Utorok 3. decembra, 2024
Ilustračná fotografia (foto: www.publicdomainpictures.net)

Grécko obmedzuje trajekty pre autá s alternatívnymi pohonmi – na čo myslieť na dovolenke?

V Grécku sa nedávno povolila preprava trajektov len pre elektromobily, ktorých batérie nepresahujú určitú úroveň nabitia. Obmedzenia sa vzťahujú aj na iné typy pohonu. Čo to znamená pre elektromobilitu?

Grécko je obľúbenou dovolenkovou destináciou. Čoraz viac turistov cestuje do tejto stredomorskej krajiny (vlastným) autom. Vzhľadom na množstvo ostrovov musia vodiči často plánovať prejazdy trajektom.

Majitelia elektromobilov by však mali vziať na vedomie nové dôležité nariadenie gréckeho ministerstva pre lodnú dopravu a ostrovnú politiku. Od 16. apríla už nie je povolené vnášať na trajekt elektromobily s plne nabitými batériami. Nové nariadenie sa týka aj hybridných vozidiel s možnosťou pripojenia na elektrickú sieť. Z bezpečnostných dôvodov môžu byť batérie týchto vozidiel nabité maximálne na 40 %.

40% batérie alebo 50% plynu

Podľa ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) zamestnanci trajektov kontrolujú stav batérií a teplotu batérií elektrických vozidiel pri ich nalodení. Mnohí ľudia však o tomto nariadení stále nevedia. Z tohto dôvodu niektoré veľké lodné spoločnosti v Grécku, ako napríklad Anek Lines, Minoan Lines a Superfast Ferries umiestnili na svoje webové stránky príslušné upozornenia pre vodičov elektromobilov.

Grécka smernica však nie je zameraná len na vozidlá poháňané batériami. Vozidlá na zemný plyn alebo skvapalnený ropný plyn môžu mať svoje nádrže naplnené maximálne na 50 %, keď sa chcú nalodiť na trajekt. Personál trajektov má tiež pred nalodením skontrolovať, či tieto vozidlá nemajú netesnosti v nádržiach.

V súčasnosti nie je známe žiadne podobné obmedzenie pre vozidlá so spaľovacím motorom. Tie sa stále môžu nalodiť na akýkoľvek trajekt s plnou nádržou.

Slabá nabíjacia sieť v Grécku

Nové nariadenie by sa mohlo stať problémom pre čisto elektrické vozidlá: ADAC upozorňuje, že grécka nabíjacia sieť je stále pomerne riedka. Redaktionsnetzwerk Deutschland (RND) dodáva, že v súčasnosti je v celej krajine len približne 2 000 verejných nabíjacích miest.

Počet nabíjacích staníc je stále obzvlášť nízky na ostrovoch. Kréta, najväčší grécky ostrov s rozlohou približne 8 450 km2 , má len 40 nabíjacích miest, Rodos sedem a ostrov Chios tri. Na niektorých miestach preto môže byť nabíjanie pre vodičov elektrických vozidiel skutočnou výzvou.

Okrem turistov sú predpismi o trajektoch rovnako obmedzovaní aj miestni obyvatelia, hoci miestna vláda elektromobilitu podporuje. Grécko podľa Focusu naďalej ponúka svojim obyvateľom dotáciu na kúpu nového elektromobilu až do výšky 8 000 eur. Okrem toho majitelia nemusia platiť žiadnu daň z vozidla.

Obmedzenie gréckych trajektov by však teraz mohlo spomaliť elektrický boom, keďže trajektová doprava je súčasťou každodenného života mnohých Grékov, najmä tých, ktorí žijú na viac ako 100 obývaných ostrovoch. V roku 2023 využívalo túto formu námornej dopravy približne 4,8 milióna vozidiel.

Nebezpečenstvo požiaru z elektromobilov?

Zodpovedné ministerstvo odôvodnilo nové nariadenie štúdiou Európskej námornej bezpečnostnej agentúry (EMSA). Iniciátori v nej upozorňujú na potenciálne nebezpečenstvo požiaru a výbuchu, ktoré predstavujú elektrické vozidlá. Minuloročný veľký požiar na nákladnej lodi „Fremantle Highway“ pri holandskom pobreží je stále v čerstvej pamäti. Prepravovala takmer 3 800 automobilov. Približne 500 z nich boli elektromobily. V tom čase existovalo podozrenie, že jedno z týchto elektrických vozidiel sa vznietilo a spôsobilo požiar.

Odborníci ADAC vylučujú možnosť, že e-autá predstavujú vyššie riziko požiaru ako vozidlá so spaľovacím motorom: v zásade „nikdy nemožno úplne vylúčiť, že sa auto vznieti v dôsledku poruchy – to však platí pre všetky typy pohonných systémov“.

Treba však dodať, že zatiaľ čo spaľovacie motory sa prakticky vznietia len počas prevádzky alebo v dôsledku vonkajších vplyvov, elektromobily sú niekedy náchylné na samovznietenie v dôsledku chemického zloženia batérie, a to aj keď je batéria prázdna. Elektromobily sa tiež ťažko hasia, najmä na mori. Nemusia teda nevyhnutne horieť častejšie, ale keď sa tak stane, následky sú väčšie.

Pôvodný článok

Prečítajte si aj