
Sulík o priemyselnom parku v Šuranoch: Malo to byť pre Volkswagen, čínskeho investora som odmietol
Slovenskí a čínski predstavitelia 28. októbra symbolicky poklepali základný kameň fabriky na elektrobatérie pre automobily v Šuranoch. Postaviť ju má spoločnosť Gotion Inobat Batteries (GIB), ktorá je z troch štvrtín čínska (Gotion) a z jednej štvrtiny slovenská (Inobat). Čínska strana plánuje do závodu investovať 1,2 miliardy eur, pričom Slovenská republika vynaloží približne 200 miliónov eur. V prvej fáze fabrika plánuje postupne zamestnať 1300 pracovníkov, po rozšírení kapacity v druhej fáze sa ich počet zvýši na 3500.
Výstavba závodu sa však stretáva aj s kritickými reakciami. Odporcovia dlhodobo upozorňujú na obchádzanie štandardných procesov posudzovania vplyvov na životné prostredie, nedostatočnú komunikáciu štátu s verejnosťou, vyvlastňovanie pôdy či výhodné podmienky pre investora. Tvrdia, že pôjde o mimoriadne špinavý chemický priemysel a megafabrika prinesie výrazné negatívne vplyvy na zdravie občanov.
Podľa bývalého ministra hospodárstva Richarda Sulíka (vtedy za SaS) bolo vytvorenie priemyselného parku v Šuranoch správnym krokom. „Šurany som našiel ja,“ povedal 5. decembra v rozhovore pre YT kanál Rozhovory s Mimi Šrámovou.
S výberom čínskeho investora však exminister nesúhlasí. „Dať tam túto čínsku baterkáreň považujem za nešťastné. Malo to byť pre Volkswagen,“ skonštatoval.
Podľa Sulíka chystaná baterkáreň Slovensku nijako ekonomicky neprospeje. Uviedol, že čínsky investor Gotion len využije slovenské dotácie, avšak sám si dovezie všetky materiály na výrobu (ako lítium, kobalt a meď) a svoje produkty následne vyvezie za hranice. Okrem toho zamestná tisíce pracovníkov zo strednej Ázie, čím „zabetónuje“ nízke mzdy, pričom Slovensko investorovi na niekoľko rokov udelí daňové prázdniny, uviedol Sulík.
Navyše podľa neho fabrika vážne zaťaží miestny dopravný systém stovkami kamiónov a desiatkami vlakov denne a bude mať negatívny vplyv na životné prostredie a výrazne zvýši hlukovosť v okolí.
„Čo má z tohto krajina, keď máte takúto veľkú výrobňu, kde ľudia nie sú Slováci, tovar nie je slovenský, výsledné produkty neostávajú na Slovensku a akurát vám to zaťažuje životné prostredie?“ položil otázku.
Sulík dodal, že v čase, keď bol na čele rezortu hospodárstva, práve z týchto dôvodov jedného čínskeho investora sám odmietol. To mu následne vyčítal vtedajší premiér Igor Matovič (vtedy za OĽaNO). Išlo o čínskeho giganta na výrobu elektrobatérií do áut, spoločnosť CATL, ktorý napokon postavil závod v Maďarsku za 7,3 miliárd eur.
Sulík uviedol, že jeho pôvodným zámerom bolo umiestniť do priemyselného parku v Šuranoch baterkáreň spoločnosti Volkswagen a usídliť tam aj desiatky iných firiem.
„Volkswagen by tam vyrábal baterky, ktoré potrebuje mať v Bratislave do výroby áut, tak ako si v Martine Volkswagen vyrába motory. Tým by sme posilnili priemyselnú silu Slovenska výrazne viac,“ uviedol.
Zároveň vysvetlil, že predtým, ako našiel lokalitu pre priemyselný park v Šuranoch, sa uvažovalo o neďalekom Palárikove. Z dôvodov vysokej spodnej vody a močiarom od tejto lokality napokon upustili.
„Šurany je ideálny 300-hektárový kus zeme na priemyselný park. Nenájdete lepší na Slovensku,“ povedal exminister.
Lokalita továrne je podľa neho strategicky mimoriadne výhodná: susedí s plánovanou rýchlostnou cestou R7, nad pozemkom vedie vzdušné 400 kV vedenie, z východnej strany je privedený vysokotlakový plyn a vodovodné potrubie a zo západu zabezpečuje priame napojenie cesta I. triedy.
„Tie reči, že ideme obetovať ideálnu ornú pôdu – to sú blbosti. Slovensko má dostatok ornej pôdy,“ vyhlásil.
Navyše podľa Sulíka je priemyselný park neporovnateľne výnosnejší, ako keď sa na ornej pôde pestuje napríklad pšenica. „Z 300 hektárov pšenice máte tržbu pol milióna eur, lenže keď tam dáte priemyselný park, tak máte tržbu 500 miliónov, rozumiete, krát tisíc,“ povedal.
Vyhlásil, že ten, kto nesúhlasí s výstavbou priemyselných parkov, sa potom nesmie sťažovať na stav ciest, zdravotníctva alebo na nízky príjmy. „Pestovať pšenicu tento národ už dávno neuživí,“ povedal.
Dodal, že blízke okresné mesto Nové Zámky má nízku nezamestnanosť len preto, že tisíce obyvateľov každodenne putuje za prácou do Maďarska. Podľa Sulíka by bol priemyselný park pre miestnych nápomocný aj v tomto ohľade, keďže by nemuseli každý deň cestovať 2 hodiny.






Aký dojem vo vás zanechal tento článok? Zdieľajte s nami vaše myšlienky.