Štvrtok 10. júla, 2025
Tapeta „Erdem“ na hodvábe Adam Grey. (S láskavým dovolením de Gournay)
»

Keby steny mohli snívať: ručne maľované tapety de Gournay oživujú takmer zabudnuté umenie (+Foto)

S vhodnou výzdobou sa miestnosť môže premeniť na umelecké dielo, ktoré vám vyrazí dych a prenesie vás do iného sveta. Majstri remeselníci svetoznámej britskej spoločnosti de Gournay, zameranej na luxusné interiéry, vytvárajú presne takéto zážitky. Ich ručne maľované tapety pristanú miestnosti ako exkluzívne šaty vyrobené na mieru. Umelci oživujú predindustriálne čínske umenie, pričom ide o mimoriadne náročný proces, ktorého výsledkom sú tie najkrajšie a najzaujímavejšie tapety na svete.

Tapeta „Erdem“ na hodvábe Adam Grey. (S láskavým dovolením de Gournay)

Všetko sa začalo na začiatku 80. rokov 20. storočia, keď Claud Cecil Gurney chcel zreštaurovať starožitné tapety v štýle chinoiserie vo svojom rodinnom dome v Londýne. Ide o európsky štýl inšpirovaný ázijským umením a dekoráciami, najmä čínskymi motívmi. Na jeho prekvapenie to vôbec nebolo jednoduché. Technika ručného maľovania chinoiserie v Číne vymierala, keďže ju vytláčala industrializovaná masová výroba. Gurney našiel len jediného dodávateľa. Znepokojený skutočnosťou, že tento druh umenia mizne do nenávratna, vyhľadal umelcov, ktorých rodičia a starí rodičia boli vyškolení v starodávnych čínskych technikách ťahu štetcom, nevyhnutných pre akvarelové maľby chinoiserie. Zostavil malý tím piatich umelcov a v roku 1986 vznikla spoločnosť de Gournay.

Umelci spoločnosti de Gournay maľujú každý návrh ručne technikou dvoch štetcov: jeden štetec na pigment, druhý na vodu. Realizácia tejto techniky trvá hodiny – a roky trvá, kým ju zvládnete. (S láskavým dovolením de Gournay)

Dnes je táto rodinná firma známa po celom svete, pričom svoje portfólio rozšírila o ďalšie historické i súčasné štýly ručne maľovaných a vyšívaných nástenných dekorácií, ako aj o výrobu jemného porcelánu a ručne vyrezávaného nábytku. Jej prepychová kolekcia chinoiserie nemá na svete mnoho konkurentov.

Chinoiserie je fenomén 18. storočia. V tom období nastalo v Európe obdobie fascinácie Východom, ktorú podnietila Hodvábna cesta a námorný obchod, prinášajúci na starý kontinent koreniny, jemný porcelán a lákavé obrazy exotických tvorov, architektúry a odevov. V čase, keď boli možnosti cestovania obmedzené, fantázia otvárala okná do iných svetov. Chinoiserie podnecuje fantáziu, zobrazuje očarujúce krajiny a bujné záhrady plné rozmarnej flóry a fauny, ako sú pivónie či pávy.

Detail tapety „Erdem“ na zlatožltom farbenom hodvábe. (S láskavým dovolením de Gournay)

Keď Gurney zakladal spoločnosť, mal dva ciele: vrátiť tapety v štýle chinoiserie do európskych interiérov a vyrábať ich autentickými čínskymi technikami 18. storočia. Tak ako starožitné európske tapety odolali času, rovnako aj tapety de Gournay sú vyrobené z odolných materiálov a technikami, ktoré vydržia stáročia.

Tapeta „Erdem“ na farbenom hodvábe Adam Grey, spolupráca medzi de Gournay a módnym návrhárom Erdemom Moralioglu. Kolekcia zobrazuje vrabce, penice, bažanty a volavky medzi hortenziami, topoľovkami, kosatcami, chryzantémami a popínavými rastlinami. (S láskavým dovolením de Gournay)

Typický chinoiserie panel sa skladá z dvoch vrstiev ručne vyrábaného xuan papiera (tradičného čínskeho ryžového papiera) zlepených dohromady a podlepených hodvábom. Široké štetce nanášajú akvarelové farby na pozadie. Kým je papier ešte vlhký, vrstvy papiera a hodvábu sa vyrovnajú a nechajú vyschnúť, čím vzniknú charakteristické škvrny a fľaky farby.

„Kolónia“ na ružovom edo papieri, navrhnutá exkluzívne pre vstupnú halu hotela Colony v Palm Beach na Floride. Inšpirovaná pôvodnou nástennou maľbou v hotelovej vstupnej hale z jej prvého otvorenia v roku 1947, dizajn zobrazuje pôvodnú flóru a faunu južnej Floridy. (S láskavým dovolením de Gournay)

Každá tapeta sa najprv nakreslí v miniatúrnej podobe, aby boli proporcie presné, pričom je šitá na mieru rozmerom konkrétnej miestnosti. Umelci pracujú v tímoch: najprv ceruzkou načrtnú vzory, potom ich maľujú akvarelom pomocou techniky dvoch štetcov zdokonalenej v 12. storočí. Jeden štetec slúži na pigment, druhý na vodu; spolu vytvárajú úchvatné farebné prechody. Neskôr sa jemným štetcom pridávajú detaily. Výroba jedného panelu trvá približne 80 hodín.

„Portobello“ na modrosivom indickom čajovom papieri s interiérovým dizajnom od Brittany Bromleyovej. (S láskavým dovolením Carmel Brantleyovej)

V čínskom maľovaní štetcom je každý ťah premyslený a už sa nedorába. Zvládnutie tejto techniky si vyžaduje roky tréningu a praxe. Majstri v de Gournay učia a podporujú svojich nasledovníkov. Menej skúsení umelci začínajú maľovaním jednoduchých prvkov, ako sú vetvy a listy, neskôr s rastúcou sebadôverou prechádzajú na zložitejšie motívy, ako sú vtáky a kvety. Rozrastanie tímu je organický proces.

Úžasné umenie, technika a starostlivosť robia každú tapetu značky de Gournay jedinečnou. Tak ako šaty haute couture sú ušité podľa presných špecifikácií, každá tapeta je dokonale prispôsobená miestnosti. A podobne ako jemný porcelán spája krehkosť s odolnosťou, rovnako každá precízne vytvorená tapeta kombinuje éterickú krásu s trvácnosťou.

Článok bol preložený z americkej edície Epoch Times.

Páčil sa vám tento článok? Napíšte nám svoj názor a prípadne zanechajte kontakt, ak chcete odpoveď.

Prečítajte si aj