
Fenomenálny nožiar Martin Vasil: Nôž má v sebe kus osobnej identity, sprevádza nás v rôznych fázach života (Rozhovor)
Martin Vasil začínal ako nástrojár v strojárskej firme, kde nadobudol prvé skúsenosti s oceľou a ostrím. Po rokoch práce a získavania zručností sa mu podarilo rozbehnúť vlastnú značku a naplno sa venovať tomu, čo ho najviac napĺňa. Vo svojej dielni kladie dôraz na kvalitu materiálov, ktorú meria ich odolnosťou, životnosťou a estetikou. Nôž podľa neho nie je iba nástroj, ale aj jedinečný kúsok osobnej identity. V rozhovore pre Epoch Times Slovensko prezradil, ako vyzerá proces výroby, čo musia spĺňať tie najkvalitnejšie materiály a aké vlastnosti by mal mať nôž, ktorý človeku vydrží desaťročia.
Epoch Times Slovensko: Výstavné, hubárske, lovecké, na maslo aj ryby, no hlavne s originálnou pečiatkou ručnej výroby. Takéto nože sa už len tak ľahko nevidia. Ako sa k niečomu tak raritnému dá dostať?
Martin Vasil: Je pravda, že v dnešnej dobe sériovej výroby je poctivá ručná práca čoraz väčšou vzácnosťou. Našťastie, stále existuje množstvo nožiarov, ktorí toto krásne remeslo udržiavajú pri živote a ponúkajú svetu originálne výrobky s vlastným rukopisom.
Ja som sa k nožiarstvu dostal skôr náhodou než plánovane. V práci som mal kolegov, ktorí si zo zvedavosti skúšali vyrábať vlastné nože, a tak som to skúsil aj ja. Rýchlo som zistil, že ma to nesmierne baví a že pri tom viem využiť svoje technické znalosti z nástrojárčiny aj záujem o prácu s drevom. Každý nový nôž pre mňa predstavoval príležitosť učiť sa a skúšať nové veci. Časom sa z obyčajnej zvedavosti stala vášeň, ktorej som začal venovať čoraz viac energie a dnes je to remeslo, ktoré tvorí podstatu môjho života.
Nástrojár, stolár, nožiar. Ručná práca vám očividne nebola cudzia…
To áno. Začiatky v nožiarstve sa viažu ešte k mojej práci v strojárskej firme. Ostril som všetky možné druhy nástrojov – od priemyselných cez gastronomické až po medicínske. Som vyučený nástrojár a popri práci som si urobil aj stolársku školu, pretože ma fascinovala práca s drevom. Nožiarske kurzy som neabsolvoval, som v podstate samouk. Najviac mi dala samotná prax a neustála chuť skúšať nové postupy a štýly. Postupne sa z koníčka stala vášeň a od roku 2023 aj moje plnohodnotné zamestnanie.
Vtedy ma fascinovalo spojenie ocele a dreva – dvoch materiálov, ktoré sú samy o sebe krásne a funkčné, ale až v kombinácii s ručnou prácou dokážu vytvoriť jedinečný výsledok. Keď som vyrobil svoj prvý nôž, bol som veľmi hrdý na to, že niečo také dokážem vlastnými rukami. Táto vášeň ma neustále hnala dopredu, aby som bol lepší a robil originálnejšie kúsky.




Okrem napredovania vás postretli určite aj peripetie, ktorým ste sa ako nožiar nevyhli. Čo bolo pre vás najnáročnejšie?
Za najväčšiu výzvu považujem nastavenie cien na našom trhu a zároveň snahu ukázať ľuďom, že ručná výroba sa nikdy nemôže porovnávať so sériovou, či už z hľadiska kvality, alebo ceny. Nebolo jednoduché vysvetliť, že za každým nožom stoja desiatky hodín práce, výber prvotriednych materiálov a množstvo skúseností. Dnes si už čoraz viac zákazníkov uvedomuje, že originál s osobným príbehom má úplne inú hodnotu než produkt z pásovej výroby.
Pre väčšinu z nás sú nože len súčasťou nutného kuchynského náčinia. Ako sa ale vy ako výrobca na ne pozeráte?
Pre mňa sú nože niečo, čo nás sprevádza počas celého života. Už ako malí chlapci sme túžili mať svoj prvý nôž, hoci len malú „rybičku“. V kuchyni ich používame dennodenne a stávajú sa neodmysliteľnou súčasťou rodinného života. Muži zas často túžia po poriadnom noži do prírody, na ryby či poľovačku. Nôž je teda podľa mňa oveľa viac než len nástroj. Je to predmet, ktorý má v sebe kus osobnej identity a sprevádza nás v rôznych obdobiach života.
Potom by mal byť natoľko kvalitný, aby časť života s nami aj prežil. Aké vlastnosti by mal mať takýto nôž?
Najdôležitejšie sú určite ostrosť a udržateľnosť ostria. Rovnako podstatné je, aby bol nôž dobre vyvážený a ergonomicky spracovaný. Iba tak sa s ním dá pracovať pohodlne aj dlhší čas. Veľký dôraz kladiem aj na materiály, ktoré musia spájať odolnosť s estetikou.
Aké materiály to spĺňajú?
Najradšej pracujem s kovanými materiálmi, ako sú damaškové ocele či Damasteel, no často siaham aj po N690, ktorá má veľmi dobrý pomer ceny a výkonu. Pri rukovätiach uprednostňujem drevo – od domácich druhov až po exotické, ale používam aj iné materiály ako parožie, mamutie kly a zuby, jumu či akriláty. Samotný výber materiálu sa vždy odvíja od toho, na čo bude nôž určený, a najmä od predstavy zákazníka. Ja mu následne vyskladám kombináciu materiálov tak, aby výsledný nôž čo najlepšie ladil s jeho požiadavkami a zároveň spĺňal praktické aj estetické nároky.




Nie je teda vhodné vyrobiť nôž na maslo z rovnakého materiálu ako napríklad na huby?
Oceľ a ostatné materiály, ktoré pri výrobe používam, patria medzi špičkové a bez problémov zvládnu akékoľvek prostredie – od kuchyne až po náročný outdoor. Z toho dôvodu je možné z nich vyrobiť aj nôž na maslo, aj hubársky či lovecký nôž. Pokiaľ by si však zákazník vybral materiál, ktorý by nebol úplne vhodný na zamýšľaný účel, určite ho na to upozorním a odporučím kombináciu, ktorá zabezpečí funkčnosť aj dlhú životnosť noža.
Dlhej životnosti ale predchádza samotný proces výroby. V akom slede vzniká kompletný nôž?
Celý proces vždy začína predstavou zákazníka. Najskôr si spolu sadneme a rozoberieme všetky detaily – aký typ noža potrebuje, na aký účel ho bude používať, aké materiály preferuje a aký dizajn by si želal. Niekedy má zákazník jasnú predstavu, inokedy prichádza len s približnou myšlienkou a ja mu pomôžem vyskladať návrh tak, aby nôž spĺňal funkčné aj estetické nároky.
Samotná výroba začína prípravou ocele, vyrezaním tvaru a vytvarovaním čepele, po čom nasleduje kalenie (tepelné spracovanie pre dosiahnutie tvrdosti a odolnosti). Potom prichádza brúsenie a finálna úprava ostria, aby bol nôž funkčný aj vyvážený. Veľký dôraz kladiem na rukoväť, ktorá musí byť ergonomická a pohodlná.
Ako zabezpečíte, aby práve čepeľ spĺňala všetky spomenuté predpoklady?
Kľúčové je kvalitné spracovanie ocele a jej správne zakalenie. To rozhoduje o tvrdosti a životnosti noža. Dôležitý je tiež finálny výbrus, od ktorého závisí ostrosť, ale aj to, ako sa bude nôž brúsiť v budúcnosti.
Výroba rukoväte znie už iba ako doplnok, ale vo vašej dielni sa jej venuje veľká pozornosť…
Rukoväť rozhoduje o tom, či sa nôž stane vaším obľúbeným spoločníkom, alebo nie. Ak nesedí do ruky, práca s ním je nepohodlná, preto jej venujem rovnakú pozornosť ako čepeli. Typ dreva či materiálu určuje nielen estetiku, ale aj praktickosť. Niektoré materiály sú odolnejšie voči vlhkosti, iné zase dodajú výnimočný vzhľad.
Ale pri puzdrách, tam by sme už mohli hovoriť viac o estetike než praktickosti, však?
Pre mňa je puzdro posledným prvkom, ktorý nôž nielen ochráni, ale zároveň podčiarkne jeho charakter. Väčšinu puzdier si nešijem sám, pretože časovo to pri všetkých zákazkách nestíham. Do výroby sa púšťam len pri náročnejších vlastných projektoch alebo pri špeciálnych japonských nožoch, ako sú napríklad tanto či katana.




Vy sa venujete naozaj širokému spektru nožov. Ktorým typom sa ale venujete najviac? Po ktorých je najväčší dopyt?
Najväčší dopyt je momentálne po kuchynských japonských nožoch a loveckých nožoch, no viem vyrobiť v podstate akýkoľvek typ noža. Moje portfólio je však široké práve preto, že aj moji zákazníci majú rôzny vkus a prichádzajú s originálnymi nápadmi. Často ma tak posúvajú k výrobe nožov, do ktorých by som sa možno sám nepustil, alebo by mi nenapadlo vytvoriť ich takým spôsobom. Baví ma skúšať nové veci a posúvať sa ďalej, pričom najväčšie naplnenie mi prináša tvorba gravírovaných a zdobených nožov.
Ako to prebieha? Akými technikami dokážete premietnuť obraz na nôž?
Pri zdobení používam rôzne techniky, ako povrchové gravírovanie, rytinu plastiky či scrimshaw, ktoré umožňujú preniesť na nôž veľmi detailné obrazy či celé scény. Ponúkam aj laserové gravírovanie, ktoré je finančne menej náročné. Ručné techniky ako rytina či scrimshaw sú podstatne pracnejšie a vyžadujú hodiny detailnej práce, preto sa ich cena nemôže rovnať s laserovým gravírovaním. Každý zákazník si tak vie vybrať možnosť, ktorá najlepšie zodpovedá jeho predstavám aj možnostiam.
Metóda scrimshaw sa zdá byť najtradičnejšia. Často s ňou pracujete?
Scrimshaw je technika, pri ktorej sa jemne boduje ihlou do kosti, zuba či iného materiálu a následne sa na obraz nanáša indický tuš. Umožňuje vytvárať detailné motívy na rukoväti alebo puzdre. V mojej práci ju ponúkam ako jednu z možností zdobenia, no častejšie sa zákazníci rozhodnú pre dekorovanie priamo na čepeli, preto v praxi využívam najmä povrchové gravírovanie alebo rytinu.
Pri ručnej výrobe prakticky čohokoľvek sa hovorí, že výrobca si vždy spozná svoj výrobok. Aký je váš jednoznačný podpis na každom noži?
Určite áno. Myslím si, že každý nožiar má svoj vlastný rukopis, ktorý sa časom prejaví na jeho dielach a robí ich jedinečnými. Keď človek sleduje tvorbu konkrétneho majstra dlhšie, dokáže jeho nože spoznať už na prvý pohľad. V mojom prípade je to dôraz na dokonale vyleštené čepele a čisté, uhladené línie, ktoré dávajú nožom eleganciu aj funkčnosť. Veľmi charakteristický je aj môj štýl gravírovania. Aj keď sa na každom noži objaví úplne iný motív či obrázok, rukopis ostáva podobný a práve vďaka tomu sa moja tvorba dá jednoducho rozpoznať. A, samozrejme, neodmysliteľnou súčasťou každého môjho noža je logo, ktoré dotvára celok a potvrdzuje jeho originalitu.
Kam všade sa už vaše nože dostali?
Okrem Slovenska a Českej republiky ich nájdete aj v Rakúsku, Nemecku, Francúzsku, Dánsku, USA, Mexiku či Juhoafrickej republike. Jeden z najvzácnejších momentov v mojej kariére bol, keď som vyrábal nôž pre vysokopostaveného japonského majstra karate. Mať svoj nôž v Japonsku je pre mňa obrovská česť.
Ďakujeme za rozhovor!
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK
Váš názor nám pomôže tvoriť lepší obsah. Ako sa vám páčil tento článok?