Piatok 11. júla, 2025
Ilustračný obrázok nabíjania elektromobilu (Voľné dielo)

NKÚ: Rozvoj elektromobility dopláca na slabú koordináciu a nečerpanie eurofondov

Rozvoj elektromobility na Slovensku naráža na slabú koordináciu, neplnenie záväzkov voči Európskej únii a neefektívne čerpanie eurofondov. Vyplýva to z predbežnej štúdie Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR, ktorú predseda úradu Ľubomír Andrassy zaslal prezidentovi Petrovi Pellegrinimu, predsedovi parlamentu Richardovi Rašimu a premiérovi Robertovi Ficovi. Slovensku podľa kontrolórov v tejto oblasti chýba líder aj stratégia, ako naplniť klimatické záväzky uhlíkovej neutrality do roku 2050.

Ako informovala hovorkyňa NKÚ Daniela Bolech Dobáková, rozvoj elektromobility brzdia vyššie vstupné náklady a slabá podpora spotrebiteľov. Ide pritom o odvetvie s významným environmentálnym aj ekonomickým prínosom. „Elektromobilita bude bezpochyby zohrávať kľúčovú úlohu v transformácii dopravy aj energetiky. Slovensko by sa malo zamerať na lepšiu koordináciu, podporu inovácií a efektívne využívanie zdrojov,“ uviedol Andrassy.

Zároveň avizoval, že NKÚ pripravuje po predbežnej štúdii aj výkonnostný audit zameraný na podporu elektromobility, ktorý vykoná v roku 2026. Poďľa Andrássyho by už v tom čase mali byť zrealizované zásadné opatrenia pre rozvoj tohto druhu dopravy a bude možné hodnotiť ich prínos komplexne.

V roku 2024 sa vo svete predalo približne 17 miliónov batériových elektromobilov (BEV), čo predstavuje 25-percentný medziročný nárast. Väčšina predaja bola sústredená v Číne, Európe a USA. Na Slovensku bolo ku koncu roka 2024 registrovaných zhruba 15 500 batériových elektromobilov, čo predstavuje viac ako 50-percentný nárast.

„Tento dynamický rast však treba vnímať v kontexte nízkej východiskovej základne. Elektromobily stále tvoria len zlomok celkového vozového parku na Slovensku,“ upozornil predseda kontrolórov s tým, že až polovica registrácií pripadá na Bratislavský kraj a tri štvrtiny na právnické osoby.

Podľa Eurostatu predstavovali elektrické vozidlá v roku 2023 iba 0,3 percenta všetkých áut na Slovensku. Prognózy ministerstva hospodárstva pritom počítali so sedempercentným podielom a celkovým počtom 22 000 BEV. Reálny vývoj tak zaostáva za očakávaniami. V krajinách lídrov rebríčka podielu elektromobilov na celkovom počte nových registrácií dosiahlo v roku 2023 Nórsko 93 percent všetkých registrácií, vo Švédsku je to 60 percent a v Rakúsku zhruba štvrtina.

NKÚ upozorňuje aj na riziko nesplnenia viacerých záväzkov voči Európskej únii. Mešká sa s vypracovaním rámca pre alternatívne palivá, chýbajú údaje pre Európsku komisiu o počte elektromobilov a nabíjacích staníc a stále nie je určený zodpovedný orgán pre poskytovanie údajov. Ohrozený je aj cieľ vybudovať nabíjaciu infraštruktúru TEN-T siete do konca roka 2025 a hrozí nevyužitie eurofondov na výstavbu nabíjacej infraštruktúry do júna 2026.

Na Slovensku bolo ku koncu roka 2024 evidovaných 2 424 verejných nabíjacích bodov, z toho 38 percent tvorili rýchlonabíjačky. Priemerne pripadá šesť elektromobilov na jeden bod. Podľa NKÚ však doterajšia národná stratégia z roku 2015 nereflektuje technologický vývoj a legislatívu. Úrad preto vyzýva na vypracovanie nového akčného plánu s jasne merateľnými cieľmi. „Je nevyhnutné vypracovať nový akčný plán alebo upraviť stratégiu rozvoja elektromobility, ktorá zohľadní aktuálny stav a stanoví jasné ciele vrátane počtu batériových elektrických vozidiel. Treba pripomenúť, že efektívne riadenie si vyžaduje nastavenie merateľných ukazovateľov,“ dodal predseda NKÚ SR.

Váš názor nám pomôže tvoriť lepší obsah. Ako sa vám páčil tento článok?

Prečítajte si aj