Štvrtok 23. októbra, 2025
Ilustračný obrázok (Foto: Vlada Karpovich/Pexels)

Jesenné obyčaje a tradície

Čas dozretých plodov, osláv, vinobrania a hodov. Jeseň je sprevádzaná tradičnými zvykmi, z ktorých niektoré sa zachovávajú dodnes. V tomto chladnejšom období so sebou jeseň prináša akúsi pripomienku našich predkov. Slnka ubúda, noci sa predlžujú a v čase nedostatku svetla, ktoré rozjasňovalo našu náladu, k nám prirodzene prichádza obdobie spomienok na príbuzných, starých rodičov i zosnulých. Rodina sa častejšie stretáva a začína sa obdobie zapaľovania sviečok. 

Naši predkovia mali podľa obyčajov o takomto čase už naloženú kapustu v sudoch, spracované víno či nasolené baranie mäso. Piekli sa husy, kačice a lokše. Koniec októbra býval považovaný za koniec hospodárskeho roka. Gazdovia vyplácali pracovné sily na statkoch a podľa spokojnosti sa dohodli na práci aj na ďalší rok. Zásoby na zimu sa odložili do pivníc a komôr.


Jesenné večery našich predkov vyzerali naozaj pestro a živo. Rodina aj priatelia sa schádzali, vykonávali rôznu prácu a spoločne trávený čas si staršie ženy – páračky – spestrovali historkami a rozprávaním. Veru nechýbali ani strašidelné príbehy, pri ktorých mali deti uši na stráži, aby sa dozvedeli niečo zaujímavé.

„Počas chladných večerov sa vždy v jednom dome zišli ženy – susedy aj rodina, staršie aj mladšie a domajšie deti. Mládež a deti počúvali tie strašidelné príbehy, no potom sa dievky báli ísť domov. Preto mali zámienku, aby ich mládenci vyprevádzali,“ spomína na staršie časy Viera Krajčírová, bývalá pracovníčka Obecného úradu v Križovanoch.

Ženy si posadali okolo stola, na ktorom stál v strede veľký hrniec s perím. Párali (drápali) perie potrebné do prikrývok a podušiek, či už do výbavy pre nevesty, alebo pre nového člena rodiny.

„Po našom sa to volalo ‚drápaní pérá‘ – páranie peria. Bolo to husacie a kačacie perie z hydiny, ktorú gazdinky chovali a do zimy väčšinou pozabíjali a zjedli. Počas párania sa nesmelo kýchať, fúkať do peria, otvárať dvere a robiť prievan. Perie, ktoré sa šetrilo celý rok, sa dalo do stredu stola a každá ženička si z neho brala a drápala perie – oddeľovala páperie od kostrnky. Páperie bolo kvalitné, hodilo sa do podušiek a duchien, tí chudobnejší vraj používali do duchien aj kostrnky,“ vysvetľuje V. Krajčírová.

Začiatok novembra sa začína Sviatkom všetkých svätých a je charakteristický návštevou cintorínov, pálením sviečok a zdobením hrobov. Podľa tradície sa verilo, že svetlo sviečky chráni mŕtvych aj ich živých príbuzných pred temnými silami. Sviečka je aj symbolom svetla a nádeje v posmrtný život. Vo viacerých oblastiach Slovenska sa zvyk zapaľovania sviečok rozšíril po druhej svetovej vojne. Oheň mal význam nielen ochranný, ale aj očistný. Verilo sa, že v tomto období by sa mal človek stíšiť, utiahnuť do seba a robiť pokánie – uskutočniť vnútornú očistu.

PhDr. Ervín Blažek spomína v knihe Kerestúr, Križovany nad Dudváhom, že „na Sviatok všetkých svätých sa pálili na hroboch biele tenké sviečky. Iný druh sviečok vtedy priemysel nevyrábal.“

Keďže naši predkovia boli spätí s prírodou a žili v úcte voči Bohu, nečudo, že verili, že duše zosnulých sú prítomné pri dôležitých udalostiach rodu. Bolo rozšírené presvedčenie, že duchovia predkov sa v noci z 1. na 2. novembra navracajú k svojim blízkym. Preto im na stole nechávali pokrm alebo zvyšky jedla. K obyčajom patrilo aj rozdávanie jedla núdznym alebo žobrákom stojacim pri kostole.

Dávnejšie bola úcta k zosnulým prejavovaná v tichých modlitbách a láskavých spomienkach. Pre množstvo práce okolo hospodárstva, domu a záhrady nemali naši starí rodičia možnosť chodiť upravovať hroby počas roka, no keď sa blížil Sviatok všetkých svätých, hroby očistili a patrične sa o ne postarali. Zvykom bolo ozdobiť hroby čečinou.

„V minulosti na Sviatok všetkých svätých bolo častokrát chladné a veterné počasie. Zapáliť sviečky zápalkami – „sirkami“ – zabralo veľmi veľa času a vyžadovalo trpezlivosť. Okolie hrobov bolo blatové s vrstvou mokrého snehu. Avšak nezlomná vôľa uctiť si pamiatku mŕtvych aj v takomto prostredí bola vždy silná, ľudská, pretkaná vďakou k zosnulým príbuzným, priateľom a známym,“ píše E. Blažek.

Aj tieto zvyky patria k našej histórii a jesenným tradíciám našich predkov. Staršie generácie si tieto spomienky nosia so sebou a sú dôkazom kultúrneho bohatstva a zručnosti našich predkov. V mnohých regiónoch sa snažia ľudia neustále zachovávať tradičnú kultúru aj vystupovaním v krojoch, vyšívaním alebo zapisovaním si obyčajov a zvykov, aby sa mohli odovzdávať nasledujúcim generáciám. Pripomínanie si minulosti pomáha oživovať hodnoty, ktoré naši predkovia vyznávali.

Podporte nás

Váš názor nás zaujíma! Pomôžte nám zlepšovať obsah hodnotením tohto článku.

Prečítajte si aj