
Čínske lízingové spoločnosti čelia ťažkým stratám po zadržaní lietadiel v Rusku
Čínski prenajímatelia lietadiel odpísali miliardy dolárov v znehodnotených aktívach v dôsledku zadržania viac ako 70 prenajatých lietadiel v Rusku.
Od vypuknutia vojny medzi Ruskom a Ukrajinou v roku 2022 čínske lízingové spoločnosti utrpeli straty v hodnote miliárd dolárov, keďže viac ako 70 lietadiel prenajatých ruským leteckým spoločnostiam zostalo uviaznutých v Rusku, uvádzajú čínske štátne médiá.
Vlnu právnych krokov odštartovalo prelomové rozhodnutie britského Najvyššieho súdu z júna, ktoré bolo v prospech prenajímateľov lietadiel.
Avmax Group Inc., kanadský prenajímateľ kontrolovaný čínskou spoločnosťou, dosiaho dohodu o vyrovnaní vo výške 29 miliónov dolárov s poisťovňami vedenými Liberty, oznámila 11. augusta jej materská spoločnosť Shanhe Intelligent Equipment Group. Po odpočítaní poplatkov bola čistá suma 19,6 milióna eur, čo predstavuje 172,92 % čistého zisku spoločnosti Shanhe v predchádzajúcom fiškálnom roku.
V reakcii na rozsiahle západné sankcie, ktoré vyžadovali, aby globálne lízingové spoločnosti zrušili všetky zmluvy s ruskými dopravcami a zabavili ich lietadlá, Moskva prijala núdzové opatrenia, ktoré blokujú návrat lietadiel v zahraničnom vlastníctve. Namiesto toho pristúpila k opätovnej registrácii lietadiel ako ruského majetku a vyčlenila približne 1 miliardy eur na ich odkúpenie.
Medzi najviac postihnuté spoločnosti patrí BOC Aviation, dcérska spoločnosť Bank of China, ktorej bolo v Rusku zabavených 17 lietadiel. Spoločnosť odpísala celú hodnotu týchto aktív v roku 2022, čo predstavuje celkové straty vo výške 690 miliónov eur.
Avolon, lízingová jednotka spoločnosti Bohai Leasing, vykázala v prvom štvrťroku 2022 stratu vo výške 255 miliónov eur po tom, ako 10 jej lietadiel uviazlo v Rusku.
China Aircraft Leasing, ktorá patrí pod China Everbright Bank, zverejnila, že dve z jej lietadiel zostávajú v Rusku, a vo svojej finančnej správe za rok 2022 vykázala zníženie hodnoty majetku vo výške 48 milióna eur.
Medzi ďalšie postihnuté čínske lízingové spoločnosti patria China Development Bank Leasing, ICBC Leasing a AviaAM Leasing, spoločný podnik Henan Civil Aviation Development and Investment Group a litovskej lízingovej spoločnosti. Hoci rozsah strát týchto spoločností sa líši, všetky majú lietadlá stále uviaznuté v Rusku.
Niektoré spoločnosti začali získavať obmedzené náhrady prostredníctvom poistenia, iné zostávajú uviaznuté v súdnych sporoch.
Airwork, novozélandská lízingová spoločnosť vlastnená spoločnosťou Zhejiang Rifa Precision Machinery, prenajala šesť nákladných lietadiel Boeing 757-200 ruským prevádzkovateľom. K dnešnému dňu bolo vrátené len jedno. Spoločnosť zaznamenala v roku 2022 zníženie hodnoty vo výške 88 miliónov eur a v súčasnosti žaluje poisťovňu QBE na Najvyššom súde v Aucklande, aby získala náhradu za straty na zadržaných lietadlách.
Spoločnosť CDB Aviation prenajala ruským leteckým spoločnostiam 15 lietadiel, z ktorých bolo vrátených len šesť. Zostávajúcich deväť lietadiel spôsobilo zníženie hodnoty vo výške 287 miliónov eur. Spoločnosť však bola jednou z prvých, ktorá si zabezpečila čiastočné poistné plnenie, keď do konca roka 2023 získala 186 miliónov eur za päť uviaznutých lietadiel.
Spoločnosť BOC Aviation dostala koncom roka 2023 dve samostatné vyrovnania za 12 svoje lietadlá v celkovej výške 230 miliónov eur, podľa správy Insurance Journal z júna 2024. Spoločnosť začiatkom roka 2024 prevzala späť niekoľko nákladných lietadiel Boeing 747-8 z Ruska.
Vzhľadom na zložitý výklad ustanovení o „vojnovom riziku“ v poistných zmluvách sa niekoľko čínskych lízingových spoločností, vrátane BOC Aviation, Bohai Leasing a Zhejiang Rifa Precision Machinery, obrátilo na súdy v Spojenom kráľovstve, Írsku a na Novom Zélande, kde stále prebiehajú konania.
Podľa Výskumného ústavu leteckej dopravy pri Čínskej akadémii civilného letectva a technológií boli postihnuté takmer všetky veľké čínske lízingové spoločnosti, vrátane BOC Leasing, CDB Leasing, ICBC Leasing, Avolon a AviaAM.
Tieto incidenty vyvolali širšiu zmenu v odvetví, pričom lízingové spoločnosti sprísnili zmluvné podmienky a prehodnotili vystavenie riziku na geopoliticky citlivých trhoch.
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK
Aký dojem vo vás zanechal tento článok? Zdieľajte s nami vaše myšlienky.