Utorok 7. októbra, 2025
(Zdroj: Archív Jaroslavy Würll Kocanovej)
»

Slovenská návrhárka s unikátnou tvorbou: Keď sa ľudová výšivka spojí s modernými šatami, vzniká niečo magické (Rozhovor)

Ábelová, Vajnory, Tekov či Poľana. To nie sú len názvy slovenských obcí a regiónov, ale aj módnych kolekcií od Jaroslavy Würll Kocanovej. Talentovaná návrhárka oživuje ľudové výšivky, pričom ich symboliku prepája s každodennou módou, a tak ich približuje celému svetu. Pod jej rukami vznikli nejedny originálne svadobné šaty, ktoré vytvorili pomyselné plátno na zakomponovanie výšiviek z rodného regiónu nevesty. V exkluzívnom rozhovore pre Epoch Times Slovensko nám prezradila, s akými materiálmi pracuje najčastejšie, aké svadobné šaty zvyčajne odchádzajú z jej dielne, ale aj to, ako sa jej podarilo prepojiť ľudové tradície so svetom víl.

Epoch Times Slovensko: Je obdivuhodné, ako sa slovenská ľudová výšivka dokáže dostať do sveta a zároveň zaujať v takom silnom segmente, akým je módny trh. Prezradíte nám, z čoho vzišiel tento nápad? Ako ste sa dostali k prepojeniu módy a tradičnej ľudovej výšivky?

Jaroslava Würll Kocanová: Ľudová výšivka ma sprevádzala odmalička. Vyrastala som na východnom Slovensku, kde je folklór súčasťou života. Fascinovalo ma, že každý región má iné ornamenty, iné farby a symboliku, a tak vo mne prirodzene vznikla túžba preniesť toto bohatstvo do súčasnosti a ukázať, že tradícia nemusí zapadnúť prachom, ale môže žiť v modernej forme a osloviť aj dnešnú generáciu žien po celom svete.

(Zdroj: Archív Jaroslavy Würll Kocanovej)

Vašou doménou sú ručne vyšívané šaty, ktoré sú originálne, a tak vlastne nemajú konkurenciu. Ako to vyzerá v praxi?

Za každými mojimi šatami je množstvo hodín trpezlivej ručnej práce. Vyšívanie je forma oddychu – niť a ihla držia v sebe energiu, ktorú stroj nikdy nedá. Používam však aj stroje na technické časti výroby, aby bol výsledok kvalitný a praktický, ale ornamenty a výšivky sú vždy dielom ľudských rúk. Ak ide o celoplošné výšivky, tam nám už pomáhajú stroje: je to nenahraditeľná pomoc. Stroj zvádne za jeden deň urobiť to, čo by som ja vyšívala celý mesiac.

Ako ste z vášho pohľadu dokázali posunúť ľudové tradície na inú – možno pre dnešnú generáciu o niečo prijateľnejšiu úroveň? V čom sa vaše odevy dokážu priblížiť modernej spoločnosti?

Šaty majú moderný strih, sú ľahké, nositeľné, a pritom nesú v sebe kus histórie. Naše zákazníčky často hovoria a posielajú nám spätné správy, že sa v nich cítia výnimočne. Potrpím si na výber kvalitných materiálov, aby šaty nosené s láskou vydržali roky. Najsilnejšie reakcie sú tie, keď mi zákazníčky píšu, že pri pohľade do zrkadla mali slzy v očiach. Vtedy viem, že moja práca má hlbší význam, a veľmi sa z toho teším.

To znamená, že ľudová výšivka vôbec nie je taká zastaraná, ako by si mohol niekto myslieť. Čím sú inšpirované vaše vzory, farby a celkovo výšivky ako komplet?

Čerpám z pôvodných krojov, múzeí, zozbieraných ornamentov, ale aj z prírody a fantázie, knižných publikácií. Stále investujem do nových kníh a venujem zbieraniu svoj čas. Všetko s tým spojené ma baví, takže to niekedy nepovažujem ani za časť svojej práce.

(Zdroj: Archív Jaroslavy Würll Kocanovej)

Podľa čoho sa rozhodujete pre konkrétne výšivky?

Každá výšivka musí mať silu – symboliku, ktorá nesie odkaz. Vždy hľadám rovnováhu medzi autentickým vzorom a moderným dizajnom. 

Ábelová, Tekov, Vajnory a Poľana. Čo vás viaže k týmto obciam a regiónom? Venovali ste im totiž celé kolekcie…

Sú to kraje s nádhernou ornamentikou a bohatou kultúrou. Každý región má vlastnú dušu – Tekov so svojou farebnosťou, Vajnory s typickými kvetinovými motívmi. Keď im venujem kolekciu, je to moja pocta ich dedičstvu. Kolekcie, ktoré doposiaľ vznikli, nevychádzali z osobných kontaktov či konkrétneho podnetu z týchto krajov. Oslovili ma jednoducho svojou výšivkou a celistvosťou. Takto v podstate pokračujem vo výbere nových výšiviek do kolekcií. 

Veľmi ma zaujalo aj spojenie vašich šiat a kúska magického sveta. Nedá sa totiž nevšimnúť, že pri vašich šatoch sa často skloňujú víly… 

Víly sú pre mňa symbolom ľahkosti, čistoty a nadprirodzenej krásy. Ľudová výšivka je hlboko zakorenená v realite, v histórii, no keď sa spojí s modernými šatami, vzniká niečo magické. Preto prirodzene evokuje víly – bytosti medzi realitou a fantáziou. Je to jemná hranica, kde sa stretáva tradícia a rozprávkovosť.

Aby sme však neostali len pri finálnych výsledkoch, ktoré sú, mimochodom, úžasné, mohli by sme nazrieť aj za oponu samotného vyšívania a výroby. Bavlna, ľan, čipka? Ktoré materiály nachádzajú vo vašej dielni najväčšie využitie?

Najčastejšie pracujem s prírodnými materiálmi – bavlnou a ľanom, ktoré dýchajú a sú spojené s tradíciou. Pri svadobných šatách používam aj čipku, hodváb či jemné tylové vrstvy, jemný šifón. Ľudová výšivka na ľane či bavlne má nádhernú autentickosť, zatiaľ čo na šifóne pôsobí luxusne a étericky.

(Zdroj: Archív Jaroslavy Würll Kocanovej)

Nedá mi nespomenúť aj to, že sa venujete vyšívaniu svadobných šiat. To je dnes pomerne rôznorodá a variabilná téma. Ako zvyknú vyzerať svadobné šaty z vašej dielne?

Nie sú to kroje, aj keď z folklóru čerpajú. Sú moderné, nadčasové, no s detailmi, ktoré ich robia jedinečnými – výšivka na páse, jemný ornament na rukávoch či vlečke. Nevesty si často vyberajú motívy zo svojho rodného regiónu, ale mnohé si nechajú vysnívať vlastný, originálny ornament, čomu sa venujem iba fakt máličko. Snažíme sa skôr tvoriť nové kolekcie, kde je bohatý výber svadobných a spoločenských šiat.

Svadobné šaty ženám zostanú v pamäti zvyčajne celý život. Aké ste si vybrali vy?

Svadobné šaty som si šila sama, už je to pekných 13 rokov. Boli jednoduché, celé krajkové s vlečkou. Vtedy bežala v televízii Twilight sága a mňa inšpirovali Belline šaty. Mala som odhalený chrbát, čo využívam v strihoch od začiatku tvorby. Na pleciach som mala ručne poprišívané pierka a vlečku držal korálkový náramok. Predlhý závoj s čipkou v dolnom kraji, ručne robená spona do vlasov a kytica z lúčnych kvetov od mojej tety. Na redovom tanci som mala kroj s výšivkou, ktorú sme s tetou ručne vyšívali po nociach. 

Dedinka, z ktorej pochádzam, nemá kroje ani výšivky. Nechcela som tancovať v kroji z inej dediny, tak som si ho vytvorila po svojom. Takisto aj partnerovi, môjmu manželovi, sme vyšívali vestu, nohavice aj košeľu.

Ďakujeme za rozhovor!

Podporte nás

Páčil sa vám tento článok? Napíšte nám svoj názor a prípadne zanechajte kontakt, ak chcete odpoveď.

Prečítajte si aj