Utorok 3. decembra, 2024
Minister dopravy Jozef Ráž mladší (nom. Smer-SD) (Foto: FB / Ministerstvo dopravy SR)

Minister dopravy Ráž: Tunel Višňové je zakliaty. Posun by mohol nastať už o niekoľko dní

V júni poslanci v Národnej rade opätovne odhlasovali Zákon o strategických investíciách, čím prelomili veto bývalej prezidentky Zuzany Čaputovej. Tá zákonu okrem iného vyčítala, že oslabuje ochranu vlastníkov nehnuteľností pri vyvlastňovaní, nesúlad s ústavou, ako aj to, že bol prijatý v skrátenom režime. Minister dopravy Jozef Ráž ml. (nom. Smer-SD) už skôr poznamenal, že vďaka novému zákonu sa trvanie prípravných procesov u projektov, ktoré určí štát ako strategické, skráti o polovicu. Práve absolvovanie prípravných procesov považuje pri výstavbe slovenských diaľníc za hlavný kameň úrazu. Síce nie sú finančne náročné, trvajú však veľmi dlho. 

Zakliate Višňové

Na Slovensku sa mimoriadne ťažko stavia, lebo všade po krajine sú prítomné archeologické nálezy, skonštatoval minister dopravy Jozef Ráž ml. (nom. Smer-SD). „Všade je voda, všade sa nám zosúvajú svahy, proste to je Slovensko. Naše krásne Slovensko, ale trošku je zložité.“

Veľa stavieb podľa neho napreduje veľmi dobre, sú však aj výnimky, kde nie je spokojný s tým, ako zhotoviteľ postupuje. Konkrétne ide napríklad o úsek Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové. Podľa ministra sa robí všetko pre to, aby sa stavba zrýchlila, ale zatiaľ sa to nedarí. „To je pre mňa zakliate. Ja tomu nerozumiem. My máme za sebou asi 15 stretnutí na túto tému so súčasným zhotoviteľom a nevieme sa dopracovať k tomu, aby sme zdvojnásobili počet robotníkov na stavbe, aby sa táto stavba proste akcelerovala.“

Minister uviedol, že za najhoršiu alternatívu považuje dokončenie úseku až na konci budúceho roka, zatiaľ čo zhotoviteľ rovnaký termín pokladá za najoptimistickejší odhad. Tunel Višňové by sa po sprevádzkovaní stal najdlhším dopravným tunelom na Slovensku s dĺžkou takmer 8 kilometrov. Jeho výstavba sa začala už v roku 1998 a odvtedy ju sprevádzajú početné problémy. Pri razení tunela sa vyskytlo množstvo geologických porúch, jedným z najvážnejších problémov bol veľký prítok vody. Stavba sa následne niekoľkokrát odkladala, niekoľkokrát sa menil zhotoviteľ. Práce neboli vykonané kvalitne. Momentálne stavebné práce prevzala švédska firma Skanska.

Minister Ráž za hlavný problém považuje zle nastavené počiatočné zmluvy, termíny a sankcie a nedostatočne spracovaný geologický prieskum. Dnes sa už podľa neho nedá dopátrať, kto je za tieto veci zodpovedný. Vzhľadom k tomu, že na hlavnú cestu okolo Strečna padajú skaly a na diaľnici sú prázdne úseky bez robotníkov, je podľa neho nevyhnutné, aby bolo do výstavby zapojených dvojnásobne viac pracovníkov, aby mohla byť čo najskôr ukončená.

„My im hovoríme, že hospodárske škody, ktoré hrozia v prípade zatvorenia tej tepny pod Strečnom, sú tak vysoké, že poďme sa baviť o tom, že ak to má stať viac a viete to odovzdať skôr – tak o koľko to bude viac a o koľko skôr to odovzdáte? My sa stále nevieme proste dopracovať k relevantnému výsledku,“ opisuje rokovania so zhotoviteľom. Konečnú cenu si minister v súčasnosti odhadnúť netrúfa, no verí, že konkrétna dohoda sa uzavrie do polovice júla.

Prvýkrát v histórii

Nový zákon podľa ministra najviac pomôže úsekom, ktoré sa ešte nestavajú. Rážov zámer je mať čo najviac úsekov pripravených na začiatok výstavby. Následne už bude na rozhodnutí vlády, pre ktoré konkrétne projekty sa rozhodne a z akých zdrojov ich bude financovať. 

„Moja úloha ako člena tejto vlády je zabezpečiť prípravu výstavby infraštruktúry na Slovensku. Keď bude viacej projektov pripravených, aby sa mohlo začať stavať a bude otázka ich financovania, vtedy budem musieť predložiť na vládu a následne na ministerstvo financií, čo a akým spôsobom budeme financovať,“ vysvetlil.

Minister dopravy plánuje, aby sa budúci rok pracovalo naraz na všetkých úsekoch diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc. Stalo by sa tak prvýkrát v histórii. 

Úsek Turany – Hubová, na ktorom sa zatiaľ nepracovalo, leží medzi Ružomberkom a Žilinou. Má dĺžku 13,5 kilometra a nachádzajú sa na ňom aj 2 tunely. Ide o jeden z najdrahších diaľničných úsekov na Slovensku s odhadovanými nákladmi 140 miliónov eur za kilometer a s celkovými investičnými nákladmi 1,9 miliardy eur.

Podľa Ráža už počas tohto leta vyhlásia verejné obstarávanie na zhotoviteľa úseku a na ďalší rok sa môžu práce začať. „Sú práce, ktoré sa dajú začať robiť okamžite. A či sa začne vŕtať konkrétne niektorý z tunelov alebo či sa začne budovať úsek ako taký, na to je tiež odpoveď – áno, ten úsek sa začne budovať. Otázka je – čo sa začne stavať?“

Na to, aby sa s prácami začalo, nie je podľa ministra nutné disponovať dokumentáciou pre stavebné povolenie. Verí, že počas budúceho roka sa dokážu vysporiadať všetky administratívne otázky a výstavba na poslednom úseku diaľnice D1 sa riadne spustí. Minister o konkrétnych termínoch, kedy by úsek mohol byť dokončený, hovoriť nechce. 

Rovnako majú priebehať práce na trase Zvolen – Košice. Celkovo ide o 12 úsekov, ktoré sú podľa ministra momentálne v rôznom štádiu pripravenosti. Predpokladá, že nový zákon výrazne pomôže pri urýchlení začatia výstavby. „Verím, že jedného dňa sa budú môcť vodiči rozhodnúť, či pôjdu severným ťahom alebo južným ťahom a v obidvoch bude minimálne rýchlostná cesta alebo diaľnica,“ vyjadril svoje želanie Jozef Ráž ml.

Prečítajte si aj