
Poslanec Dubovický podal podnet na NKÚ, žiada preveriť hospodárenie Slovakia Travel
Poslanec hnutia Progresívne Slovensko Richard Dubovický podal v piatok 4. júla oficiálny podnet na Najvyšší kontrolný úrad s cieľom preveriť hospodárenie štátnej rozpočtovej organizácie Slovakia Travel. Inštitúcia zodpovedná za podporu príjazdového cestovného ruchu čelí podľa neho vážnym pochybnostiam o efektívnosti a účelnosti nakladania s verejnými financiami.
Ako uviedol Dubovický, najväčším problémom je absencia verejne dostupnej stratégie alebo vízie, čo podľa neho znemožňuje systematické plánovanie a spätnú kontrolu výdavkov. „Bez jasnej koncepcie sa len ťažko dá hovoriť o efektívnom využívaní financií,“ vyhlásil poslanec.
Znepokojenie podľa neho vyvoláva aj pokles počtu zahraničných turistov, ktorí navštívili Slovensko v roku 2024, a to napriek miliónovým výdavkom na ich prilákanie. Organizácia zároveň investovala značné sumy do podpory domáceho cestovného ruchu, ktorý však nepatrí medzi jej hlavné kompetencie.
Dubovický zároveň upozornil na opakujúce sa zmluvy s tými istými dodávateľmi marketingových a poradenských služieb, ktorých prínos je podľa neho diskutabilný. Za problematické označil aj absenciu transparentného vyhodnotenia návratnosti nákladov spojených s účasťou Slovenska na výstave EXPO v Japonsku.
Podnet adresovaný NKÚ sa má týkať komplexného preverenia rozpočtového plánovania, marketingových výdavkov, zmluvných vzťahov a celkového súladu činnosti Slovakia Travel s jej deklarovaným poslaním – propagáciou Slovenska v zahraničí. Ako poslanec dodal, požadovaná kontrola sa má zamerať výhradne na hospodárnosť a efektívnosť výdavkov, nie na zákonnosť verejného obstarávania, ktorá spadá do kompetencie Úradu pre verejné obstarávanie.
Na tieto výhrady reagovala pre agentúru SITA aj organizácia Slovakia Travel. Uviedla, že víta každú formu kontroly, ktorá pomáha zlepšovať transparentnosť a efektívne fungovanie verejných inštitúcií.
„Dôvera verejnosti je pre nás kľúčová. Sme otvorení voči Najvyššiemu kontrolnému úradu SR a sme pripravení poskytnúť mu všetku súčinnosť pri preverení našej činnosti a hospodárenia,“ uviedol generálny riaditeľ SLOVAKIA TRAVEL Matej Fekete. Ako dodal, do vedenia národnej organizácie pre propagáciu cestovného ruchu nastúpil v apríli 2025.
V tom čase v SLOVAKIA TRAVEL chýbal strategický dokument, ktorý by sa venoval vízii jej fungovania. Jeho absencia mala negatívny vplyv na činnosť organizácie i na dosahovanie stanovených cieľov. Nové vedenie už pracuje na príprave aktualizovanej stratégie, ktorá zohľadní výzvy súčasného domáceho aj medzinárodného turizmu.
Národná organizácia pre propagáciu cestovného ruchu v súvislosti s kritikou opozičného poslanca zdôrazňuje, že podľa oficiálnych údajov Štatistického úradu SR počet návštevníkov Slovenska kontinuálne rastie od roku 2022. V minulom roku dosiahol slovenský cestovný ruch v porovnaní s referenčným rokom 2019 úroveň 92 %. Oproti roku 2019 síce ešte evidujeme pokles zahraničných návštevníkov o 12,5 %, domáci cestovný ruch ale preukazuje vysokú mieru odolnosti a tvorí až 65 % všetkých návštevníkov.
„Podpora domáceho turizmu nie je v rozpore s podporou zahraničného – ide o komplementárne aktivity. Domáci návštevníci sú stabilizačným pilierom slovenského cestovného ruchu a významne prispievajú k regionálnemu rozvoju, udržaniu pracovných miest a sezónnej vyťaženosti. Je preto logické a strategické, že značná časť komunikačných aktivít smeruje aj na domáci trh,“ uviedol ďalej generálny riaditeľ Matej Fekete.
Podpora domáceho cestovného ruchu pritom nie je výsledkom interného rozhodnutia, ale priamou reakciou na opakované požiadavky, ktoré vznášajú zástupcovia regiónov, krajských a oblastných organizácií cestovného ruchu a partneri z terénu počas pracovných stretnutí. Práve oni opakovane upozorňujú na potrebu systematickej podpory domáceho turizmu, ako stabilného, odolného a regionálne prínosného segmentu. SLOVAKIA TRAVEL im v oblasti marketingových aktivít vychádza v ústrety.
Zmluvné vzťahy národnej organizácie pre propagáciu cestovného ruchu s dodávateľmi služieb v oblasti marketingu a poradenstva vznikajú na základe zákonného procesu verejného obstarávania. Výber partnerov prebieha transparentne a v súlade so zákonom, pričom dlhodobá spolupráca s niektorými subjektmi odráža ich odborné kapacity, špecializáciu v oblasti cestovného ruchu a schopnosť plniť zadania s požadovanou kvalitou.
Vyjadrenie pre agentúru SITA poskytol aj Najvyšší kontrolný úrad SR, ktorý informoval, že obdobná kontrolná akcia už figuruje v jeho pláne činnosti. „Plán kontrolnej činnosti vychádza z katalógu rizík a je upravovaný nielen na základe výstupov rizikových analýz, ale aj záverov či odporúčaní z predchádzajúcich auditov. Na základe výsledkov kontroly zameranej na hospodárenie so štátnymi prostriedkami vyčlenenými na prezentáciu SR počas predchádzajúcej výstavy EXPO v Dubaji predseda Najvyššieho kontrolného úradu SR Ľubomír Andrassy rozhodol, že obdobnú kontrolnú akciu vykoná úrad po ukončení svetovej výstavy v japonskej Osake,“ uviedol úrad. Pôjde o prierezovú kontrolu, ktorá má nielen overiť dodržiavanie zákonných postupov, ale aj hospodárnosť nakladania s verejnými prostriedkami a účinnosť opatrení prijatých po zisteniach z roku 2023.
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK
Páčil sa vám tento článok? Napíšte nám svoj názor a prípadne zanechajte kontakt, ak chcete odpoveď.