Nedeľa 6. júla, 2025
(Zľava) Veronika Marková, Katka Kokošková a Terezka Danko Patakyová (Foto: minipidi.sk)

Projekt Minipidi: požičiavaním hračiek učíme deti hodnotám a vďačnosti (Rozhovor s majiteľkou online požičovne hračiek)

Tri mamy, jedna idea a veľká dávka odhodlania – tak vzniklo Minipidi, online požičovňa hračiek, ktorá prináša deťom radosť bez zbytočného konzumu. V čase, keď sa hračky doma hromadia a čoraz častejšie zabúdajú v kúte, vymysleli Terezka, Veronika a Katka jednoduchý, no silný koncept: prečo nevymeniť vlastníctvo za zdieľanie? 

Epoch Times Slovensko prináša rozhovor s jednou zo zakladateliek projektu Teréziou Danko Patakyovou. Terka je matka dvoch detí, vyštudovala ekonómiu v Banskej Bystrici, predtým pracovala v nákupných oddeleniach viacerých spolocnosti. V rozhovore prezradila, ako sa z nápadu zrodil reálny projekt, prečo veria v udržateľnosť a Montessori prístup, čo ich prekvapilo na ceste podnikania a čo by odkázali rodičom, ktorí sa nechcú stratiť v záplave plastu.

Epoch Times Slovensko: Kedy nastala tá chvíľa, keď ste sa začali zaoberať nápadom požičovne hračiek, a po akom čase sa nápad stal skutočnosťou?

Terézia Danko Patakyová: Začalo sa to úplne prirodzene – s mojou dlhoročnou kamarátkou a spoluzakladateľkou Minipidi sme kočíkovali svoje deti, ktoré sa narodili len s malým časovým odstupom. Počas prechádzok sme sa často rozprávali o tom, aké hračky sú vhodné na rozvoj, čo deti zaujíma, a hlavne – ako rýchlo ich omrzia. Zároveň sme si uvedomili, že kvalitné hračky sú často drahé, a už po pár mesiacoch sa nám doma začali kopiť veci, ktoré boli kedysi „must-have“, no dieťa o ne už nejavilo záujem.

A tak bola prirodzená otázka – načo to všetko vlastniť, keby sa to dalo požičiavať? Od toho momentu sa v nás nápad usadil a asi o pol roka sme sa pustili do jeho reálneho rozpracovania. Minipidi vznikalo popri deťoch – počas obedných spánkov, večerov a zakaždým, keď sme si vedeli vyhradiť chvíľu voľna. Práve preto tak silno odráža to, čo ako rodičia sami hľadáme.

Prečo práve online požičovňa a nie kamenný obchod? V čom vás ten formát oslovil?

Pretože aj my ako mamy fungujeme najmä online – a vidíme, že to tak je u väčšiny rodičov. Nákupy riešime medzi uspávaním, dojčením alebo večer, keď konečne nastane ticho. Chceli sme preto službu, ktorú si viete vybaviť z pohovky. Objednáte si to cez web a vyzdvihnete si to vo výdajnom boxe – blízko domu, bez čakania, bez stresu. A rovnako jednoducho to po mesiaci vrátite. 

Online forma nám navyše umožňuje obslúžiť viac detí po celom Slovensku, nielen v našom okolí – a to je pre nás veľká výhoda.

(Foto: minipidi.sk)

Názov Minipidi znie hravo, ale zároveň minimalisticky. Ako ste k nemu prišli?

Hrali sme sa so slovami. Chceli sme niečo krátke, milé, ľahko zapamätateľné – a zároveň nie úplne typické. „Minipidi“ znie trochu ako detská riekanka, niečo, čo by mohlo povedať dieťa – a presne to nám sadlo. V názve je ukrytá hravosť aj jednoduchosť a zároveň odkaz na tých, pre ktorých to celé robíme – pre malých pidižvíkov. Lebo práve oni nás inšpirujú každý deň k tomu, aby sme vymýšľali lepšie riešenia pre rodičov a deti.

Váš projekt stojí na udržateľnosti. „Sme tri maminy, ktoré chcú deťom dopriať radosť z objavovania bez zbytočného konzumu. Minipidi vzniklo z potreby zdieľať, ušetriť a hlavne tešiť sa z detského nadšenia,” uvádzate na svojej webovej stránke. Čo pre vás osobne znamená žiť udržateľne v pozícii matky?

Udržateľnosť pre nás nie je o dokonalosti, ale o vedomých voľbách v každodennom živote. Keď sa stanete rodičom, veľmi rýchlo zistíte, koľko vecí sa začne hromadiť – hračky, oblečenie, výbava, ktorú dieťa využije často len na pár týždňov. A pritom to všetko niečo stálo – energiu, materiál, prácu, miesto.

Ako mamy sa prirodzene pýtame: Dá sa to inak? Namiesto kupovania chceme najskôr skúsiť veci požičať. Veci, ktoré už nepotrebujeme, posúvame ďalej. A to isté učíme aj naše deti – že zdieľať je úplne prirodzené.

Minipidi vzniklo práve z tejto potreby: chceme dopriať deťom radosť z objavovania bez zbytočného konzumu. Lebo deti nepotrebujú stále nové veci. Potrebujú rozmanité podnety, lebo sú zvedavé, a rodiča, ktorý s nimi trávi čas. A ak vieme zároveň šetriť priestor, peniaze a prírodu – tak prečo nie?

Veľa hračiek v ponuke je drevených alebo textilných. Ako vyberáte, ktoré zaradíte do ponuky? Aké sú vaše kritériá?

Vyberáme hračky, ktoré spĺňajú niekoľko dôležitých kritérií. Predovšetkým sa zameriavame na kvalitu – hračky musia byť bezpečné, odolné a príjemné na dotyk. Preferujeme prírodné materiály ako drevo či textil, ktoré sú šetrnejšie k životnému prostrediu a zároveň podporujú zdravý rozvoj detí. 

Dôležitá je pre nás aj edukatívna hodnota – hračky by mali rozvíjať zmysly, kreativitu, jemnú motoriku či predstavivosť dieťaťa. Snažíme sa tiež vyberať také, ktoré umožňujú otvorenú hru, teda takú, v ktorej by dieťa mohlo objavovať vlastné spôsoby hrania a učenia sa. Zároveň vyberáme hračky, ktoré nie sú ľahko dostupné na slovenskom trhu alebo sú príliš finančne náročné, aby sme ich mohli sprístupniť viacerým rodinám. Pri výbere sa zároveň inšpirujeme zahraničnými trendmi a osvedčenými konceptmi.

Dôležité sú pre nás aj recenzie výrobcov a možnosť dokúpenia náhradných dielov, aby sme vedeli dlhodobo zabezpečiť funkčnosť a kvalitu hračiek aj po ich prípadnom opotrebovaní či poškodení. Okrem toho myslíme aj na staršie deti – máme hračky vhodné až po tínedžerský vek, aby s nami deti mohli rásť a hrať sa po celý svoj vývinový proces.

(Foto: minipidi.sk)

Montessori prístup a otvorená hra sú veľkou súčasťou Minipidi. V čom vidíte ich najväčší prínos pre deti?

Montessori a otvorená hra učia deti samostatnosti, sebadôvere a tvorivosti. Namiesto presne daných pravidiel dávajú priestor vlastnému objavovaniu a experimentovaniu. U detí sa tak rozvíjajú nielen konkrétne zručnosti, ale aj schopnosť riešiť problémy a byť trpezlivé. Tento prístup tiež rešpektuje prirodzený vývoj dieťaťa a jeho tempo, čo je podľa nás kľúčové pre zdravý psychický a emocionálny rast.

Aké sú reakcie rodičov? Prekvapilo vás niečo, čo vám napísali? A aké sú reakcie detí?

Veľa rodičov nám píše, že sú veľmi spokojní s konceptom požičovne hračiek a oceňujú, že môžu deťom pravidelne prinášať nové zážitky bez zbytočného kupovania. Stáva sa nám, že si chcú niektorú hračku od nás odkúpiť, čo je, samozrejme, možné, ak si ju dieťa zamiluje. Deti sú často nadšené z nových hračiek a rodičia nám často píšu, že sa im páči, ako sa ich deti učia deliť a vážiť si hračky. Musíme povedať, že máme veľmi pozitívne reakcie a svedomité zákazníčky, čo nás nesmierne teší a motivuje pokračovať.

Dokážu si deti zvyknúť na to, že hračky, ktorá sa u nich doma objaví, sa budú musieť o 30 dní vzdať?

Jedna pani nám na sociálnych sieťach nahnevane vytkla, že chceme dieťaťu vziať hračku po mesiaci. Trochu nás to vtedy zaskočilo, ale pochopili sme, že ľudia na Slovensku sú väčšinou zvyknutí vlastniť veci. Veríme však, že budúcnosť patrí cirkulácii a zdieľaniu. Navyše dieťa nemusí mať doma všetky hračky, ale pár, ku ktorým si vytvorí hlboký vzťah, rovnako ako my, keď sme boli malé. My sme mali jednu bábiku, s ktorou sme prežívali všetko, a dávali sme jej meno. V dnešných časoch sa takéto vzťahy často vytrácajú, pretože deti majú namiesto jednej až desať bábik a vzťah k nim nie je taký silný. Sme presvedčené, že požičiavaním hračiek učíme deti hodnotám, ako je zdieľanie a vďačnosť, a rozvíjame vzťahy nielen k veciam, ale aj k ľuďom.

Dieťa je od začiatku pripravené na to, že mu príde hračka, ktorú bude musieť o mesiac vrátiť. Preto sa s ňou naozaj celý mesiac hrá s vedomím, že čoskoro odíde, ale zároveň sa teší na nové prekvapenie, ktoré príde potom. Takto sa učí nielen radosti z hry, ale aj prijatiu zmeny a očakávaniu niečoho nového. Tento koncept pomáha deťom rozvíjať flexibilitu a schopnosť tešiť sa z okamihu.

(Foto: minipidi.sk)

Čo bol doteraz najväčší zlomový moment vo vašom podnikaní? Niečo, čo vás buď zaskočilo, alebo príjemne dojalo?

Skúšali sme rôzne granty a programy na podporu začínajúcich podnikateľov. Raz sme dostali od jedného financmajstra spätnú väzbu, ktorá nás najprv zaskočila, ale zároveň nám otvorila oči – bol to presne ten zlomový moment. Uvedomili sme si, že aj keď podnikanie nie je ľahké a niekedy človek zvažuje, či má pokračovať, netreba sa vzdať a treba si nájsť nový smer. Aj preto vznikol náš nový koncept mystery boxov na prenájom – dovtedy sme fungovali na princípe spotového prenájmu, ale rodičia nás neustále prosili o odporúčania. Tak sme vytvorili boxy „na mieru“, ktoré šetria rodičom čas a deťom prinášajú aj netradičné hračky, po ktorých by možno samy nesiahli. Bolo to pre nás potvrdením, že sa oplatí prispôsobiť a hľadať nové riešenia. A presne to sa snažíme odovzdať aj svojim deťom – že sa netreba vzdávať.

Plánujete rozširovať sortiment alebo dokonca vyrábať vlastné kolekcie?

Áno, plánujeme. Už teraz pracujeme na nových boxoch, ktoré pokrývajú rôzne vekové kategórie – od narodenia až po tínedžerský vek. Chceme, aby s nami mohlo dieťa doslova vyrastať. Zároveň nás oslovuje myšlienka spolupráce s lokálnymi výrobcami hračiek a tvorcami edukačných materiálov – chceme tak podporiť domácu tvorbu a ponúknuť niečo, čo nie je bežne dostupné v obchodoch.

Veľmi nás oslovuje aj myšlienka priniesť vhodné hračky a aktivity pre deti so špeciálnymi potrebami, ktorým chceme venovať osobitnú pozornosť. Rovnako plánujeme spoluprácu so škôlkami, centrami včasnej intervencie či detskými centrami, kde vidíme veľký potenciál a zároveň hlboký spoločenský význam.

Zároveň nás láka myšlienka vytvoriť vlastné kolekcie hračiek a aktivít, ktoré by boli navrhnuté presne na mieru tomu, čo deti zaujíma, čo rodičia potrebujú a čo na trhu chýba.

Keby ste mali odkázať niečo rodičom, ktorí sa v hračkách strácajú a nechcú podľahnúť konzumu, čo by to bolo?

Odporučili by sme im zamerať sa na kvalitu a nie kvantitu. Deti nepotrebujú veľa hračiek, ale pár takých, ktoré ich skutočne rozvíjajú a pri ktorých si vytvoria vzťah. Menej hračiek zároveň znamená viac priestoru pre fantáziu, pokoj a sústredenie. A práve preto sme tu – aby sme rodičom pomohli vyberať rozumne, šetrili im čas aj peniaze a zároveň deťom prinášali nové zážitky a podnety.

Ďakujeme za rozhovor!

Zapojte sa do tvorby kvalitnejšieho obsahu! Aký je váš názor na tento článok?

Prečítajte si aj