehlbuje, čomu nasvedčuje aj návšteva našich južných susedov čínskym prezidentom Si Ťin-pchingom a podpísanie 18 dohôd v oblasti vzájomnej spolupráce. Dôsledky partnerstva však nemusia byť také výhodné, ako sa na prvý pohľad zdá.

Čínsky infraštruktúrny program novej Hodvábnej cesty sa dotýka už viac ako 150 krajín a okrem investícií znamená pre štáty aj vysoké dlhy. Potvrdzuje to správa AidData označujúca Čínu ako „najväčšieho oficiálneho vymáhača dlhov na svete“. Projekt novej Hodvábnej cesty a jeho široký politický rozmer vnímajú kritici ako dlhovú pascu, ktorá výrazne vtláča krajiny pod čínsky vplyv.

Prečítajte si aj