Streda 26. marca, 2025
(V popredí zľava) Slovenský premiér Robert Fico a čínsky predseda predstavenstva Gotion InoBat Batteries Steven Cai pred mobilným nabíjacím zariadením pre elektromobily. (Foto: Úrad vlády SR)

Baterkáreň pri Šuranoch: podľa premiéra Fica už nič nestojí v ceste výstavbe

Premiér Fico v Bratislave rokoval s čínskymi zástupcami firmy Gotion o plánovanej výstavbe fabriky na batérie pri Šuranoch. Podľa premiéra sa projekt dostáva do finálnej fázy príprav. Napriek masívnej štátnej podpore a deklarovanému strategickému významu však investícia čelí silnému odporu miestnych obyvateľov, ktorí upozorňujú na možné ekologické a zdravotné riziká. 

Predseda vlády SR Robert Fico (Smer-SD) vo štvrtok (27. 2.) na Úrade vlády SR v Bratislave prijal predstaviteľov čínskej spoločnosti Gotion. Hovorili spolu o pripravovanej investícii a výstavbe baterkárne pri Šuranoch.

Celý priemyselný komplex pri Šuranoch má postaviť firma Gotion InoBat Batteries. Spoločnosť tvoria dva subjekty – čínsky Gotion (80 % podiel) a slovenský InoBat (20 % podiel).

„Privítal som na Úrade vlády delegáciu obrovského čínskeho investora, ktorý stavia pri Šuranoch továreň na výrobu autobatérií,” povedal na úvod tlačovej konferencie po stretnutí premiér Fico. Slovensko podľa neho bez akýchkoľvek pochybností takúto firmu na výrobu batérií potrebuje.

V prípade výstavby gigabaterkárne by malo ísť o druhú najväčšiu zahraničnú investíciu v histórii Slovenska, pričom samotná slovenská vláda už projekt podporila stovkami miliónov eur. 

„Minulý rok som v rámci oficiálnej cesty do Číny navštívil aj sídlo závodu Gotion v provincii Anhui, kde sme priamo na mieste videli niektoré z technológií, ktoré budú súčasťou aj pripravovaného závodu v Šuranoch. Jedna z najväčších investícií v histórii Slovenska, približne 1,2 miliardy eur, posunie automobilový priemysel na Slovensku na vyššiu úroveň a veľkou mierou tak prispeje k zlepšeniu jeho konkurencieschopnosti,“ povedal novinárom premiér Fico.

Odpor obyvateľov

Výstavba a prevádzkovanie baterkárne však vyvoláva obavy obyvateľov zo znečistenia životného prostredia a možných negatívnych dopadov na zdravie občanov. V reakcii na plány s investičným zámerom Šurany Industrial Park – Projekt Baterkáreň vznikla občianska iniciatíva Chránime si naše (CHSN) obraňujúca záujmy obyvateľov Šurian, Bánova a blízkeho okolia, ktorá sa snaží zabrániť výstavbe.

„Nestavia sa tu zatiaľ vôbec nič,” reagovala iniciatíva na Facebooku na premiérove úvodné slová. „Stavba je v sklze niekoľko mesiacov aj vďaka masívnemu odporu obyvateľov regiónu. Ministerka Saková potvrdila, že závod sa začne stavať až po ukončení veľkej EIA. Tá ešte ani nie je na stole,” skonštatovala CHNS.

CHSN predložila 31 závažných pochybení v posudzovaní záťaže na životné prostredie a zdravie obyvateľov. Proces výroby v továrni bude podľa iniciatívy zahŕňať manipuláciu s nebezpečnými chemickými látkami, ako sú rozpúšťadlá, elektrolyty a ťažké kovy a pri výrobe sa spotrebuje veľké množstvo vody, elektrickej energie a plynu. CHSN tvrdí, že doteraz ani jeden z jej argumentov nebol vládou alebo investorom vyvrátený.

Status strategickej investície

„Pokiaľ ide o výkup pozemkov, bola podpísaná posledná zmluva, čiže budeme môcť pozemok už odovzdať investorovi. Investíciu v Šuranoch chceme na vláde vyhlásiť za strategickú, čo nám umožní využívať rôzne výhody, ktoré zákon o strategických investíciách dáva vláde SR. (…) Môžeme dnes konštatovať, že už nič nebráni tomu, aby táto investícia bola nakoniec zrealizovaná, “ informoval premiér.

Ak je investícia označená za strategickú, znamená to, že sa na ňu vzťahujú určité výhody a zrýchlené procesy pri povoľovaní a realizácii projektu.

V apríli 2024 Národná rada SR schválila zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete, ktorý nadobudol účinnosť v júli 2024. Súčasne s týmto zákonom bola prijatá aj veľká novela zákona o verejnom obstarávaní, ktorá nadobudla účinnosť 1. augusta 2024. Táto novela, v kombinácii so zákonom o strategických investíciách, zásadne zmenila pravidlá verejného obstarávania na Slovensku. Zjednodušuje a urýchľuje proces získavania potrebných povolení pre výstavbu, zjednodušuje proces vyvlastňovania pozemkov, atď.

„Dovolíme si tvrdiť, že verejný záujem na tejto investícii nie je žiadny a teda absolútne nemá právo byť vyhlásená za strategickú,” poznamenala na margo baterkárne v Šuranoch CHNS. „Vyvlastniť pôdu slovenským poľnohospodárom a predať ju za drobné Číňanovi, ktorý ju bude užívať za účelom zisku, nemá s verejným záujmom vôbec nič spoločné,” skonštatovala iniciatíva s tým, že vláda odignorovala 17 000 podpisov na petícii proti výstavbe baterkárne a protizákonne vyvlastnila pozemky.

Podľa CHSN po tom, čo sa na adresu investície rozprúdila verejná kritika, čínska strana stráca trpezlivosť a „majú všetkého plné zuby a sú riadne nahnevaní”. Keďže ich premiér Fico nedokáže upokojiť diplomatickou cestou, skúša vyhlásiť investíciu za strategickú, aby sa proces výrazne urýchlil, uviedla iniciatíva.

„Negatívny dopad na zdravie, životné prostredie a predovšetkým na našu vodu nám dodnes nevyvrátil nikto. Už 4 mesiace nie je príslušný výbor NR SR schopný prerokovať našu petíciu, ktorú má povinnosť prerokovať zo zákona!” upozornila občianska iniciatíva.

Obchádzanie byrokracie?

„Teším sa, že sa nám podarilo vysvetliť občanom v Šuranoch a okolí, o akú dôležitú investíciu ide,” skonštatoval na tlačovke premiér a dodal, že bol pozvaný na otvorenie staveniska koncom apríla. “Už ten valec ide. Prekonali sme obrovské množstvo problémov. V tomto okamihu nebráni nič, aby táto investícia bola nakoniec zrealizovaná,” povedal.

Fico zdôraznil, že výstavba baterkárne môže byť referenciou pre ďalších čínskych investorov, preto slovenskej vláde veľmi záleží, aby dopadla dobre.  Dodal, že čínski predstavitelia spoločnosti Gotion zhodnotili Slovensko v porovnaní s inými európskymi štátmi ako krajinu, „kde sme sa pomerne dobre pohrali s byrokraciou”. Dôležité rozhodnutia podľa neho trvali kratší čas ako napríklad v Nemecku, kde má spoločnosť Gotion tiež jedno zo svojich pracovísk.

„Tak to ste sa fakt dobre pohrali,” píše na Facebooku CHSN. “Obchádzanie zákonov a manipulovanie procesov vám ide. Ale za akú cenu, pán premiér? To, čo inde dostane okamžitú stopku, má u nás zelenú? Najväčšia chemická gigafabrika na Slovensku a vy zastavíte posudzovanie vplyvov na životné prostredie? Koho záujmy chránite?” uviedla iniciatíva.

Okrem premiéra sa na stretnutí na pôde úradu vlády zúčastnili aj zástupcovia slovenskej firmy InoBat, ktorá má v Gotion InoBat Batteries menšinový podiel. Jej spoluzakladateľ a súčasný CEO Marián Boček na otázku novinára, či sa komunikácia a napäté nálady s obyvateľmi Šurian zlepšili, odpovedal: „Podnikli sme kroky na to, aby verejnosť bola čo najlepšie informovaná. Dokončili sme proces malej EIA a spúšťame proces veľkej EIA, kde budú objasnené všetky otázky, ktoré boli ohľadne environmentálnych problémov.”

Proces veľkej EIA by mal byť spustený v najbližších týždňoch, doplnil člen predstavenstva InoBat Pavol Krokoš. Povedal, že výkup pozemkov sa už úspešne zrealizoval a postupne sa začína s prípravnými prácami na výstavbu, ktorá má začať počas nasledujúcich mesiacov. „Prvý štart pilotnej výroby bude na konci roku 2026,” ozrejmil.

Kto bude v gigatovárni pracovať?

Na otázku, či v baterkárni budú pracovať slovenskí alebo čínski pracovníci, Krokoš odpovedal: „Primárne sme zameraní na lokálnych pracovníkov z regiónu v oblasti dochádzania okolo 80 kilometrov. Plán je mať na úvod 95 % slovenských pracovníkov s tým, že samozrejme budeme mať aj čínskych kolegov, ktorí donesú ten „knowledge”, tú vedomosť a zaškolia lokálnych pracovníkov.”

Na Slovensko prídu čínski experti, ktorí budú zaúčať zamestnancov továrne do procesu výroby. Okrem toho pricestujú aj pracovníci v oblasti batériového dizajnu, ktorí budú spolupracovať so Slovenskou technickou univerzitou v Bratislave. Na tlačovke to potvrdil čínsky predseda predstavenstva Gotion InoBat Batteries a prezident Gotion EMEA Steven Cai. Podľa neho 5 z 10 čínskych pracovníkov má záujem prísť na Slovensko pracovať.

Ekonomický prínos bude z pohľadu nespokojných občanov minimálny, keďže región netrpí vysokou mierou nezamestnanosti. Podľa údajov Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny z januára 2025 je aktuálna miera nezamestnanosti v Nitrianskom kraji na úrovni približne 4 %.

Vývoj mobilných nabíjačiek

Cai dodal, že pre dnešné elektrické vozidlá je rozhodujúca rozvinutá sieť nabíjacích staníc. „Momentálne jazdím na elektrickom vozidle v Bratislave a vždy je problematické nájsť dobré nabíjacie miesto. Niektoré zariadenia nefungujú a niekedy musíte jazdiť niekoľko kilometrov a hľadať fungujúce nabíjacie zariadenia,” skonštatoval.

Namiesto kopania zeme a ťahania káblov na spustenie nabíjacej stanice, čínska strana predstavila mobilné nabíjacie zariadenie. Jeho praktické fungovanie bolo prezentované priamo v záhrade Úradu vlády SR. Ide o mobilné nabíjačky, ktoré nepotrebujú pevnú inštaláciu. V Číne po privolaní cez diaľkové ovládanie sa mobilná nabíjačka premiestni na miesto, kde stojí elektromobil, vysvetlil Cai. Na Slovensku, ale aj v Európe má ísť o novinku. Na vývoji podobných mobilných nabíjacích staníc a ich modifikácii pre európsky trh sa bude podieľať aj výskumné a vývojové centrum spoločnosti InoBat vo Voderadoch.

„Mobilné nabíjacie stanice dostal do daru Úrad vlády SR, jednu bude využívať pri prevádzke svojich elektrických vozidiel, ďalšie poskytne rezortom, ktoré majú vo flotile vozidiel elektromobily,” uviedol v tlačovej správe Úrad vlády SR.

Trump a občania si čínske baterkárne na území USA neprajú

Podobne ako u nás, čínska spoločnosť Gotion sa stretla s odporom aj u obyvateľov USA. Po súhlase a podpore guvernérov štátov Illinois a Michigan z demokratickej strany sa zdalo, že nič nestojí v ceste čínskej firme začať baterkárne v USA stavať. Proti sa však vyslovili miestni obyvatelia, ktorí sú odhodlaní výstavbu oboch fabrík zastaviť. 

Na stranu protestujúcich občanov sa navyše postavil aj opätovne zvolený americký prezident Donald Trump. Ten už v auguste vyjadril svoj nesúhlas s výstavbou čínskych baterkární na americkom území.

„Pred niekoľkými týždňami čínska spoločnosť Gotion, ktorá vyrába batérie pre elektrické vozidlá a ktorú podporujú michiganskí demokrati, vyhlásila, že podporujem jej závod na výrobu batérií pre elektrické vozidlá plánovaný v severnom Michigane. To nie je pravda. Závod spoločnosti Gotion by bol pre štát a našu krajinu veľmi zlou voľbou. Obyvatelia Michiganu by sa dostali pod taktovku Čínskej komunistickej strany v Pekingu. SOM 100 % PROTI!“ napísal Trump v auguste na X.

Väzby firmy Gotion na čínsky komunistický režim

Občania USA neprotestujú len kvôli dopadu na životné prostredie, ale aj z dôvodov národnej bezpečnosti.

Podľa michiganského republikánskeho senátora Johna Molenaara sa technologický riaditeľ Gotion Inc. Steven Cai, ktorý momentálne rokuje so slovenskou vládou, zúčastnil viacerých stretnutí Čínskej komunistickej strany (ČKS), pričom aj samotná spoločnosť Gotion má silné väzby na ČKS.

„Predstavitelia Gotion v Michigane naďalej zavádzajú obyvateľov o väzbách spoločnosti na Čínsku komunistickú stranu. Predstavitelia Gotion Inc. sú aktívne zapojení do ČKS a jej obchodný partner bol nedávno prichytený pri využívaní otrockej práce a páchaní genocídy na nábožensky veriacich ľuďoch,“ povedal Moolenaar, tiež súčasný predseda užšieho výboru Snemovne reprezentantov pre Čínu.

V auguste spravodajský portál The Daily Caller informoval, že materská spoločnosť Gotion zamestnáva stovky členov ČKS vrátane generálneho riaditeľa spoločnosti. Ďalší článok Daily Caller uvádza, že Gotion High-Tech má zamestnancov, ktorí „prisahajú na svoj život vernosť ČKS“.

Ohrozenie slovenského exportu do USA

Slovenská europoslankyňa Miriam Lexmann (KDH) 10. februára na tlačovej konferencii po príchode na Slovensko z pracovnej cesty v USA poukázala na možné problémy spojené s výstavbou baterkárne v Šuranoch. „Politickí predstavitelia USA komunikovali našej vláde, že stavba baterkárne čínskou firmou Gotion v Šuranoch môže vážne ohroziť náš export do USA,“ poznamenala s tým, že Slovensko je zo všetkých krajín EÚ najviac ekonomicky závislé od exportu do USA (tvorí ho až 2,5 percenta HDP). 

„Je pre mňa nepochopiteľné, že naša vláda úplne nereflektuje na avízo zo strany USA, že až vyše dve tretiny nášho exportu do USA budú potenciálne ohrozené,“ povedala. Firma Gotion a jej dodávateľské reťazce sa podľa europoslankyne čoskoro ocitnú na sankčnom zozname USA pre používanie otrockej ľudskej práce a pre bezpečnostnú hrozbu, ktorú predstavujú. 

„Už dnes je firma Gotion z týchto dôvodov vylúčená z verejného obstarávania v USA a je len otázkou času, kedy bude aj s dodávateľskými reťazcami úplne vylúčená z trhu USA. Pritom v roku 2022 až 75,3 % nášho exportu do USA tvorili osobné vozidlá a súčiastky,“ skonštatovala Lexmann.

Prečítajte si aj