Utorok 8. júla, 2025
Fotografia z 15. januára 2010 zachytáva automobily Hyundai ix35 na výrobnej linke v závode Kia Motors Slovakia v Tepličke nad Váhom. (Foto: EDUARD GENSEREK/AFP prostredníctvom Getty Images)

Elektromobily, softvér a Čína tlačia slovenský autopriemysel do rohu, tvrdí analytik

Automobilový priemysel, ktorý tvorí viac ako 10 % HDP Slovenska, podieľa sa na viac ako 40 % exportu a zamestnáva približne 250-tisíc ľudí, čelí vážnym globálnym výzvam. Ako uviedol analytik Slovenskej sporiteľne Marián Kočiš, kým kedysi bola európska Nokia symbolom technologickej sily, dnes jej príbeh pripomína situáciu spaľovacích motorov v automobilovom priemysle. „Budúcnosť s vysokou pravdepodobnosťou patrí elektromobilite, autonómii, konektivite a softvéru. Prirodzeným limitom sú dostupnosť fosílnych palív a emisie,“ konštatuje Kočiš.

Slovensko, podobne ako celá Európa, čelí obchodnému napätiu a technologickému zaostávaniu v oblasti elektromobility. Čínski výrobcovia sa presadzujú nielen cenou, ale aj technológiou, kvalitou a pokročilými výrobnými procesmi. Do roku 2030 by mal softvér tvoriť až 50 % hodnoty automobilu. „Slovensko preto potrebuje vytvoriť a udržať prostredie, ktoré podporí inovácie a diverzifikáciu. Ideálne pri nízkych nákladoch a obmedzenej byrokracii,“ uvádza Kočiš.

Súčasný biznis model založený na lacnej a kvalitnej pracovnej sile naráža podľa neho na limity. Rastúce náklady na prácu, drahšie energie a fiškálna konsolidácia cez vyššie dane a odvody zužujú priestor na inovácie. Slovensko má podľa analytika najvyššie hodinové náklady práce v regióne V4 a dynamika rastu miezd je výraznejšia než v krajinách ako Španielsko, kde sú náklady porovnateľné, no ceny energií nižšie a pracovná sila dostupnejšia. Navyše, Slovensko čelí odlevu talentov a nie je atraktívnou destináciou pre vysokokvalifikovaných odborníkov zo zahraničia.

Pri prechode k znalostnej ekonomike nemožno podľa Kočiša zabúdať ani na tradičné odvetvia, ako sú chemický a hutnícky priemysel, ktoré čelia vysokým cenám energií a tlaku na dekarbonizáciu. Inovačný posun musí byť nadstavbou existujúceho systému, nie jeho náhradou. Pozitívne možno podľa neho hodnotiť iniciatívu vlády v spolupráci s automobilkami, ktorá sa zameriava na financovanie, recykláciu, vzdelávanie a podporu vývoja v oblastiach ako autonómne riadenie či elektromobilita. „V technologických pretekoch sa počítajú iba výsledky,“ uzatvára Kočiš.

Povedzte nám svoj názor! Vaša spätná väzba nám pomáha prinášať témy, ktoré vás zaujímajú.

Prečítajte si aj