Utorok 20. mája, 2025
Ilustračný obrázok Foto: Drazen Zigic on Freepik

„Zamestnanci sú otravní!“ – pocit manažérov, ktorý sa dá zmeniť

Keď podnikateľ alebo manažér vyhlási: „Zamestnanci sú otravní!“, znie to ako výbuch nahromadenej frustrácie – priveľa byrokracie, nekonečné otázky, málo iniciatívy. Za týmto výrokom sa však skrýva viac než len podráždenie. Je to odraz systémových nedostatkov, ktoré brzdia firmu a vyčerpávajú jej lídrov.

Čo táto veta skutočne znamená

„Zamestnanci sú otravní!“ – máloktorá fráza zachytí toľko rozčúlenia, preťaženia a bezmocnosti. Hoci ju nenájdete v oficiálnych dokumentoch, ozýva sa v zákulisných rozhovoroch, na poradách či v myšlienkach manažérov.

Nie je to pohŕdanie tímom, ako by sa mohlo zdať. Skôr je to príznak každodenného boja s nárokmi zákazníkov, nedostatkom kvalifikovaných ľudí, vnútornou zložitosťou a tlakom na výsledky. Manažéri čelia narastajúcim očakávaniam a často sa cítia opustení na bojisku, kde musia všetko zvládnuť sami.

V takýchto chvíľach sa tento nepokoj ľahko premení na zovšeobecnenie: „Zamestnanci sú otravní!“ No ako každé zovšeobecnenie, aj toto je nebezpečné – ak mu uveríte, stratíte šancu vidieť skutočné príčiny.

Koreň problému: Čo je naozaj „otravné“

Tento výrok je často zrkadlom viacerých problémov:

Nejasná komunikácia: Zamestnanci nevedia, čo sa od nich očakáva. Otázky či nedorozumenia manažéri vnímajú ako obťažovanie.

Chýbajúca zodpovednosť: Úlohy sa nedokončujú, rozhodnutia sa odkladajú. Manažéri si kladú otázku: „Prečo nikto nepremýšľa sám?“

Pomalé procesy: Všetko trvá pridlho – úlohy, priority a postupy sú nejasné, čo brzdí pokrok.

Nespoľahlivosť: Termíny sa posúvajú, práca je nedôsledná, a dôvera sa vytráca.

Tieto problémy však nie sú chybou „lenivých“ zamestnancov. Sú výsledkom nefunkčných systémov, slabého vedenia alebo preťažených štruktúr.

Boľavé miesto: Očakávania verzus realita

Fráza „Zamestnanci sú otravní!“ často pramení z priepasti medzi tým, ako by firma mala fungovať, a tým, ako funguje v skutočnosti. Manažér sníva o tíme, ktorý samostatne rieši problémy, rozhoduje a preberá iniciatívu. Realita? Niektorí zamestnanci sa pýtajú na každý detail, iní čakajú na pokyny. Tento rozpor vysáva energiu a vedie k frustrácii.

Napríklad: Manažér očakáva, že tím bude pracovať autonómne. No zamestnanci váhajú, lebo nemajú jasné pokyny, priestor na rozhodovanie ani kultúru, ktorá by podporovala dôveru. Výsledkom sú otázky, oneskorenia a pocit, že „nikto nič nerobí sám“.

Od obviňovania k riešeniam

Namiesto hľadania vinníkov je čas pozrieť sa na systém. „Otravné“ správanie zamestnancov je často odrazom prostredia, v ktorom pracujú. Skúste si položiť otázky: Majú noví zamestnanci štruktúrovaný plán zaškolenia, ktorý im dáva istotu? Dostávajú pravidelnú spätnú väzbu, a nielen v krízach? Je zodpovednosť jasne rozdelená, alebo sa iba prideľujú úlohy?

Často zistíte, že problém nie sú ľudia, ale chýbajúce štruktúry, slabá komunikácia alebo nejasné priority. Ako to výstižne zhrnul jeden podnikateľ: „Nemám zlých zamestnancov – vytvoril som zlý systém.“

Budíček pre manažérov

„Zamestnanci sú otravní!“ nie je rozsudok nad tímom ani priznanie zlyhania. Je to výzva pre manažérov, aby prehodnotili firemnú kultúru, svoje vedenie a vlastnú úlohu. Ak túto vetu neodignorujete, ale použijete ju ako zrkadlo, otvoria sa dvere k zmene.

Začnite malými krokmi:

Jasná komunikácia: Definujte očakávania a priority zrozumiteľne.

Dôvera: Dajte zamestnancom priestor na rozhodovanie a podporte ich iniciatívu.

Štruktúra: Zaveďte procesy, ktoré uľahčia prácu, nie ju komplikujú.

Spätná väzba: Pravidelne oceňujte úspechy a konštruktívne riešte nedostatky.

Zamestnanci nie sú otravní – odrážajú systém, v ktorom pracujú. A ten systém môžu manažéri zmeniť. Je čas prebrať zodpovednosť a premeniť problém na príležitosť.

Pôvodný článok

Bolo pre vás toto čítanie prínosné? Povedzte nám svoj názor alebo nechajte kontakt pre ďalšiu diskusiu.

Prečítajte si aj