Piatok 19. júla, 2024
Ilustračná fotografia (Nadine Shaabana / Unsplash)
»

Ford vykazuje stratu 130 000 eur na jeden elektromobil

Každý elektromobil predaný spoločnosťou Ford v prvom štvrťroku priniesol koncernu priemernú stratu 130 000 eur. Predaj v tomto segmente sa prepadol o 84 %. Jediným svetlým bodom sú elektromobily do vozových parkov.

Divízia elektromobilov spoločnosti Ford je stále ďaleko od ziskovosti – napriek politickým snahám v USA o úplnú elektrifikáciu cestnej dopravy. Straty divízie elektrických vozidiel dosiahli v prvom štvrťroku tohto roka 1,3 miliardy dolárov.

V prepočte na každé z 10 000 predaných vozidiel predstavovala strata približne 130 000 eur. Vyplýva to zo správy CNN. Ostatní výrobcovia takéto podrobné údaje o predaji elektromobilov dostupné nemajú.

Príjmy klesali rýchlejšie ako náklady

Divízia špecializujúca sa na predaj elektronických automobilov koncovým zákazníkom je „Ford Model e“. V prvom štvrťroku predala o pätinu menej vozidiel ako v rovnakom období predchádzajúceho roka. Obrat tejto divízie dokonca klesol o 84 % (na 100 miliárd dolárov). Podľa spoločnosti je to dôsledok niekedy až zničujúcej cenovej vojny na trhu.

Za celý rok spoločnosť očakáva stratu pred zaplatením úrokov a daní (EBIT) vo výške približne 5 miliárd dolárov za „model e“. V predchádzajúcom roku táto suma predstavovala 4,7 miliardy dolárov – v priemere 40 525 dolárov na jeden kus pri 116 000 predaných elektromobiloch.

Finančný riaditeľ John Lawler vysvetlil, že cieľom je dosiahnuť v tejto oblasti v nasledujúcich 12 mesiacoch vyrovnaný výsledok. Cieľom je získať späť náklady na výrobu každého elektromobilu – a to nielen náklady na výskum a vývoj. Hoci sa spoločnosti podarilo znížiť náklady na každý Mustang Mach-E o 5 000 dolárov, „príjmy klesajú rýchlejšie, ako dokážeme znižovať náklady“.

Elektromobily si do svojich vozových parkov objednáva čoraz viac spoločností

V oblasti elektromobility existuje aspoň malý lúč nádeje v oblasti predaja flotilových vozidiel pre firmy a štátne inštitúcie. O ten sa stará jednotka Ford Pro, ktorá inak predáva najmä spaľovacie modely.

Americká pošta si objednala 9 250 elektrických tranzitných dodávok, zatiaľ čo 1 000 pickupov F-150 Lightning a SUV Mustang Mach-E získala spoločnosť Ecolab – firma pôsobiaca v oblasti priemyselného čistenia.

Vďaka zisku pred zaplatením úrokov a daní (EBIT) vo výške 3 miliárd dolárov v prvom štvrťroku, čo je viac ako dvojnásobok v porovnaní s rovnakým štvrťrokom predchádzajúceho roka, a nárastu obratu o 36 % na 18 miliárd dolárov spoločnosť Ford Pro zachránila celkovú bilanciu. Jednotka predala celkovo 409 000 vozidiel, čo predstavuje nárast o 21 %.

Ford dúfa, že s novou generáciou sa vráti k ziskovosti

Klesol aj predaj spaľovacích modelov koncovým spotrebiteľom. Táto oblasť, ktorú riadi spoločnosť Ford Blue, zaznamenala 11 % pokles predaja a 13 % pokles obratu. Stále však išlo o 626 000 predaných vozidiel a zisk pred zaplatením úrokov a daní (EBIT) vo výške 905 miliónov dolárov pri obrate 21 miliárd.

Zatiaľ čo spoločnosti Ford Blue a Ford Pro dokázali celkovo udržať svoje zisky, straty spoločnosti pri Modeli e stlačili čistý zisk na 1,3 miliardy dolárov. To zodpovedá poklesu o približne 20 %. Zisk na akciu klesol o 21 % na 49 centov – čo je stále nad prognózou analytikov, ktorí očakávali 44 centov.

Generálny riaditeľ Jim Farley v konferenčnom hovore uviedol, že Ford napriek tomu plánuje pokračovať v postupnom prechode od tradičných pohonných systémov k elektromobilom. Plánovaná nová generácia elektromobilov by mala automobilke umožniť dosiahnuť ziskovosť aj v tomto segmente.

Rastúci predaj elektromobilov v Číne

Obrat spoločnosti Tesla v prvom štvrťroku klesol o 9 % a zisk o 48 %. Spoločnosť o tom informovala v predchádzajúcom týždni. Spoločnosť zároveň dúfa v nový výrobný systém a prielom v oblasti autonómneho riadenia v Číne.

Začiatkom predchádzajúceho týždňa General Motors hovoril o očakávaní zisku v divízii elektromobilov v druhej polovici roka. Stellantis uviedol, že v tejto oblasti dosiahol zisk aspoň v rámci svojho európskeho podnikania. Medzinárodná energetická agentúra (IEA) očakáva, že celosvetový predaj e-automobilov sa v tomto roku zvýši na 17 miliónov, čo predstavuje nárast o viac ako 20 %. Očakáva sa však, že sa na tom bude podieľať predovšetkým predaj v Číne.

Pôvodný článok

Prečítajte si aj