Štvrtok 4. septembra, 2025
Ruský supertanker Astro Lupus čaká na vykládku svojho nákladu, ktorý tvorí prvá priama dodávka ruskej ropy do Spojených štátov, 3. júla 2002 v Mexickom zálive, 50 míľ od Houstonu v Texase. (Foto: POOL/AFP via Getty Images)

Systém vlajkových lodí vytvára medzery: ako ruská ropa prúdi do krajín napriek sankciám

Správa britského Royal United Services Institute (RUSI) varuje pred závažnými slabými miestami v globálnom systéme vlajok v lodnej doprave. Štáty ako Rusko, Irán a Severná Kórea podľa think tanku využívajú nedbanlivé registračné postupy na budovanie tieňových flotíl, obchádzanie západných sankcií a export ropy napriek cenovým stropom.

Registre vlajok sa využívajú na obchádzanie noriem

V správe, ktorá bola vo štvrtok 2. septembra zverejnená na platforme think tanku, sa uvádza, že registrácia lodí v cudzích štátoch má dlhú tradíciu. Často sa týmto spôsobom obchádzali aj národné alebo medzinárodné zákony. Napríklad lode plávajúce pod panamskou vlajkou mohli v USA v 20. rokoch 20. storočia napriek zákazu podávať cestujúcim alkohol.

Počas posledných 15 až 20 rokov Irán a Severná Kórea vybudovali tieňové flotily, aby obišli sankcie OSN. Začiatkom vojny na Ukrajine v roku 2022 aj Rusko vyvinulo sofistikovaný systém na prepravu ropy v rozpore so západnými sankčnými opatreniami. Cieľom je obísť západné cenové stropy na predaj ropy.

Globálny systém registrácie lodí sa vyznačuje relatívne jednoduchou možnosťou plaviť sa pod štátnou vlajkou. Zapísanie do národného registra lodí vlajkového štátu oprávňuje plaviť sa pod jeho vlajkou. Výhodou pre vlastníkov lodí je, že podľa princípu vlajkového štátu sa uplatňujú aj zákony príslušného štátu v oblasti daní, bezpečnosti, pracovného práva alebo zodpovednosti.

Lode vyradené z registra sa v krátkom čase zaregistrujú v inej krajine

Niektoré štáty pri registrácii uplatňovali nedbanlivé normy a porušovali povinnosť starostlivosti. Nekontrolovali, kto je skutočným vlastníkom lodí a či je registrujúci subjekt alebo loď sankcionovaná. Tým vznikla faktická medzera v zákone.

Hoci boli lode opakovane vyškrtnuté z registra z dôvodu porušenia sankcií alebo iných zlyhaní, často sa mohli do niekoľkých dní zaregistrovať v inom štáte pod jeho vlajkou. Riziko sa zvyšuje tým, že existuje čoraz viac súkromných registračných služieb. Tieto služby často pracujú pod malou kontrolou a často mimo štátu, v ktorom bola loď zaregistrovaná.

Situáciu často ešte zhoršuje skutočnosť, že lode takzvanej tieňovej flotily sú často staré tankery s čiastočne značnými bezpečnostnými nedostatkami. Tieto zvyšujú riziko lodných nehôd s čiastočne závažnými dôsledkami pre životné prostredie. Koncom minulého roka došlo k havárii dvoch vyše 50-rošných starých ropných tankerov v Čiernom mori. Vtedy muselo byť v Rusku uzavretých 150 pláží kvôli úniku čiastočne jedovatých ťažkých olejov.

700 lodí bolo sankcionovaných

Len v minulom roku bolo sankcionovaných takmer 700 lodí. Zmena registra a „flag-hopping“ ich však často po krátkom čase opäť vrátili na svetové moria. Kým obľúbené vlajkové štáty ako Panama a Libéria v dôsledku diplomatického tlaku sprísnili dohľad, menšie registre ako Kamerun, Sierra Leone, Honduras alebo Tanzánia naďalej vykonávali len povrchné kontroly.

Na základe zistení pracovnej skupiny RUSI pre námorné sankcie požaduje think tank zlepšenie dohľadu, napríklad vo forme začlenenia dohľadu nad registrami vlajok do rámca Finančnej akčnej skupiny (FATF). Tá je okrem iného zodpovedná za boj proti praniu špinavých peňazí alebo obchodovaniu s komponentmi pre zbrane hromadného ničenia. Táto agentúra, ktorú zriadili krajiny G7, má tiež mandát bojovať proti investíciám na kryptotrhu z dôvodu prania špinavých peňazí a financovania terorizmu.

Hoci je FATF považovaná za veľmi efektívnu pri presadzovaní svojej politiky, jej skutočný vplyv je malý. Podľa odhadov bolo skutočne zabavených menej ako jedno percento nelegálnych ziskov.

Štáty tiež údajne proaktívne umožnili porušovanie predpisov prostredníctvom neregulovaných digitálnych platforiem.

Článok bol preložený z nemeckej edície Epoch Times

Zapojte sa do tvorby kvalitnejšieho obsahu! Aký je váš názor na tento článok?

Prečítajte si aj