Pondelok 8. septembra, 2025
Ilustračný obrázok nabíjania elektromobilu (Voľné dielo)

NKÚ: Rozvoj elektromobility dopláca na slabú koordináciu a nečerpanie eurofondov

Rozvoj elektromobility na Slovensku naráža na slabú koordináciu, neplnenie záväzkov voči Európskej únii a neefektívne čerpanie eurofondov. Vyplýva to z predbežnej štúdie Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR, ktorú predseda úradu Ľubomír Andrassy zaslal prezidentovi Petrovi Pellegrinimu, predsedovi parlamentu Richardovi Rašimu a premiérovi Robertovi Ficovi. Slovensku podľa kontrolórov v tejto oblasti chýba líder aj stratégia, ako naplniť klimatické záväzky uhlíkovej neutrality do roku 2050.

Ako informovala hovorkyňa NKÚ Daniela Bolech Dobáková, rozvoj elektromobility brzdia vyššie vstupné náklady a slabá podpora spotrebiteľov. Ide pritom o odvetvie s významným environmentálnym aj ekonomickým prínosom. „Elektromobilita bude bezpochyby zohrávať kľúčovú úlohu v transformácii dopravy aj energetiky. Slovensko by sa malo zamerať na lepšiu koordináciu, podporu inovácií a efektívne využívanie zdrojov,“ uviedol Andrassy.

Zároveň avizoval, že NKÚ pripravuje po predbežnej štúdii aj výkonnostný audit zameraný na podporu elektromobility, ktorý vykoná v roku 2026. Poďľa Andrássyho by už v tom čase mali byť zrealizované zásadné opatrenia pre rozvoj tohto druhu dopravy a bude možné hodnotiť ich prínos komplexne.

V roku 2024 sa vo svete predalo približne 17 miliónov batériových elektromobilov (BEV), čo predstavuje 25-percentný medziročný nárast. Väčšina predaja bola sústredená v Číne, Európe a USA. Na Slovensku bolo ku koncu roka 2024 registrovaných zhruba 15 500 batériových elektromobilov, čo predstavuje viac ako 50-percentný nárast.

„Tento dynamický rast však treba vnímať v kontexte nízkej východiskovej základne. Elektromobily stále tvoria len zlomok celkového vozového parku na Slovensku,“ upozornil predseda kontrolórov s tým, že až polovica registrácií pripadá na Bratislavský kraj a tri štvrtiny na právnické osoby.

Podľa Eurostatu predstavovali elektrické vozidlá v roku 2023 iba 0,3 percenta všetkých áut na Slovensku. Prognózy ministerstva hospodárstva pritom počítali so sedempercentným podielom a celkovým počtom 22 000 BEV. Reálny vývoj tak zaostáva za očakávaniami. V krajinách lídrov rebríčka podielu elektromobilov na celkovom počte nových registrácií dosiahlo v roku 2023 Nórsko 93 percent všetkých registrácií, vo Švédsku je to 60 percent a v Rakúsku zhruba štvrtina.

NKÚ upozorňuje aj na riziko nesplnenia viacerých záväzkov voči Európskej únii. Mešká sa s vypracovaním rámca pre alternatívne palivá, chýbajú údaje pre Európsku komisiu o počte elektromobilov a nabíjacích staníc a stále nie je určený zodpovedný orgán pre poskytovanie údajov. Ohrozený je aj cieľ vybudovať nabíjaciu infraštruktúru TEN-T siete do konca roka 2025 a hrozí nevyužitie eurofondov na výstavbu nabíjacej infraštruktúry do júna 2026.

Na Slovensku bolo ku koncu roka 2024 evidovaných 2 424 verejných nabíjacích bodov, z toho 38 percent tvorili rýchlonabíjačky. Priemerne pripadá šesť elektromobilov na jeden bod. Podľa NKÚ však doterajšia národná stratégia z roku 2015 nereflektuje technologický vývoj a legislatívu. Úrad preto vyzýva na vypracovanie nového akčného plánu s jasne merateľnými cieľmi. „Je nevyhnutné vypracovať nový akčný plán alebo upraviť stratégiu rozvoja elektromobility, ktorá zohľadní aktuálny stav a stanoví jasné ciele vrátane počtu batériových elektrických vozidiel. Treba pripomenúť, že efektívne riadenie si vyžaduje nastavenie merateľných ukazovateľov,“ dodal predseda NKÚ SR.

Aký dojem vo vás zanechal tento článok? Zdieľajte s nami vaše myšlienky.

Prečítajte si aj