Utorok 3. decembra, 2024
Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová počas prejavu na plenárnom zasadnutí Európskeho parlamentu v Štrasburgu vo východnom Francúzsku 23. apríla 2024. (Foto: FREDERICK FLORIN/AFP via Getty Images)
» ,

Von der Leyenová z EÚ varuje: Čína nesmie zaplaviť trh s elektrickými vozidlami

Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová 8. mája v Berlíne uviedla, že Európa musí zabrániť Číne, aby zaplavila trh EÚ svojimi vysoko dotovanými elektrickými vozidlami.

„Spravodlivá hospodárska súťaž je dobrá. Čo sa nám nepáči, je, keď Čína zaplavuje náš trh masívne dotovanými elektromobilmi. A to musíme riešiť, musíme chrániť náš priemysel,“ povedala na zjazde strany Kresťanských demokratov.

Von der Leyenová tiež vyzvala krajiny EÚ, aby sa zjednotili v reakcii na hospodárske hrozby zvonku, a vyzvala všetkých ministrov financií EÚ, aby konečne spojili sily a dokončili dlho diskutovanú úniu kapitálových trhov.

„Lepšie integrovaná únia kapitálových trhov by mohla umožniť investovať až o 470 miliárd eur ročne viac do našich začínajúcich, ako aj malých a stredných podnikov,“ povedala.

Európska komisia, ktorá dohliada na obchodnú politiku v 27-člennej Európskej únii, začala v októbri 2023 vyšetrovanie, či elektromobily vyrobené v Číne dostávali masové dotácie od čínskeho komunistického režimu, aby určila, či na ne má uložiť trestné clá.

Vyšetrovanie sa má skončiť v novembri, ale EÚ môže v júli zaviesť dočasné protisubvenčné clá. Brusel by mal zverejniť súhrn navrhovaných dočasných ciel do 5. júna a začať ich ukladať do 4. júla.

Von der Leyenová a francúzsky prezident Emmanuel Macron 6. mája po rokovaniach s vodcom Čínskej komunistickej strany (ČKS) Si Ťin-pchingom v Paríži uviedli, že ak čínsky režim neponúkne európskym spoločnostiam spravodlivý prístup na svoj trh, EÚ je pripravená použiť všetky dostupné obchodné nástroje na ochranu svojho hospodárstva.

Von der Leyenová naliehavo vyzvala Čínu, aby riešila „štrukturálne nadmerné kapacity“, pretože ČKS „naďalej masívne podporuje svoj výrobný sektor“ v čase slabého domáceho dopytu a „svet nemôže absorbovať nadbytočnú čínsku výrobu“.

Sun Guoxiang, docent na univerzite Nanhua na Taiwane, povedal pre The Epoch Times, že z vyhlásenia von der Leyenovej vyplýva, že Európa tento problém s nadbytočnou kapacitou nevytvorila, ale že Európa musí znášať dôsledky čínskeho prebytku.

„Zdá sa, že EÚ pripravuje všetky dostupné nástroje [na boj proti čínskemu dumpingu]. Nemecko ako vedúca krajina EÚ musí preukázať rozhodnosť. Von der Leyenová reprezentuje postoj celej EÚ,“ povedal Sun Guoxiang.

„Perspektíva von der Leyenovej je, že EÚ sa musí zjednotiť a hovoriť s Čínou jedným hlasom. V skutočnosti vidíme, že sa usiluje aj o to, aby EÚ a Spojené štáty mali rovnaký hlas pri rokovaniach s Čínou, čo je v skutočnosti kritickejšie.“

V rozhovore pre The Epoch Times sa Chung Chih-tung, odborný asistent na taiwanskom Inštitúte pre výskum národnej obrany a bezpečnosti, domnieva, že „EÚ teraz veľmi vážne vníma hrozbu, ktorú čínske elektrické vozidlá predstavujú pre európske hospodárstvo a priemysel, spôsobenú najmä dotačnou politikou Číny. V Európe tieto automobilové odvetvia tvoria súkromné podniky, ktoré nemajú takéto štátne dotácie.“

Štrukturálny problém

Chung Chih-tung uviedol: „Európa v súčasnosti vníma Čínu ako partnera pre spoluprácu, ale aj ako ekonomického konkurenta a systémového súpera. Ak sa bude takéto postavenie naďalej vyvíjať negatívnym smerom, ovplyvní to aj hospodárske vzťahy medzi EÚ a Čínou. Potom EÚ prijme prísnejšie protiopatrenia proti nekalej konkurencii Číny v oblasti elektrických vozidiel a automobilového priemyslu.

„V budúcnosti treba sledovať najmä výsledok súčasného vyšetrovania EÚ týkajúceho sa štátnych dotácií v Číne. Môže viesť k tomu, že EÚ zavedie sankčné clá na dovoz čínskych elektrických vozidiel, a dokonca môže ísť o dodatočné clá uvalené na výrobky vyrábané v Číne alebo dovážané z Číny nečínskymi výrobcami automobilov.“

Podľa  Chung Chih-tunga neustály dôraz vedúcich predstaviteľov EÚ na nadmernú kapacitu Číny a dumping jej elektrických vozidiel v Európe poukazuje na ich hlbšie obavy zo štrukturálneho problému Číny.

„Pokiaľ ide o hospodárstvo a obchod, Európa v súčasnosti prijíma politiku znižovania rizika a znižuje závislosť od Číny na základe nedôvery voči čínskemu komunistickému režimu,“ povedal. „EÚ definuje Čínu ako systémového rivala, čo znamená, že v politike a hospodárstve existuje vzťah opozície a konkurencie, ako aj konflikty medzi ideológiami a hodnotami. Pokiaľ sa tento štrukturálny problém nevyrieši, nezhody v hospodárstve a obchode medzi Čínou a EÚ sa budú naďalej stupňovať.“

Medzitým juhokórejské ministerstvo obchodu, priemyslu a energetiky 8. mája uviedlo, že v tomto roku poskytne 9,7 bilióna wonov (6,6 miliardy eur) štátneho financovania miestnemu priemyslu batérií pre elektrické vozidlá, aby si vytvoril vlastný dodávateľský reťazec, čím sa odkloní od Číny a viac sa prispôsobí obchodným usmerneniam USA.

Pôvodný článok

Prečítajte si aj