
Konáme dobro, ak sme úspešní (Komentár)
Ako úspech v podnikaní pomáha spoločnosti.
Ako profesorka v odbore podnikania sa snažím učiť o pevných princípoch a postupoch so zameraním na prínos produktivity a tvorbu hodnôt. Chcem, aby moji študenti, ktorí sa rozhodli pre kariéru v podnikaní, boli hrdí na svoje povolanie. Hoci podnikateľská etika je téma, ktorá si zaslúži pozornosť v učebniach a diskusiu, svoju úlohu nevidím v tom, že budem reformovať hodnoty alebo presvedčenia študentov. Sú to jednotlivci, každý má vlastné schopnosti a ambície. Učím základy, nie fundamentalizmus.
Ak chce študent prevádzkovať bar, neodsudzujem ho za propagáciu konzumácie alkoholu. Ak si chce študent otvoriť tetovacie štúdio, nepovažujem túto prácu za menej hodnotnú. Ja sama mám rada dobré remeselné pivo a mám aj tetovanie. Ak niečí výtvor prináša hodnotu niekomu inému, potom by túto prácu mali posudzovať len tí, ktorí sú do nej zapojení, pokiaľ to nemá žiadne negatívne vedľajšie účinky.
Medicínske tetovanie napríklad pomáha obnoviť sebavedomie ľuďom s nežiaducimi jazvami. Mnohé pivovary okrem toho, že poskytujú moderné miesto na stretávanie komunity, podporujú aj miestne farmy. Sme príjemcami práce pivovarníkov, pekárov a výrobcov svietnikov. A títo výrobcovia najlepšie slúžia spoločnosti tým, že pokračujú v tom, čo vedia robiť najlepšie. Čím sú lepší, tým sú väčšie výhody a zisky plynúce z ich produktivity. A to je dobrá vec.
Hlavným cieľom podnikania by mala byť dlhodobá maximalizácia zisku, nie angažovanie sa v otázkach, ktoré presahujú účel alebo hlavné kompetencie firmy. Generálni riaditelia nadnárodných spoločností, ako aj majitelia malých podnikov môžu slobodne využívať svoje osobné bohatstvo na podporu kampaní, ktoré považujú za dôležité.
Ale vnucovanie sociálnej orientácie celému podniku len povzbudzuje firmy, aby sa zaoberali záležitosťami, na ktorých by sa možno nemali podieľať. Navyše to odvádza pozornosť firiem od produktívnej práce a uspokojovania záujmov spotrebiteľov a presúva ju k subjektívnym otázkam.
Zameranie na zisk pomáha podnikom sústrediť sa na objektívne faktory zabezpečujúce ich úspech a reagovať na potreby a priania zákazníkov. Jednotlivci majú hodnoty, podniky by mali mať produkty a služby.
Zodpovedné správanie jednotlivcov je dôležitejšie ako „postoj“ organizácií, pretože to prvé ovplyvňuje to druhé. Podniky zakladajú jednotlivci, jednotlivci v nich pracujú a riadia ich. A slúžia potrebám jednotlivcov. Ak v podnikaní nastane problém, zodpovednosť nesú jednotlivci, ktorí sa na ňom podieľajú.
Našťastie sa väčšina ľudí zaujíma o blaho spoločnosti, pokiaľ to nie je na úkor ich vlastných záujmov. Ja napríklad rada prispievam do miestnej potravinovej banky, keď na to mám prostriedky a potreby mojej rodiny sú uspokojené.
V mladosti som sa naučila drsné, ale účinné príslovie: „Najlepší spôsob, ako pomôcť chudobným, je nebyť chudobný.“ Čím viac bohatstva vytvorím, tým väčšiu hodnotu generujem. Môžem si dovoliť kúpiť niekoľko balení sušienok od skautiek alebo podporiť umenie návštevou drahých predstavení na Broadway. Môžem cestovať do destinácií, ktoré sú závislé od cestovného ruchu, a nechať väčšie prepitné, keď idem do reštaurácie. Moje dary a dane rastú úmerne s mojím príjmom. Čím viac zarobím, tým viac môžem ušetriť, minúť alebo sa o to podeliť – čo je moje právo, pretože to, čo zarobím, je môj majetok. Ak chcem, aby ma ľudia považovali za dobrého suseda, budem sa tak správať. Bez dohľadu alebo nátlaku.
So zreteľom na všetky tieto skutočnosti je vhodné zakončiť text citátom od Ayn Randovej. Randová, americká filozofka ruského pôvodu, bola jednou z najväčších zástankýň individualizmu, a teda aj jednou z najväčších podporovateliek podnikania. Vo svojej eseji „Prečo podnikatelia potrebujú filozofiu“ Randová jasne vysvetľuje, prečo potrebujeme podnikateľov a prečo je produktivita, ktorá je vo svojej podstate sebecká, ušľachtilým cieľom:
„Ako podnikateľ dosahujete zisk tým, že vo svojej práci podávate čo najlepší výkon, t. j. vytvárajte výrobky alebo služby, ktoré vaši zákazníci požadujú. Zisk nedosahujete podvádzaním alebo krádežou, ale tvorbou bohatstva a obchodovaním s ostatnými. Prinášate prospech iným ľuďom, takzvanému „spoločenstvu“, ale to je len sekundárny dôsledok vášho konania. Nie je to a nemôže to byť vaším primárnym cieľom ani motívom.“
„Skvelý podnikateľ je ako skvelý hudobník alebo skvelý človek v akejkoľvek oblasti. Skladateľ sa sústredí na tvorbu svojej hudby; jeho cieľom je vyjadriť svoje myšlienky v hudobnej forme, konkrétnej forme, ktorá ho najviac uspokojuje a napĺňa. Ak sa publiku páči jeho koncert, je, samozrejme, šťastný – medzi ním a obecenstvom nie je žiadny rozpor –, ale poslucháči nie sú jeho primárnym záujmom. Jeho život je prejavom jeho tvorivej sily zameranej na dosiahnutie vlastného sebeckého uspokojenia. Inak by nemohol fungovať ani komponovať. Ak by nebol poháňaný silnou osobnou, sebeckou vášňou, nedokázal by zo seba vydolovať potrebnú energiu, úsilie, čas ani prácu; nedokázal by znášať každodenné frustrácie tvorivého procesu. To platí o každom tvorivom človeku. Platí to aj o vás v podnikaní, do tej miery, do akej ste skvelí, t. j. do tej miery, do akej ste tvoriví v organizácii, riadení, dlhodobom plánovaní a ich výsledkoch: v produkcii…“
Prevzaté z Foundation for Economic Education (FEE).
Názory vyjadrené v tomto článku sú názormi autora a nemusia odrážať názory The Epoch Times.
Článok bol preložený z americkej edície Epoch Times.
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK
Bolo pre vás toto čítanie prínosné? Povedzte nám svoj názor alebo nechajte kontakt pre ďalšiu diskusiu.