
Daniel vytvára jedinečné diela: V quillingu platí 100-krát meraj a raz lep (Rozhovor)
Quillingový umelec Daniel Rentka sa venuje vytváraniu obrazov z pásikov papiera, ktoré točí pomocou quillingového pera a do finálneho obrazu ich umiestňuje lepidlom. Takýchto umelcov je v našich končinách minimum. Vo svojej tvorbe sa sústreďuje na mandaly a abstrakciu, pričom sa v jeho obrazoch objavujú aj kvetinové prvky či konkrétne nápisy s posolstvom. Do umeleckej sféry ho priviedli olejomaľby, ktorým sa venoval aj jeho starý otec. Nakoniec ho však očaril quilling, ktorý ponúka priestor pre fantáziu a kreativitu, avšak človek má na každý ťah len jeden pokus. Daniel v rozhovore pre Epoch Times Slovensko porozprával o náročnosti quillingu, o tom, prečo aj 20-hodinové obrazy končia v koši, s akými materiálmi pri tvorbe pracuje a ako dlho obrazy vydržia.
Epoch Times Slovensko: Dnes sa umenie skutočne rozvíja viacerými smermi, no stále je pomerne netradičné, keď sa na plátne namiesto ťahov štetcom objavujú kúsky papiera. Vy sa ale práve takému umeniu venujete. V čom spočíva? Ako by ste nám ho predstavili?
Daniel Rentka: Quilling je výtvarná technika využívajúca prúžky papiera, ktoré sú stáčané a formované do požadovaného tvaru. Vo výsledku môže vďaka správnej kompozícii jednotlivých tvarov vzniknúť jedinečný a originálny obrazec. Quilling alebo aj papierový filigrán je výtvarné umenie z papierových pásikov. Táto technika je známa už stovky rokov. Pôvodne sa používala pri imitáciu zlata a striebra pri filigránskych prácach (drôty z drahých kovov sa skrúcali a tvarovali do okrasných krajkových vzorov, zväčša na šperkoch).
Nazvať to môžeme aj ako quilling art. Aké sú hlavné zásady? Čo musíte ako umelec dodržiavať, aby bol obraz zaradený do tohto druhu umenia?
V prvom rade presnosť. Pri tvorbe obrazu máte len jednu možnosť na nalepenie prúžkov papiera a, samozrejme, veľkú dávku trpezlivosti. Aby bol obraz zaradený do kategórie quilling musí byť vytvorený z prúžkov papiera. Výška pásikov papiera, teda hĺbka obrazu, môže byť rôzna, ja používam pásiky dlhé 5 mm.





Minimálne na pohľad ide o menej tradičnú techniku… Čím vás zaujala?
Práve tou netradičnosťou, svojou hĺbkou a 3D efektom. A hlavne je to niečo iné v našich končinách. Dostal som sa k tomu doslova ako slepé kura k zrnu (smiech). Zhodou okolností som natrafil na jeden článok v časopise.
Prechádzal som vtedy ťažkým životným obdobím a hľadal som niečo, v čom by som sa mohol realizovať a zamestnať myseľ. Pred quillingom som skúšal aj olejomaľby, kresbu uhlíkom a dokonca pletenie z papiera. Aj môj dedo sa venoval olejomaľbe, maľoval v kostoloch svätcov a tak asi kúsok jeho talentu preskočil na mňa. Olejomaľby som síce skúšal, ale viac ma očaril práve quilling, ktorému sa aktuálne venujem už ôsmy rok a pritiahol som k tomuto umeniu aj moju mamu.
Svoj talent ste sa nakoniec rozhodli zúročiť v tejto unikátnej technike…
Áno, pre mňa je unikátna tým, že je netradičná a hlavne človek musí mať pri tvorbe čistú hlavu. Ak urobí chybu, je veľmi ťažké to opraviť, niekedy až nemožné. Chyba sa nedá premaľovať, vygumovať, keďže sa pásiky papiera lepia.
Z akého konkrétneho papiera vytvárate vaše obrazy?
Bežne sa dá zakúpiť už narezaný papier na quilling, ale pre mňa je príliš mäkký. Ja používam hlavne papier s gramážou 120g/m² a vyššie. Papier si kupujem v celku a následne si sám režem prúžky papiera a po dokončení obrazu ho ešte prejdem lakom v spreji.
Ako prebieha samotný proces tvorby?
Najprv urobím náčrt toho, čo idem robiť. Ak ide o mandalu, označím si stred uhlopriečky, samozrejme, mojím pomocníkom je aj kružidlo. Následne si vyberiem farebné papiere, ktoré si narežem. Najradšej pracujem s modrými, tie sú takou mojou srdcovkou. Potom začínam od stredu a postupne tvarujem a lepím komponenty na označené miesta. Takú klasickú ružičku vyrobím asi za 10 minút.




A finálne dokončenie? Na aké detaily sa zvyknete zameriavať?
Quilling je náročný na čas a presnosť, preto musím byť pozorný od začiatku do konca. Už sa mi stalo, že obraz, ktorý som robil 20 hodín išiel po chvíľke nepozornosti do koša. Quillingom sa dá vytvoriť asi všetko. Tam sa fantázii medze nekladú. Už som videl aj celú šachovnicu aj s figúrkami. Je pravda, že s quillingom sa spájajú väčšinou kvety, ale ja som sa našiel skôr v abstraktných obrazoch a mandalách. Na abstrakcii je úžasné to, že neexistuje presná forma, podľa ktorej musím tvoriť.
Čo je z vášho pohľadu najzložitejšie na tvorbe takýchto obrazov? Na čo je potrebné dať si najväčší pozor?
V mojich začiatkoch mi robilo problém lepidlo, nedať ho príliš veľa – lepia sa prsty a ani málo potom nedrží komponent tak, ako má. Lepidlo je taká potvorka, že je ho vidno a ťažko sa odstraňuje, preto v quillingu platí 100-krát meraj a raz lep. Samozrejme, sa pri tvorbe nezaobídem bez kvalitného papiera a quillingového pera. Dnes sa vyrábajú aj elektrické perá, ale tie sú z môjho pohľadu nepoctivé, pretože zastávam ručnú tvorbu a rád si to odmakám.
Ak by sme mali vybrať konkrétne obrazy – na ktoré si spomínate ako na tie najkomplikovanejšie?
Navždy mi ostanú v pamäti tri kúsky, či už z osobných dôvodov alebo náročnosťou. Každý z nich som tvoril niečo málo cez 200 hodín. Paradoxne, najväčší ohlas tu doma alebo v zahraničnom quillingovom svete mal kôň. Dokonca vyhral nedávno takú menšiu medzinárodnú quillingovú súťaž.
Veľké obrazy boli komplikované svojou veľkosťou, proporciami a množstvom hodín, ktoré boli potrebné. Je to ako puzzle, keď vidíte na krabici finálny obrázok, no vám dajú denne len 3 dieliky a vy už sa neviete dočkať, kedy vložíte ten posledný dielik – v mojom prípade pásik papiera.
Ešte čo sa týka náročnosti na čas, predstavte si, že chcete urobiť obyčajnú bodku. Pri maľbe namočíme štetec a urobíme bodku, ale ja si musím odstrihnúť pásik papiera, zatočiť ho quillingovým perom, zalepiť koniec pásika, aby sa neroztočil a až potom ho nalepiť tam, kde ho chcem dať. Kvety sú na výrobu určite náročnejšie ako napríklad klasické nápisy, ktoré síce nerobím veľmi rád, ale sú často súčasťou mojich obrazov s odkazmi.




Po akých obrazoch je najväčší dopyt?
Ľuďom sa najviac páčia srdcia, kone a celkovo zvieratá. Ak by som to spočítal, tak viac ako 50 obrazov som už daroval. Či už do aukcie pre autistické deti, do detskej ambulancie, pre útulky. Dokonca mám príbeh, kedy som daroval obraz Panny Márie, ktorý chcela dcéra pre svoju chorú maminu do nemocnice a tá zakrátko zomrela. Venoval som napríklad aj obraz delfína pre chlapca, ktorého mamina zháňala peniaze na terapiu s delfínmi.
Na čo sa vás zvyknú ľudia najčastejšie pýtať? Čo ich najviac zaujíma ohľadom vašej umeleckej práce?
Keď ľudia vidia fotky, pýtajú sa, ako som to namaľoval, že to má hĺbku. Potom príde prekvapenie že je to z papiera. Pýtajú sa, či je to pevné. Áno, keďže každá hrana papiera je natretá lepidlom a to čiastočne vsiakne do papiera a stvrdne – celkový obraz je veľmi pevný. Dokonca som na mandalu položil 3 1,5-litrové fľaše a nič sa nestalo. Obrazy nestrácajú ani farbu, nakoľko používam kvalitný papier od talianskeho výrobcu.
Ľudia často konštatujú, že mám veľkú trpezlivosť, ale to nie je len o tom. Každá vec, ktorú človek robí, a chce, aby bola urobená dobre, potrebuje svoj čas. Potom sa čudujú, že som chlap a robím také obrazy, keďže quillingu sa venujú väčšinou ženy. Človek by mal jednoducho robiť to, čo ho baví a napĺňa. Nech si ľudia myslia, čo chcú. Som síce pravdepodobne jediný chlap, ktorý sa na Slovensku venuje quillingu, ale rád tomuto umeniu priučím aj iných chlapov.
Keď potom pred niekoho položím pásiky papiera a poviem mu, že z nich bude obraz, veľakrát z toho ostanú ohúrení a to je pre mňa veľké zadosťučinenie, že aj z obyčajného papiera sa dá vytvoriť strašne veľa pekných vecí.
Papier je predsa len považovaný za materiál s veľmi nízkou životnosťou a odolnosťou. Ako dlho vaše diela vydržia?
Môj najstarší obraz má 8 rokov a je ako nový. Obrazy sú pod sklom alebo plexisklom, čiže otázka prachu je vyriešená.
Ďakujeme za rozhovor!
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK
Povedzte nám svoj názor! Vaša spätná väzba nám pomáha prinášať témy, ktoré vás zaujímajú.