Štvrtok 22. mája, 2025
Mar-a-Lago, Palm Beach, Florida, USA (foto:Jud McCranie - CC BY-SA 4.0, wikimedia)

Ako si Trump kúpil luxusný komplex Mar-a-Lago za zlomok jeho hodnoty

Mar-a-Lago, dnes známe ako zimné sídlo Donalda Trumpa a politické epicentrum americkej pravice, bolo kedysi luxusným sídlom jednej z najbohatších žien Ameriky. Ako je teda možné, že sa tento architektonický skvost s pozlátenými stenami a mramorovými sálami dostal do rúk newyorského developera za zlomok svojej skutočnej hodnoty? Odpoveď tkvie v kombinácii trpezlivosti, taktiky a nečakaného vyjednávacieho ťahu, ktorým Trump zaskočil nadáciu, odhodlanú sídlo predať.

Vo svojej slávnej autobiografii The Art of the Deal (1987) Trump uvádza, že v roku 1982 začal prejavovať záujem o kúpu komplexu Mar-a-Lago, ktorý sa nachádza na pobreží Palm Beach na Floride.

Komplex patril nadácii Post Marjorie Marriweatherovej, jednej z najbohatších žien v Spojených štátoch, ktorá ho navrhla ako luxusný európsky palác – so zlatými stenami, nádhernými mramorovými rezbami a luxusným zariadením, vrátane váz, stoličiek a kobercov od steny k stene.

Interiér; obývacia izba s výhľadom na juhozápad. Palm Beach, Florida. (foto:HABS—Historic American Buildings Survey in Florida, 1967)

Trump napísal, že keď nadácia Post ponúkla komplex na predaj za 25 miliónov dolárov, dal ponuku na 15 miliónov dolárov, ale ponuka bola odmietnutá. „V priebehu nasledujúcich niekoľkých rokov nadácia uzavrela zmluvy s viacerými ďalšími kupcami za vyššie ceny, ako som ponúkol ja,“ uviedol Trump. „Tieto dohody však boli na poslednú chvíľu zrušené. Zakaždým, keď sa to stalo, som podal novú ponuku.“

V rozpore s očakávanou logikou však Trump svoju cenu nezvýšil, ale naopak znížil. „Nakoniec, v roku 1985, som ponúkol, že komplex kúpim za 5 miliónov dolárov plus 3 milióny dolárov,“ napísal. „Zdalo sa, že fond bol unavený z neúspešných obchodov a súhlasil s mojou ponukou. O mesiac neskôr sme uzavreli obchod. To len dokazuje, ako sa oplatí konať rýchlo a rozhodne, keď nastane správny čas.“

Trump o tom napísal vo svojej knihe, aby demonštroval vytrvalosť pri neúspešných obchodoch a zdôraznil dôležitosť rýchlosti a rozhodnosti v podnikaní. Trpezlivosť a vyčerpanie druhej strany vám umožňuje využiť moment na získanie výhody – a znížiť cenu.

Trump skutočne ponúkol kúpu komplexu za 5 miliónov dolárov – avšak s istou dávkou manipulácie v pozadí. Prostredníctvom tretej strany totiž kúpil úsek pláže priamo naproti komplexu a pohrozil, že na ňom postaví budovu, ktorá by zakryla výhľad na more.

„Všetkých to privádzalo do šialenstva. Nemohli predať veľký dom, pretože som mal na svojom pozemku pláž, a cena stále klesala,“ uvádza sa v knihe Trump Revealed (2016). Trump tak vyvinul tlak na nadáciu, ktorá bola každým mesiacom stále zúfalejšia, aby nehnuteľnosť predala. Stratégia sa vyplatila: približne o tri roky neskôr kúpil komplex za iba 5 miliónov dolárov plus 3 milióny dolárov za starožitnosti a nábytok.

„Povedali mi, že samotný nábytok v Mar-a-Lago mal väčšiu hodnotu ako celá cena domu,“ povedal Trump s uspokojením.

Váš názor nás zaujíma! Pomôžte nám zlepšovať obsah krátkym hodnotením tohto článku.

Prečítajte si aj