
Automatizovaná energopomoc čelí kritike za zvýhodňovanie bohatých: kto má na ňu nárok
Automatizovaný systém adresnej pomoci s energiami, ktorý len pred nedávno spustil rezort hospodárstva, čelí kritike opozičných strán aj analytikov. Kritici upozorňujú, že systém môže podporovať aj bohaté domácnosti a poslancov, zatiaľ čo skutočne zraniteľné rodiny môžu zostať bez pomoci. Rezort krátko po schválení nariadenia dodatočne upravuje legislatívu.
Energopomoc má byť adresná
Ministerstvo hospodárstva SR pod vedením Denisy Sakovej (Hlas-SD) pripravilo automatizovaný systém adresnej pomoci s energiami, ktorý prepojil existujúce dáta a štátne registre. Cieľom bolo dostať podporu rýchlo a efektívne k domácnostiam, ktoré ju naozaj potrebujú, a to bez zbytočnej administratívy či návštev úradov.
„Našou prioritou je, aby pomoc v súvislosti s vysokými cenami energií bola rýchla, cielená, efektívna a zároveň, aby čo najmenej zaťažovala ľudí byrokraciou. Zdôrazňujem, že nejdeme lustrovať občanov Slovenska. Naopak, využívame už existujúce údaje v štátnych IT registroch, vďaka čomu budeme vedieť doručiť pomoc adresne, bez zbytočného papierovania a samozrejme pri najvyššej ochrane dát,“ uviedla podpredsedníčka vlády ešte v apríli tohto roka, keď avizovala plán energopomoci.
Ficov kabinet tak na rokovaní 3. decembra 2025 odsúhlasil nariadenie o adresnej energopomoci, ktoré upravuje podmienky jej poskytovania od budúceho roka a nadväzuje na novembrový zákon. Pri energopoukážkach sa bude zohľadňovať trvalý pobyt osoby na danej adrese.
Nariadenie je účinné od 8. decembra
Nariadenie definuje pravidlá určovania odberného miesta, spôsob výpočtu príjmu a bonity energetickej domácnosti, aj deň vzniku a zániku nároku na pomoc. Zároveň vláda schválila nariadenie o maximálnych cenách regulovanej dodávky elektriny, plynu a tepla pre zraniteľných odberateľov, s účinnosťou od 8. decembra 2025.
Na energopomoc budú mať nárok domácnosti, ktorých tzv. bonita nepresiahne 1 930 eur mesačne. Ceny energií však v budúcom roku porastú – elektrina zdražie o takmer tri percentá (pri tarife D1 o 47 eur ročne, pri D2 o 104 eur). Cena plynu stúpne približne o tretinu, čo pre domácnosti znamená ročný nárast nákladov od 12 do 360 eur podľa spotreby. Teplo zdražie o štyri eurá ročne a vodné so stočným o 68 eur.
Vláda plánuje financovať energopomoc účtovným presunom – nevyužité eurofondy, ktoré pôvodne mali ísť na štátom financované projekty, presunie na podporu domácnostiam s vysokými cenami energií.
Úpravy týkajúce sa dividend na poslednú chvíľu
Ešte túto stredu (10.12.) vláda odklepnuté a už účinné nariadenie o adresnej energopomoci aktualizovala. Návrh predložila ministerka hospodárstva potom, čo sa spustila kritika ohľadom nezapočítavania príjmu z dividend za účelom posudzovania vzniku nároku na poskytnutie energopomoci.
„Energopomoc je totálny chaos. Ministerstvo spustilo nástroj, podľa ktorého si viete overiť nárok. Zadali sme údaje – a vyšlo, že ja nárok mám. Viacerí kolegovia poslanci tiež. A človek, ktorý by pomoc reálne potreboval – napríklad otec na materskej s dvoma deťmi – nemá nič,“ kritizoval nastavenie pomoci pred niekoľkými dňami poslanec za SaS Karol Galek.
Ministerstvo v dôvodovej správe k návrhu vysvetlilo, že dôvodom, prečo sa príjem z dividend doteraz nezapočítaval do výpočtu bonity domácností pre adresnú energopomoc, bol nedostatok údajov v štátnych registroch, ktoré by umožnili presne priradiť dividendy konkrétnym osobám.
“Zahrnutie tzv. dividend medzi príjmy bolo plánovaným krokom, závislým od momentu schválenia potrebných zmien v daňových predpisoch. Keďže táto podmienka smeruje k naplneniu, navrhuje sa tieto príjmy zahrnúť do výpočtu bonity energetickej domácnosti,“ píše sa v dôvodovej správe k návrhu nariadenia vlády.
Z okruhu domácností oprávnených na energopomoc tak majú po novom vypadnúť tie, ktoré síce vykazujú nízke alebo žiadne pracovné príjmy, ale získavajú vysoké dividendy. Štát tak nechce podporovať domácnosti, ktoré pôsobia ako nízkopríjmové len formálne, no v skutočnosti majú vysoké príjmy z kapitálu.
Poslanci energopomoc dostanú aj tak
Opozícia kritizovala vládu aj za to, že energopomoc môžu poberať tiež poslanci, keďže sa do výpočtu bonity nezapočítavali ich vysoké paušálne náhrady, čo im umožňovalo prejsť systémom ako nízkopríjmovým domácnostiam.
„Hlas pripravil model, ktorý zvýhodňuje bohatých a špekulantov. Majiteľ viacerých investičných bytov s minimálnym príjmom dostane energopomoc na byt, kde má trvalý pobyt – a automaticky aj na ďalšie byty. Naopak, dôchodca z Oravy nedostane nič, lebo uňho majú trvalý pobyt deti pracujúce v Bratislave. Toto je učebnicová diskriminácia,“ zhodnotil opozičný poslanec a podpredseda SAS Marián Viskupič, podľa ktorého ide o hrubú nespravodlivosť systému.
Pôvodný návrh ministerstva na aktualizáciu nariadenia rátal s tým, že energopomoc nebudú môcť poberať ani poslanci NR SR s vysokými platmi. Sakovej rezort však tento bod napokon vypustil, keďže by si vyžadoval zmenu zákona, nie iba nariadenia a podľa odborníkov by to mohlo byť aj protiústavné. Poslanci tak zostávajú medzi oprávnenými prijímateľmi energopomoci.
„To znamená, že neexistuje žiadna chyba v systéme a vo výpočte. Jednoducho niektorí poslanci, či je to už žena s dvoma deťmi alebo poslanci, ktorí majú deti a ženu na materskej či niektorí poslanci, ktorí žijú s rodičmi s nízkym dôchodkom, spadli do toho, že môžu poberať energopomoc,“ vysvetlila Saková.
Overenie vzniku nároku
Od 8. decembra si môžu ľudia overiť, či majú nárok na štátnu energopomoc. Ministerstvo hospodárstva spustilo tri kanály na preverenie nároku: infolinku, okresné úrady a webovú stránku energopomoc.sk.
Pri elektrine a plyne stačí na web zadať kódy z faktúr, pri teple sa nárok overuje výberom lokality a konkrétneho bytového domu napojeného na centrálny zdroj tepla.
Stránka však nie je bez obmedzení – pri vysokom zaťažení môže vypadávať. Oficiálny web energopomoc.sk zažil extrémny nápor návštevníkov hneď v prvý deň spustenia overovača, keď ho navštívilo viac ako 900-tisíc ľudí, a o deň neskôr viac ako 700-tisíc, informovalo ministerstvo.
Nesúlad typov energopomoci
Analytici zároveň upozorňujú na špecifické situácie, keď môže domácnosť získať nárok napríklad na pomoc s plynom, no nie s elektrinou.
„V tomto momente prax naráža na to, že vzniká množstvo situácií, s ktorými zrejme ministerstvo nepočítalo. Preto je stále otvorená aj možnosť, že do konca roka štát predsa len pristúpi k nejakej úprave,“ naznačil analytik Energie-portálu.sk Radovan Potočár.
Aj SaS kritizuje nesúlad, keď ľudia získajú pomoc na jeden typ energie, no na iný nie – požaduje preto automatickú nárokovateľnosť naprieč všetkými energiami. Negatívne hodnotí aj naviazanie pomoci na trvalý pobyt a navrhuje zaviesť čestné prehlásenie s polročnou lehotou na administratívne vysporiadanie pobytu.
„Databázy, ktoré si pozbierala ministerka Saková a zlúčila na jednom mieste, teda u seba na ministerstve hospodárstva a vytvorila si tým takú paralelnú tajnú službu, jednoducho nie sú, ani nemôžu byť kompatibilné,“ zhrnul poslanec.
KDH: Energopomoc by mal riešiť rezort sociálnych vecí
Podľa opozičného KDH by rozdeľovanie energopomoci nemalo spadať do gescie ministerstva hospodárstva, pretože ide o sociálnu dávku.
„Už desiatky rokov fungujú sociálne dávky, podpora pre domácnosti príspevkom na bývanie. MPSVR je presne to ministerstvo, ktoré má presnú znalosť prostredia, má expertov, vie komu a ako dávky poskytuje,“ objasnil podpredseda KDH Viliam Karas.
Podľa KDH vláda týmto krokom vytvorila drahý a nefunkčný systém, ktorý už stál 17 miliónov eur a môže byť ešte nákladnejší.
Hirman: „Je to umelo vytvorený problém“
Bývalý minister hospodárstva Karel Hirman (Demokrati) považuje energopomoc za umelo vytvorený problém, založený na nezodpovednej príprave zmlúv pri nákupe plynu od iných dodávateľov ako je Gasprom.
„Ceny plynu, ktorý je hlavným ‚požieračom energopomoci‘, tento rok prudko klesli – nateraz až pod 30 eur/MWh. Ak Ficovláda hovorí, že bez ‚energopomoci‘ by ceny plynu budúci rok vzrástli o zhruba 30 %, tak to znamená, že máme zlú reguláciu a ceny plynu už prehnane vysoké,“ zhodnotil.
Doplnil, že podľa neho z vysokých cien energií profitujú všetci v dodávateľskom reťazci, zatiaľ čo domácnosti ich zaplatia prostredníctvom vyšších daní, ktoré sa následne použijú na financovanie energopomoci.






Ako hodnotíte tento článok? Zanechajte nám spätnú väzbu.