Pondelok 20. mája, 2024
Elektromobily sú vybavené senzormi, kamerami a ďalšími technológiami, ktoré by sa mohli zneužiť (Pexels/ Vladimir Srajber)

Elektromobilita zvyšuje riziko sledovania a kybernetických útokov. Trhu naviac dominuje Čína

Elektromobily sú vybavené senzormi, kamerami a ďalšími technológiami, ktoré by sa dali zneužiť na kybernetické útoky alebo sledovanie užívateľov.

S prílevom čínskych osobných elektrických vozidiel na západné trhy sa na toto riziko čoraz viac upozorňuje.

Viceprezident Zväzu priemyslu a dopravy ČR Radek Špicar v nedávnom podcaste uviedol: „Čínske elektromobily sú nielen konkurenciou valcujúcou európske automobilky, ale tiež možným bezpečnostným rizikom.“

K sledovaniu osôb by môžu slúžiť aj elektrické autá Elona Muska

Možnosti zneužitia osobných údajov z elektrických vozidiel odhalil nedávny škandál v americkej automobilke Tesla.

Podľa investigatívnej reportáže agentúry Reuters si bývalí zamestnanci americkej automobilky Tesla v rokoch 2019 až 2022 posielali citlivé videá zaznamenané kamerami v elektromobiloch rôznych majiteľov. Na jednom videu sa napríklad majiteľ elektromobilu producíroval nahý v garáži.

Samozrejme, išlo o porušenie práva na súkromie. Vedenie spoločnosti Tesla vysvetlilo, že išlo o zneužitie procesu, ktorý má viesť k zlepšeniu vozidiel automobilky.

V autoritárskych režimoch by sa však elektronické údaje mohli bez akéhokoľvek vysvetlenia zneužiť na rôzne politické účely a na potrestanie tých, ktorí nesúhlasia s politikou vládnucej elity.

Nedávno americká ministerka obchodu Gina Raimondová pre agentúru Bloomberg uviedla, že elektrické vozidlá „zhromažďujú obrovské množstvo informácií o vodičoch, polohe vozidla a jeho okolí. Chceme, aby sa všetky tieto údaje dostali do Pekingu?“

Týmto a ďalším rizikám čelíme nielen kvôli vybaveniu elektrických vozidiel, ale aj z dôvodu, ako fungujú nabíjacie stanice pre elektrobatérie.

Náchylnosť nabíjacích staníc na kybernetické útoky

Nabíjacie stanice sú súčasťou zložitého systému internetu vecí napojené na rôzne externé siete. Niektoré časti tohto systému sa môžu stať terčom kybernetického útoku.

Odborníci z piatich rôznych krajín v nedávnej štúdii s názvom „Analýza kybernetických rizík nabíjacích staníc pre elektrické vozidlá“ identifikovali 4 možné vstupy, ktoré by mohli byť napadnuté kybernetickým útokom, najmä v prípade verejných nabíjacích staníc. Išlo o konektory pre pripojenie k elektrickým vozidlám, terminály stojanov, terminály na podporu stojanov a samotné internetové pripojenie.

Podľa autorov štúdie by v dôsledku kybernetického útoku mohlo dôjsť napríklad k úniku a sfalšovaniu osobných údajov majiteľa vozidla, poškodeniu elektrobatérií a ďalších elektronických systémov vozidla či dokonca k spôsobeniu výpadku elektrickej siete.

Túto hrozbu pre energetickú sieť potvrdila aj americká vládna agentúra pre energetiku Sandia.

Čínska dominancia vo výrobe elektromobilov a batérií rastie

Čínski výrobcovia elektrických batérií a elektrických vozidiel CATL a BYD získavajú vo svete čoraz významnejšie postavenie.

Napríklad v poslednom štvrťroku 2023 čínska spoločnosť BYD predala 526 000 osobných vozidiel s čisto elektrickým pohonom. Pre porovnanie, spoločnosť Tesla ich celosvetovo dodala len necelých 485 000.

Obe čínske spoločnosti spolu pokrývajú takmer polovicu celosvetovej produkcie elektrobatérií. A podľa amerického geopolitického časopisu Foreign Policy by títo čínski giganti mohli čoskoro ovládať aj nabíjacie stanice pre elektromobily.

Čínsky batériový systém skladovania energie (BESS), ktorý sa dnes bežne používa v obnoviteľných zdrojoch energie, by sa mohol začať používať aj v nabíjacích staniciach.

Pritom britská spoločnosť Aon zaoberajúca sa analýzou rizík identifikovala v operačných technológiách sytému BESS celý rad nedostatkov. To by podľa odborníkov mohlo viesť k ďalšiemu zvýšeniu rizika kybernetických útokov na nabíjacie stanice.

Prečítajte si aj