
Tajný prístup: Čína môže na diaľku ovládať 850 elektrických autobusov v Nórsku
Nórska spoločnosť verejnej dopravy Ruter vykonala tajné testy na modeli čínskeho elektrického autobusu, ktorý je v súčasnosti prevádzke. Výsledky poukazujú na významné riziká v oblasti kybernetickej bezpečnosti.
V skratke:
- V Nórsku spoločnosť Ruter testuje dva elektrické autobusy, jeden z Holandska a jeden z Číny.
- Model z Číny odhalil vážne riziká v oblasti kybernetickej bezpečnosti, ktoré umožňujú ovládanie na diaľku.
- Dopravná spoločnosť reaguje opatreniami na sprísnenie bezpečnostných požiadaviek.
Nórsko je známe vysokým podielom elektrických vozidiel. Mestá a obce čoraz viac využívajú elektrické autobusy na verejnú dopravu.
Táto škandinávska krajina s 5,5 miliónmi obyvateľov mala už v roku 2024 1 742 elektrických autobusov – a číslo stále rastie. Ako informuje portál o mobilite „PiataAuto.md“, 1 350 z týchto autobusov na batériový pohon pochádza z Číny. 850 z nich dodala spoločnosť Yutong, jeden z najväčších výrobcov elektrických autobusov v Číne.
Kybernetická zraniteľnosť
Dopravná spoločnosť Ruter nedávno informovala, že otestovala dva elektrické autobusy v izolovanom prostredí v opustenej podzemnej bani. Ruter zabezpečuje dopravu v hlavnom meste Oslo a jeho okolí. Testy boli zamerané na odhalenie potenciálnych bezpečnostných rizík spojených s elektrickými autobusmi.
„Tento komplexný a jedinečný test nám umožňuje nainštalovať do autobusov správne bezpečnostné zariadenia,“ povedal Bernt Reitan Jenssen, generálny riaditeľ spoločnosti Ruter. „Verejná doprava v Osle a [v provincii] Akershus by mala mať prístup k najlepším technológiám a čo najvyššiu bezpečnosť.“
Testovanými objektmi boli nový elektrický autobus od spoločnosti Yutong a trojročný autobus holandskej značky VDL Groep. V prípade autobusu z Holandska spoločnosť Ruter nezistila žiadne riziko v oblasti kybernetickej bezpečnosti.
Úplne inak to však bolo v prípade autobusu z Číny. Testy totiž odhalili, že autobus od spoločnosti Yutong umožňuje digitálny prístup k riadiacim systémom. To má umožňovať zabudovaná rumunská SIM karta.
Autobus je navrhnutý tak, aby pravidelne posielal údaje čínskemu výrobcovi. Okrem toho má výrobca diaľkový prístup k niekoľkým dôležitým funkciám a modulom vozidla. To znamená, že výrobca by teoreticky mohol na diaľku ovládať dvere autobusu a zastaviť autobus.
Nové opatrenia
Spoločnosť už o tomto zistení informovala národné a miestne úrady. Vzhľadom na bezpečnostné riziká odhalené testom spoločnosť Ruter medzičasom prijala nasledujúce opatrenia:
- Vytvorenie ešte prísnejších bezpečnostných požiadaviek pre budúce nákupy.
- Vývoj firewallov určených na zabezpečenie lokálnej kontroly a ochranu pred útokmi hekerov.
- Spolupráca so národnými a regionálnymi úradmi s cieľom sformulovať jasné požiadavky na kybernetickú bezpečnosť.
- Využitie technologického časového okna, kým nebude ďalšia generácia autobusov viac integrovaná a ťažšie zabezpečiteľná.
„Po týchto testoch má teraz Ruter konkrétne poznatky o tom, ako môžeme integrovať bezpečnostné systémy, ktoré nás ochránia pred nežiaducimi aktivitami alebo hackovaním autobusových systémov,“ vysvetlil Jenssen.
Varovanie z Izraela
Varovanie pred vozidlami z Číny prišlo nedávno aj z Izraela. Podľa izraelského denníka Israel Hayom sa izraelské obranné sily rozhodli postupne vyradiť vozidlá svojich dôstojníkov vyrobené v Číne. Do konca marca 2026 by sa toto bezpečnostné opatrenie malo rozšíriť na všetkých izraelských úradníkov.
Predtým izraelské bezpečnostné orgány dospeli k záveru, že určité čínske modely automobilov predstavujú vážne riziko. Poukázali na nebezpečenstvo úniku citlivých informácií alebo dokonca špionáže prostredníctvom ich palubných systémov.
Bývalý vysoký dôstojník k tomu povedal, že problém siaha ďaleko za rámec kamier a mikrofónov. Každé „inteligentné“ auto je v podstate počítač na kolesách s uzavretým operačným systémom a bezdrôtovým pripojením. To umožňuje zhromažďovanie širokej škály informácií.
Izraelská armáda odhaduje, že ide o približne 700 vozidiel. Väčšina z nich sú modely od výrobcu značky Chery. Podobné opatrenia boli v uplynulých rokoch zavedené aj v USA a Veľkej Británii. Tamojšie úrady už zakázali používanie čínskych vozidiel v bezpečnostných zónach.
Čínska technológia v kritickej infraštruktúre
Peking bol už viackrát obvinený z toho, že prostredníctvom technológií čínskych firiem získava citlivé informácie v zahraničí alebo si ponecháva možnosť na diaľku zasahovať do systémov.
Známym príkladom je čínska technologická a telekomunikačná spoločnosť Huawei, ktorá sa v uplynulých rokoch viackrát dostala na titulné stránky novín. Prítomnosť jej technológie v monitorovacích systémoch a kritickej infraštruktúre Európy vyvolala varovania pred hrozbami pre národnú a medzinárodnú bezpečnosť. V minulom roku NATO vyzvalo Nemecko, aby voči spoločnosti Huawei zaujalo podstatne kritickejší prístup.
V júli tohto roku vyvolala rozruch správa o 533 čínskych štúdiách, ktoré skúmali európsku a americkú elektrickú sieť. Čínska elektrická sieť je konštruovaná inak ako západná. Výsledky výskumov preto nemôžu slúžiť na optimalizáciu vlastných sietí. Štúdie sa skôr zameriavali na hľadanie slabých miest západnej energetickej infraštruktúry.
Článok bol preložený z nemeckej edície Epoch Times






Váš názor nás zaujíma! Pomôžte nám zlepšovať obsah hodnotením tohto článku.