
Európsky zákon o údajoch platí od 12. septembra: čo znamená pre výrobcov a užívateľov sieťových zariadení?
Chladničky, televízory, dopravné prostriedky: budú všetky naše domáce spotrebiče čoskoro navzájom prepojené? Európska únia chce urýchliť „digitálnu transformáciu“ v našich domácnostiach.
Od piatku 12. septembra nadobudne účinnosť nariadenie EÚ známe ako akt o údajoch (EU Data Act). Európsky parlament a Rada (EÚ) ho schválil už začiatkom roka 2024. Nariadenie EÚ má spotrebiteľom poskytnúť viac práv na ochranu a používanie údajov, ktoré ich vlastné digitálne domáce spotrebiče zhromažďujú pri ich používaní.
Zákon teraz predovšetkým vyžaduje väčšiu transparentnosť od výrobcov. Musia zverejniť, aké informácie konkrétne zariadenia zbiera – a ako sa k nim môže používateľ dostať. To má spotrebiteľom uľahčiť nahliadnutie do údajov o svojich zariadeniach. V prípade potreby ich budú môcť poskytnúť ďalším službám, napríklad pri opravách. Objavuje sa však aj kritika tejto digitalizácie a obavy z problémov pri jej zavádzaní.
Na ktoré zariadenia sa akt vzťahuje?
Pravidlá sa vzťahujú na všetky takzvané sieťové zariadenia. Sú to tie, ktoré disponujú buď pripojením na internet, alebo káblovým prenosom dát. Mnohí výrobcovia už nejaký čas ponúkajú takéto „inteligentné“ zariadenia. Nariadenie sa vzťahuje aj na zariadenia, ku ktorým majú používatelia prístup bezdrôtovo alebo prostredníctvom aplikácie. Môže ísť o kávovar, práčku, rúru alebo kúrenie. Opatrenie sa vzťahuje nielen na nové výrobky, ale aj na zariadenia zakúpené v minulosti, ktoré spotrebitelia naďalej používajú.
Mimochodom, každý, kto predá svoje „inteligentné“ zariadenie, musí novému majiteľovi vysvetliť, ako získať údaje zo zariadenia. Akt o údajoch (DA) nerozlišuje medzi prvým vlastníctvom a secondhandom.
Aké údaje sa zbierajú?
Konkrétne údaje, na ktoré sa nariadenie vzťahuje, sú v ňom uvedené len vo všeobecnej podobe. Medzi dotknuté údaje patrí „akékoľvek digitálne zobrazenie činností, skutočností alebo informácií“. Môžu to byť aj videá, obrázky alebo zvukové nahrávky, ktoré zariadenie vytvorilo. Rozhodujúce je, či zariadenie počas používania vytvára alebo zbiera údaje o prevádzke, výkone alebo o okolitom prostredí.
Zoznam dotknutých odvetví a oblastí je preto veľmi široký: od mobilných telefónov, inteligentných hodiniek, moderných kuchynských spotrebičov a klimatizácií až po automobily, priemyselné stroje alebo lietadlá.
Firmy sú málo pripravené
IT združenie Bitkom zistilo, že mnohé podniky ešte nie sú na európske nariadenie o údajoch pripravené. V máji 2025 splnilo požiadavky len 1 % zo 605 opýtaných firiem v Nemecku, ďalšie 4 % ich aspoň čiastočne zaviedlo. 10 % firiem ešte len začalo s realizáciou a 30 % ešte vôbec nezačalo.
Väčšina (52 %) verí, že sa ich akt EÚ o údajoch vôbec netýka. Lenže „akt o údajoch sa týka prakticky každej firmy, ale väčšina sa ním doteraz vôbec vážne nezaoberala“, povedal prezident Bitkomu Dr. Ralf Wintergerst.
Zároveň varoval pred ďalšou možnou brzdou pre podniky: „Pri akte o údajoch sa nesmie zopakovať dráma, ktorá sa odohrala v súvislosti s nariadením o ochrane osobných údajov. Nariadenie GDPR sa v dôsledku dlhoročnej neistoty a ťažkostí s implementáciou stalo skutočnou brzdou inovácií. Manažment sa teraz musí prebudiť a politika musí poskytnúť lepšiu podporu.“
Zavádzanie aktu o údajoch bude náročné
Nové nariadenie o údajoch prináša celý rad rôznych pravidiel, ktoré majú napríklad uľahčiť prechod medzi poskytovateľmi cloudových služieb. Zároveň však stanovuje požiadavky na zmluvné ustanovenia týkajúce sa údajov a predovšetkým priznáva používateľom a tretím stranám práva na údaje zo sieťových zariadení.
Podľa Bitkomu znamená zavádzanie aktu o údajoch pre väčšinu podnikov značnú záťaž. Celkovo 32 % opýtaných spoločností uvádza veľmi vysoké náklady na implementáciu a 34 % skôr vysoké náklady. Tri štvrtiny spoločností sa sťažovalo, že pre prechod na nariadenie EÚ o údajoch im chýba čas na nové inovácie.
Od septembra 2026 bude zákon vyžadovať, aby výrobcovia uvádzali na trh nové produkty s jednoduchými rozhraniami pre prístup používateľov k údajom. Pri vývoji teda budú musieť s novými právami zákazníkov počítať už od začiatku.
Aké výhody majú používatelia?
Doposiaľ si výrobcovia často vyhradzovali právo používať všetky údaje, ktoré vznikli. Odteraz by mali mať jednotlivci aj spoločnosti väčšiu kontrolu nad svojimi vlastnými údajmi. V budúcnosti by mali mať prístup k týmto údajom, mali by mať možnosť vymazať ich alebo odovzdať tretím stranám.
Nariadenie je spojené s nádejou, že opravy alebo iné služby budú pre používateľov lacnejšie a jednoduchšie. Napríklad majiteľ automobilu by sa mohol rozhodnúť zdieľať určité údaje so svojou poisťovňou. Teoreticky by potom dobré správanie za volantom mohlo viesť k nižším poistným sadzbám – rovnako ako by sa pri nesprávnom správaní mohla cena poistenia zvýšiť.
Podľa Európskej organizácie spotrebiteľov (BEUC) však existuje príliš veľa výnimiek, ktoré tieto možnosti v praxi sťažujú. Generálny riaditeľ BEUC Agustín Reyna preto označil tento zákon za „premárnenú príležitosť“.
Ako sa používatelia dostanú k údajom?
Európske nariadenie poskytuje poskytovateľom dve možnosti: priamy alebo nepriamy prístup. Tam, kde je to možné, by používatelia mali mať možnosť získať údaje priamo. Výrobcovia a dodávatelia ich o tom musia informovať pri kúpe výrobku.
Ak priamy prístup nie je možný alebo ho výrobca neumožňuje, mala by postačiť jednoduchá žiadosť, napríklad prostredníctvom príslušného webového portálu. Bez väčších prekážok by potom mala nasledovať odpoveď s príslušnými údajmi.
Článok bol preložený z nemeckej edície Epoch Times.
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK
Páčil sa vám tento článok? Napíšte nám svoj názor a prípadne zanechajte kontakt, ak chcete odpoveď.