Utorok 22. júla, 2025
Ilustračný obrázok Foto: pvproductions on Freepik)
»

EÚ plánuje nové predpisy pre staré vozidlá: čo by mali vedieť majitelia áut

EÚ plánuje prísnejšiu reguláciu trhu s ojazdenými vozidlami. V budúcnosti by pri predaji starších vozidiel na internetových portáloch mohli platiť dodatočné požiadavky.

Ralf Schumacher dnes na rôznych televíznych kanáloch propaguje známu online burzu ojazdených vozidiel a sľubuje jednoduchý, rýchly a byrokraticky nenáročný predaj. Už na jeseň sa však môžu majitelia starších motorových vozidiel stretnúť s novými prekážkami. Európsky parlament má na jeseň hlasovať o nariadení týkajúcom sa vozidiel na konci životnosti (ELV – End of life smernica). Ak návrh zostane v súčasnej podobe, skomplikuje situáciu ľudí, ktorí vlastnia staršie autá.

Cieľ smernice: viac recyklácie, menej šrotu

Cieľom smernice, ktorá mala pôvodne označenie smernica 2000/53/ES, je „environmentálne vhodné nakladanie s vozidlami s dosiahnutým koncom životnosti“. Cieľom je, aby na cestách nezostávali vozidlá, ktoré obsahujú nebezpečné látky. Členské štáty majú preto majú zaviesť systémy zberu a environmentálneho zneškodňovania starých vozidiel a ich komponentov.

Smernica obsahuje predpisy na odbornú demontáž a odstraňovanie škodlivých látok zo starých vozidiel. Okrem toho stanovuje kvóty na recykláciu minimálne 85 % alebo zhodnocovanie minimálne 95 % hmotnosti vozidla. Návrh normy tiež zavádza „rozšírenú zodpovednosť výrobcu“. To znamená, že výrobca musí znášať prevažnú časť nákladov na vrátenie a likvidáciu starých vozidiel.

Toto nariadenie má viesť k zníženiu množstva odpadu na skládkach, šetrnejšiemu využívaniu zdrojov a väčšiemu recyklovaniu komponentov a surovín. V budúcnosti chce EÚ zahrnúť do pôsobnosti smernice aj nákladné vozidlá, autobusy a motocykle.

Nové povinnosti pre držiteľov vozidiel a výrobcov

Jedným z hlavných cieľov smernice o vozidlách na konci životnosti je zabrániť tomu, aby vozidlá „zmizli“, boli nesprávne likvidované alebo nelegálne vyvážané. Na tento účel sa plánuje nielen harmonizácia systémov registrácie a spätného odberu, ale aj prísnejšie regulovaný trh s ojazdenými vozidlami.

Základom tohto opatrenia je, že každý, kto predáva ojazdené vozidlo, musí preukázať, že nejde o „staré vozidlo“. O staré vozidlo ide vtedy, ak je vozidlo považované za „odpad“ v zmysle článku 1 písm. a) smernice 75/442/EHS. Príslušná definícia znie: „Látky alebo predmety, ktorých sa majiteľ zbavuje alebo sa ich musí zbaviť v súlade s platnými vnútroštátnymi predpismi.“

To je možné prostredníctvom platného osvedčenia o technickej kontrole, napríklad z STK alebo nezávislého posudku. Ak nie je k dispozícii žiadny z týchto dokladov, nie je povolená ani zmena registrácie, ani vývoz vozidla. Tieto požiadavky sa vzťahujú aj na čisto súkromný predaj, ak sa pri ňom využívajú online platformy. Neplatia však, ak sa predaj uskutočňuje v súkromnej sfére, napr. v rodine alebo medzi priateľmi, alebo prostredníctvom „lístka na čelnom skle“. V takýchto prípadoch nie je potrebné preukazovať, že nejde o „vrak“.

EÚ plánuje ročnú technickú kontrolu pre osobné autá staršie ako 10 rokov

Smernica má zabezpečiť ochranu životného prostredia tým, že sťaží vývoz „vrakov“ do iných štátov a zabráni tomu, aby boli jednoducho označené ako ojazdené vozidlá. Komisia v Bruseli chce zabrániť tomu, aby staré a nepojazdné motorové vozidlá boli predávané do zahraničia alebo likvidované spôsobom škodlivým pre životné prostredie.

Z pohľadu EÚ je toto nariadenie spravodlivé. Hovorkyňa Európskej komisie pre denník „Bild“ vyhlásila, že „platná technická prehliadka je úplne postačujúca“.

Aby boli takéto doklady k dispozícii, EÚ plánuje zaviesť povinnú každoročnú technickú prehliadku všetkých vozidiel starších ako desať rokov. Tento zámer je tiež predmetom rokovaní medzi členskými štátmi.

Kritika rastúcej regulácie: byrokracia namiesto úžitku?

Smernica obsahuje napríklad kritériá, za akých podmienok sa vozidlo považuje za „technicky neopraviteľné“. Toto by malo platiť už vtedy, ak je oprava považovaná za ekonomicky nerentabilnú. Brusel tým chce zabrániť nielen tzv. downcyclingu (recyklácii odpadu, pri ktorej je recyklovaný materiál nižšej kvality a funkčnosti ako pôvodný materiál, pozn. prekl.), ale aj vývozu technicky nefunkčných áut, aby neobchádzali povinnú ekologickú likvidáciu.

Kritici vidia v týchto predpisoch byrokratické šikanovanie vodičov a ďalšiu formu tlaku na spotrebiteľov, aby vymenili staré, ale ešte pojazdné vozidlá za nové. Predkladanie dokladov je totiž čoraz náročnejšie a drahšie a predajnosť starších vozidiel je čoraz viac spochybňovaná.

Bavorský minister dopravy Christian Bernreiter pre časopis Focus vyhlásil, že plánovaná povinnosť preukazovania by znamenala nové náklady a viac byrokracie pre občanov, ale nepriniesla by žiadnu pridanú hodnotu: „Brusel by mal naplno zabrať v boji proti byrokracii a čo najskôr prestať zasahovať do vlastníckych práv,“ uviedol Bernreiter.

Aj nemecký autoklub ADAC sa stavia proti ďalším obmedzeniam práv majiteľov vozidiel. Povinnosť „okamžitého“ odovzdania vozidla s ukončenou životnosťou na ekologickú likvidáciu, ako ju navrhuje smernica, považuje za neprimeranú. Podľa ADAC postačí, ak je doložiteľný ďalší osud vozidla a zaistené jeho riadne uskladnenie.

Dobrou správou je, že sa neuvažuje o žiadnej pevne stanovenej lehote na likvidáciu vozidiel. Aj vozidlá staršie ako 15 rokov môžu byť naďalej opravované – pokiaľ nie sú klasifikované ako „technicky neopraviteľné“.


Článok bol preložený z nemeckej edície Epoch Times

Povedzte nám svoj názor! Vaša spätná väzba nám pomáha prinášať témy, ktoré vás zaujímajú.

Prečítajte si aj