Michaela vytvára úchvatné kvetinové čelenky: Naším poslaním je prinášať svetu viac krásy a lásky k prírode (Rozhovor)

Na snímke je fotografka a dizajnérka Michaela Ďurišová ktorá vytvorila dizajnérsku značku Magaela. (Zdroj: Michal Smrčok)

Ubehlo už 12 rokov, odkedy Michaela a Roman založili značku Magaela a priniesli na slovenský trh doplnky, ktoré oslavujú ženskosť, jemnosť a kombinujú v sebe kúsky prírody, histórie aj súčasnosti. V začiatkoch bojovali so skepticizmom okolia, ale ich výtvory si nakoniec získali obľubu a uznanie aj za hranicami Slovenska. V rozhovore sme sa zamerali na kvetinové čelenky, ktoré sú len malou časťou ich tvorby, ale zato honosne reprezentujú prírodu a naturálny vzhľad. Vyrábané sú z textilu aj konzervovaných materiálov, takže nielenže pôsobia ako živé kvety, ale dokonca tak aj voňajú. Ako vyzerá výroba takýchto miestami až extravagantných čeleniek? S akými druhmi kvetov najčastejšie pracujú? A odkiaľ sa vlastne zobrala symbolika čeleniek vo vlasoch neviest? Aj na tieto otázky nám odpovedala Michaela Ďurišová – spoluzakladateľka slovenskej značky Magaela.

Epoch Times Slovensko: Kvetinové doplnky Magaela majú dnes neskutočné množstvo fanúšičiek. Na sociálnych sieťach sú ich rádovo desiatky tisíc. Ako sa vám podarilo vybudovať vlastnú úspešnú značku? Boli kvety a dámske doplnky jasná voľba hneď od začiatku?

Michaela Ďurišová: Ja som svojim snom a tvorbe verila vždy, preto som si išla tvrdohlavo za svojím, aj keď okolie bolo skeptické. Môjmu podnikaniu spočiatku veril málokto, ale niektorí ľudia, napríklad môj manžel, pri mne stáli od začiatku. Dnes už Magaela funguje 12 rokov, aj keď stále to nie je ľahké. Ľudia vidia len to pozlátko na vrchu, ale podnikať v “handmade” oblasti na Slovensku je naozaj náročné. Magaela je tu dodnes najmä preto, lebo sa snažím počúvať svojich zákazníkov, prispôsobovať sa im a nestagnovať. A je tu aj preto, lebo svoju značku neberiem len ako biznis, ale ako poslanie. Poslanie prinášať svetu viac krásy a lásky k prírode.

(Zdroj: Michal Smrčok)

Momentálne sa venujete hlavne kvetinovým čelenkám. Prečo práve tento doplnok? Čo vás na čelenkách zaujalo natoľko, že ste sa svoju značku rozhodli viesť týmto smerom?

Ja som začala fimom (modelovacia polymérová hmota), šitými náušnicami, ale prelomovým v tvorbe Magaely sa ukázal prvý hrebienok. Potom sa zjavila prvá čelenka a kolekcia Vinobranie, ktorá z Magaely urobila skutočnú značku. Dnes už čelenky nájdete na každom kroku, ale keď som začínala, u nás také niečo nikde nebolo, resp. bolo len málo značiek, ktoré sa venovali výrobe čeleniek, no ja som priniesla inováciu spájaním stabilizovaného živého materiálu s textilom a umelými kvetmi, čo pôsobilo realistickejšie. Zákazníčky si čelenky veľmi obľúbili. Sú veľmi praktické, dodajú bežnému aj slávnostnému outfitu punc výnimočnosti.

Prioritne sa tieto čelenky objavujú vo vlasoch neviest. Ako je to celé prepojené? Pramenia svadobné čelenky z akýchsi svadobných tradícií?

Áno, vždy som hovorila, že moja tvorba nie je o módnom výstrelku. Je to návrat k starým tradíciám a magickým rituálom prírody. Kvetinové venčeky a čelenky od pradávna symbolizovali ochrannú, plodnú a rituálnu silu. Čo sa týka svadby, tam predstavujú čistotu, nový začiatok, spojenie s prírodou a požehnanie do budúceho života. V slovanských tradíciách bolo nosenie venčeka typické pre dievčatá až do svadby, po nej už nosili čepiec. Kvetinový venček bol teda symbolom panenstva a čistoty nevesty. Verilo sa, že bylinky a kvety vo venčeku chránia nevestu pred zlými duchmi a prinášajú šťastie do manželstva. 

Kruhový tvar venčeka znázorňuje nekonečno a cyklus života, kvety symbolizujú rozkvet, nový život a plodnosť. No kvety vo vlasoch nesú svoju symboliku a silný odkaz aj mimo svadby. V starovekom Grécku a Ríme sa venčeky nosili na sviatky, pri obetách bohom a na svadbách ako znak úcty a radosti, dávali na hlavu aj víťazom, básnikom či hrdinom. Venčeky sa tiež nosili pri oslavách jari, žatvy, slnovratov či rovnodenností ako symbol obnovy, hojnosti a spojenia s cyklami prírody. V blízkej budúcnosti sa chcem viac venovať historickému základu doplnkov a prepojeniu minulosti so súčasnými trendmi.

(Zdroj: Archív Michaely Ďurišovej)

S čím máte kvetinové čelenky spojené vy osobne? Aké hodnoty by ste im prisúdili?

V mojich očiach sú symbolom vďaky a spojenia s prírodou, prejavom osobnej sily a spojenia s cyklami života. Ich nosením prejavujem vďačnosť našej zemi a prírode za všetko, čo nám dáva. Majú ochranný význam. Nenosím ich len ako doplnok k outfitu. Je to taký čarovný kruh. Keď tvorím, vkladám do svojej tvorby osobné príbehy, ktoré prežívam, a obrazy okolo mňa. Fascinuje ma kolobeh života, dokonalá nedokonalosť prírody v každom jej detaile. Tieto obrazy vkladám do tvorby a potom venčeky a čelenky nosím ako oslavu krásy okolo nás, ktorá ma inšpirovala.

Okrem estetiky a vzhľadu teda skrývajú oveľa viac. Akými spôsobmi sa snažíte do čeleniek pridať aj kúsok nehmotného čara? Na čo dbáte pri ich výrobe?

Nesnažím sa o dokonalosť ako takú, ale predsa chcem vytvárať harmóniu. Ani príroda okolo nás nie je dokonalo súmerná a rovnaká v každom liste či lupienku. Mám rada, keď sú naše venčeky a čelenky akoby hravo nesúmerné, neučesané, ale pritom každý použitý materiál spolu funguje a ladí. Pri tvorbe rozmýšľam aj nad ženami, ktoré budú produkty nosiť – aké sú, čo cítia, ako žijú, čo by sa im mohlo páčiť, aká kombinácia farieb a kvetov by sa im mohla najviac prihovoriť a dotknúť sa ich. Kvety v sebe nesú aj určitú symboliku a sú nevesty či zákazníčky, ktoré si do výrobkov želajú zahrnúť len vybrané kvety, ktoré pre nich majú osobný význam.

(Zdroj: Archív Michaely Ďurišovej)

Symbolika ktorých kvetov je z tohto hľadiska najsilnejšia?

Ruža je najpoužívanejší kvet a niet sa prečo čudovať, keďže sa označuje za kvet lásky a vášne. Podobne je na tom pivonka. Zákazníčky rady siahajú po nežných lúčnych kvetoch, ako sú margarétky, nezábudky, maky, levanduľa či gypsomilka. Obľúbené sú tiež slnečnice, anemonky, ľalie, z tých extravagantnejších môžem spomenúť proteu, plumériu či kraspédiu.

Veľa záleží na preferenciách samotných neviest. Ak nechajú výber na nás, pri výbere kvetov rozhodujú požiadavky na veľkosť, farebnosť a materiál. Niektoré nevesty preferujú prírodný štýl – vtedy siahneme po jemnejších kvetoch, ako je eukalyptus, gypsomilka, levanduľa, trávy, ixodie a podobne. Ak si želajú nevesty naozaj výrazné doplnky, použijeme skôr veľké textilné kvety.

Aj keď nejde priamo o živé kvety, naoko tak pôsobia. Z čoho čelenky a konkrétne kvety vyrábate?

Niektoré produkty sú zo stabilizovaného a sušeného materiálu, ale gro ponuky tvorí mix stabilizovaného, sušeného a textilného/umelého materiálu, čo im dodáva realistický výzor. Živý konzervovaný a sušený materiál potlačí umelosť neživých materiálov. Na prvý pohľad tak naozaj vyzerajú aj voňajú ako živé kvety. Konzervovaný materiál je živý stabilizovaný materiál, ktorého životnosť je potom až niekoľko rokov. Teda stále vyzerá ako živý kvet s malými rozdielmi (napr. gypsomilka stratí svoju snehobielu farbu a zelenú v stonkách a hoci je to stále krásny kvet gypsomilky, má farbu natural white až ivory), ale nezvädne a nestratí svoju krásu.

(Zdroj: Archív Michaely Ďurišovej)

Ako ich potom dokážete vytvarovať?

Niektoré kvety kupujeme z kvetinárstva a sami si ich konzervujeme alebo získavame už konzervované. Keďže ide o prírodný materiál, nie vždy je rovnaký, musíme ho vytriediť a vybrať ten, ktorý je vhodný na tvorbu. Napriek tomu, že používame aj textilný materiál, do hotových produktov sa často dostáva v inej podobe, ako ho objednáme. Mnoho kvetov totiž ešte ručne upravujeme, striháme, zmenšujeme, skladáme do iných kvetov či farbíme.

Čo je na celom procese najzložitejšie? S ktorými časťami a kvetmi sa zvyknete potrápiť najviac?

Textilné kvety treba farbiť, obstrihávať a opaľovať, aby sa nestrapkali okraje. Často treba upraviť ich veľkosť, ale najzložitejšie je pracovať s konzervovanými kvetmi. Sú krehké, jemné, drobné, každý kvietok, každú trávu či stebielko treba do produktu vlepiť ručne a s citom. Je to zdĺhavá a skutočne mravčia práca. Rovnako dôležité je zabaliť materiál starostlivo, aby sa cestou produkt nepoškodil.

(Zdroj: Archív Michaely Ďurišovej)

Máte teda aj určité limity, čo sa týka rozmerov? Tvoríte jednoduchšie, ale aj honosnejšie čelenky, ktoré sú citeľne ťažšie. Koľko toho taká čelenka znesie?

Tvoríme z ľahkých textilných a konzervovaných materiálov. Samozrejme, čím viac toho čelenka obsahuje, tým je ťažšia, ale vždy bude o niečo ľahšia ako živé kvety. V takých prípadoch myslíme aj na upevnenie, stabilitu a používame pevnejšie základy, hrebienky na lepšie prichytenie alebo skryté podviazanie. Ale už sme vyrobili aj naozaj grandiózne party či čelenky.

Aké napríklad?

V našej dielni sme vytvorili obrovskú čelenku na festival typu Burning Man (cca 1,5 m × 1,2 m) – bol to extravagantný projekt. Vyrábali sme aj veľké svadobné party inšpirované folklórom a tradíciami. Obsahovali nielen kvety, ale aj čipky a rôzne výstuže. Pre nevesty sme vyrobili tiež niekoľko veľkolepých modelov. Možno nie veľkosťou, ale prevedením. Budúce nevesty nám poslali staré fotky s partami z minulosti a my sme vytvorili modernú repliku. Bolo náročné vymyslieť konštrukciu a prevedenie tak, aby sme zachovali ich historickú hodnotu a ráz, no zároveň ich odeli do moderného šatu. Momentálne nás čaká Halloween, takže zákazníčky z celého sveta objednávajú naozaj veľké čelenky s parohmi a rohmi, ale aj veľké pestrofarebné čelenky inšpirované mexickou umelkyňou Fridou.

Ďakujeme za rozhovor!

Podporte nás

Prečítajte si aj