Ubehlo už 12 rokov, odkedy Michaela a Roman založili značku Magaela a priniesli na slovenský trh doplnky, ktoré oslavujú ženskosť, jemnosť a kombinujú v sebe kúsky prírody, histórie aj modernej doby. V začiatkoch bojovali aj so skepticizmom okolia, ale ich výtvory si nakoniec získali obľubu a uznanie aj za hranicami Slovenska. V rozhovore sme sa zamerali na kvetinové čelenky, ktoré sú len malou časťou ich tvorby, ale za to honosne reprezentujú prírodu a naturálny vzhľad. Vyrábané sú z textilu aj konzervovaných materiálov, takže nielenže pôsobia ako živé kvety, ale dokonca tak aj voňajú. Ako vyzerá výroba takýchto miestami až extravagantných čeleniek? S akými druhmi kvetov najčastejšie pracujú? A odkiaľ sa vlastne zobrala symbolika čeleniek vo vlasoch neviest? Aj na tieto otázky nám odpovedala Michaela Ďurišová – spoluzakladateľka slovenskej značky Magaela.
Epoch Times Slovensko: Kvetinové doplnky Magaela majú dnes neskutočné množstvo fanúšičiek – na sociálnych sieťach rádovo v desiatkach tisíc. Ako sa vám podarilo vybudovať vlastnú úspešnú značku? Išli ste od začiatku na istotu s kvetmi a dámskymi doplnkami?
Michaela Ďurišová: Ja som svojim snom a tvorbe verila vždy, preto som si išla tvrdohlavo za svojím, aj keď okolie bolo skeptické. Môjmu podnikaniu spočiatku veril málokto, ale boli aj ľudia ako môj manžel, ktorí pri mne stáli pevne od začiatku. Dnes už Magaela funguje 12 rokov, aj keď stále to nie je ľahké. Ľudia vidia len to pozlátko na vrchu, ale podnikať v “handmade” oblasti na Slovensku je naozaj náročné. Magaela je tu stále preto, lebo sa snažím počúvať svojich zákazníkov, prispôsobovať sa im, nestagnovať a aj preto, lebo svoju značku neberiem len ako biznis, ale ako poslanie. Poslanie prinášať svetu viac krásy a lásky k prírode.

Momentálne sa venujete hlavne kvetinovým čelenkám. Prečo práve tento doplnok? Čo vás na čelenkách zaujalo natoľko, že ste sa svoju značku rozhodli viesť týmto smerom?
Ja som začala fimom (modelovacia polymérová hmota), šitými náušnicami, ale ako prelomovým v tvorbe Magaely sa ukázal byť prvý hrebienok. Potom prišla prvá čelenka a kolekcia Vinobranie, ktorá z Magaely urobila skutočnú značku. Dnes už čelenky nájdete na každom kroku, ale keď som začínala, u nás také niečo nikde nebolo, resp. bolo len málo značiek, ktoré sa venovali výrobe čeleniek, no ja som priniesla inováciu spájaním stabilizovaného živého materiálu s textilom a umelými kvetmi, čo pôsobilo realistickejšie. Zákazníčky si ich veľmi obľúbili. Sú veľmi praktické, dodajú bežnému aj slávnostnému outfitu punc výnimočnosti.
Prioritne sa tieto čelenky objavujú vo vlasoch neviest. Ako je to celé prepojené? Pramenia svadobné čelenky z akýchsi svadobných tradícií?
Áno, vždy som hovorila, že moja tvorba nie je o módnom výstrelku. Je to návrat k starým tradíciám a magickým rituálom prírody. Kvetinové venčeky a čelenky od pradávna niesli ochrannú, plodnú a rituálnu silu. Čo sa týka svadby, tam predstavujú čistotu, nový začiatok, spojenie s prírodou a požehnanie do budúceho života. V slovanských tradíciách bolo nosenie venčeku typické pre dievčatá až do svadby, po nej už nosili čepiec. Kvetinový venček bol teda symbolom panenstva a čistoty nevesty. Verilo sa, že bylinky a kvety vo venčeku chránia nevestu pred zlými duchmi a prinášajú šťastie do manželstva.
Kruhový tvar venčeka tiež znázorňuje nekonečno a cyklus života, kvety symbolizujú rozkvet, nový život a plodnosť. No kvety vo vlasoch nesú svoju symboliku a silný odkaz aj mimo svadby. V starovekom Grécku a Ríme sa venčeky nosili na sviatky, pri obetách bohom aj na svadbách ako znak úcty a radosti, tiež sa dávali na hlavu víťazom, básnikom či hrdinom. Venčeky sa tiež nosili pri oslavách jari, žatvy, slnovratov či rovnodenností ako symbol obnovy, hojnosti a spojenia s cyklami prírody. V blízkej budúcnosti sa chcem viac venovať historickému základu doplnkov a prepojeniu minulosti so súčasnými trendmi.

S čím sa kvetinové čelenky spájajú konkrétne vám? Aké hodnoty by ste im prisúdili?
Pre mňa sú symbolom vďaky a spojenia s prírodou, prejavom osobnej sily a spojenia s cyklami života. Ich nosením prejavujem vďačnosť našej zemi a prírode za všetko, čo nám dáva. Majú pre mňa ochranný význam. Nenosím ich len ako doplnok k outfitu. Je to taký čarovný kruh. Keď tvorím, vkladám do svojej tvorby osobné príbehy, ktoré prežívam, a obrazy okolo mňa. Fascinuje ma kolobeh života, dokonalá nedokonalosť prírody v každom jej detaile. Tieto obrazy vkladám do tvorby a potom venčeky a čelenky nosím ako oslavu tej krásy okolo nás, ktorá ma inšpirovala.
Okrem estetiky a vzhľadu teda skrývajú oveľa viac. Akými spôsobmi sa snažíte do čeleniek pridať aj kúsok nehmotného čara? Na čo dbáte pri ich výrobe?
Nesnažím sa o dokonalosť ako takú, ale predsa chcem vytvárať harmóniu. Ani príroda okolo nás nie je dokonalo súmerná a rovnaká v každom liste či lupienku. Mám rada, keď sú naše venčeky a čelenky tak hravo nesúmerné, neučesané, ale pritom každý použitý materiál spolu funguje a ladí. Pri tvorbe rozmýšľam aj nad ženami, ktoré budú produkty nosiť – kto sú, čo cítia, ako žijú, čo by sa im mohlo páčiť, aká kombinácia farieb a kvetov by sa im mohla najviac prihovoriť a dotknúť sa ich. Kvety v sebe nesú aj určitú symboliku a sú nevesty či zákazníčky, ktoré si do výrobkov želajú zahrnúť len vybrané kvety, ktoré pre nich majú osobný význam.

Ktoré kvety majú z tohto hľadiska podľa vás najviac intenzívny charakter?
Ruža je najpoužívanejší kvet a niet sa čomu čudovať, keďže sa označuje za kvet lásky a vášne. Podobne je na tom pivonka. Ďalej zákazníčky často siahajú po nežných lúčnych kvetoch, ako sú margarétky, nezábudky, maky, levanduľa či gypsomilka. Obľúbené sú tiež slnečnice, anemonky, ľalie, z tých extravagantnejších môžem spomenúť proteu, plumeriu či craspediu.
Veľa záleží od preferencií samotných neviest. Ak nechajú výber na nás, pri výbere kvetov rozhodujú požiadavky na veľkosť, farebnosť a materiál. Niektoré nevesty chcú len prírodný – vtedy siahame po jemnejšom výbere kvetov (eukalyptus, gypsomilka, levanduľa, trávy, ixodie a podobne). Ak si želajú nevesty naozaj výrazné doplnky, siahneme skôr po veľkých textilných kvetoch.
Aj keď nejde priamo o živé kvety, viditeľne tak pôsobia. Z čoho čelenky a konkrétne kvety vyrábate?
Máme aj produkty čisto zo stabilizovaného a sušeného materiálu, ale gro ponuky tvorí mix stabilizovaného, sušeného a textilného/umelého materiálu, vďaka čomu vyzerajú realisticky. Živý konzervovaný a sušený materiál potlačí umelosť neživých materiálov. Na prvý pohľad tak naozaj vyzerajú aj voňajú ako živé kvety. Konzervovaný materiál je živý stabilizovaný materiál, ktorého životnosť je potom až niekoľko rokov. Teda stále vyzerá ako živý kvet s malými rozdielmi (napr. gypsomilka stratí svoju snehobielu farbu a zeleň v stonkách a hoci je to stále krásny kvet gypsomilky, má farbu natural white až ivory), ale nezvädne a nestratí svoju krásu.

Ako ich potom dokážete vytvarovať?
Niektoré kvety si kupujeme z kvetinárstva a sami si ich konzervujeme, alebo získavame už konzervované. Keďže ide o prírodný materiál, nie vždy je rovnaký, takže ho musíme triediť a vyberať, ktorý je vhodný na tvorbu. Napriek tomu, že používame aj textilný materiál, často sa do hotových produktov nedostáva tak, ako ho objednáme. Mnoho kvetov totiž ešte ručne upravujeme, striháme, zmenšujeme, skladáme do iných kvetov či farbíme.
Čo je na celom procese najzložitejšie? S ktorými časťami a kvetmi sa zvyknete potrápiť najviac?
Textilné kvety treba často farbiť, obstrihávať a opaľovať, aby sa nestrapkali okraje. Často im treba upraviť veľkosť, ale najzložitejšie je pracovať s konzervovanými kvetmi. Sú krehké, jemné, drobné, každý kvietok, každú trávu či stebielko treba do produktu vlepiť ručne a s citom. Z toho dôvodu je to naozaj mravčia a zdĺhavá práca. Rovnako je dôležité tento materiál aj starostlivo zabaliť, aby sa cestou produkt nepoškodil.

Máte teda aj určité limity, čo sa týka rozmerov? Tvoríte jednoduchšie, ale aj honosnejšie čelenky, ktoré sú istotne aj citeľne ťažšie. Koľko toho taká čelenka znesie?
Tvoríme z ľahkých textilných a konzervovaných materiálov. Samozrejme, čím viac toho čelenka obsahuje, tým je ťažšia, ale vždy bude o niečo ľahšia ako živé kvety. V takých prípadoch myslíme aj na upevnenie, stabilitu a používame pevnejšie základy, hrebienky pre lepšie prichytenie alebo skryté podviazanie. Ale už sme vyrobili aj naozaj grandiózne party či čelenky.
Aké napríklad?
V našej dielni sme vytvorili obrovskú čelenku pre festival typu Burning Man (cca 1,5 m × 1,2 m), čo bol extrémny kúsok. Vyrábali sme aj veľké svadobné party inšpirované folklórom a tradíciami. Obsahovali nielen kvety, ale aj čipky a rôzne výstuže. Pre nevesty sme vyrobili tiež niekoľko veľkolepých kúskov. Možno nie veľkosťou, ale prevedením, keďže nám budúce nevesty poslali staré fotky s partami z minulosti a my sme vytvorili modernú repliku. Tam bolo náročné vymyslieť konštrukciu a prevedenie. Snažili sme sa zachovať historický punc a odieť ho do moderného šatu, ale pritom zachovať historickú hodnotu. Momentálne nás čaká Halloween, takže zákazníčky z celého sveta objednávajú naozaj veľké čelenky s parohami a rohami, rovnako ako veľké pestrofarebné čelenky inšpirované mexickou umelkyňou Fridou.
Ďakujeme za rozhovor!
