
Jordánsky umelec kreslí ohromujúce zvieratá v nadživotnej veľkosti. Prezradil nám svoju prepracovanú techniku (+Foto)
Rituál Hannu Asfoura, 32-ročného architekta z Jordánska, vyzerá po jeho pracovnej dobe ako umelecká meditácia: nasadí si slúchadlá, vytiahne pastelové ceruzky a vo vlastnom svete vytvára mačacie textúry a tigrované pruhy.
Jeho najnovšie dielo – hlava tigra, nakreslená mäkkým farebným pastelom – je ešte len v počiatočných fázach. Aj keď je zatiaľ len spolovice dokončená, na mnohých vrstvách srsti je jasne vidieť škálu techník, ktoré používa na vytvorenie ilúzie pružnej srsti a očí, ktoré pôsobia divokým a živým dojmom.
„Tigre sú také silné a výrazné zvieratá,“ povedal Asfour pre The Epoch Times. „Som zvedavý, ako sa to celé vyvinie, keď sa začnú pridávať detaily.“
Vo svojom útulnom domácom štúdiu v Ammáne, kde sa narodil a študoval, tento umelec špecializujúci sa na portréty divokej zveri uprednostňuje pri kreslení ticho večerných hodín. Hovorí, že je nočný typ. Považuje za „hlboko osobné“ a „uzemňujúce“, keď počuje jemný šuchot ceruzky na papieri a cíti vôňu dreva a pigmentu, zatiaľ čo sa dostáva do stavu plynutia.
„Cítim sa, akoby som vstúpil do iného vesmíru,“ povedal Asfour a dodal, že „neexistuje lepšia terapia, ako stratiť sa vo vlastnom výtvore“.
Asfourov aktuálny projekt – hlava tigra. Zdroj: Hanna Asfour
Pôsobivé portréty domácich miláčikov od Asfoura. Zdroj: Hanna Asfour
Asfour počas dňa navrhuje budovy a hovorí, že jeho umelecké schopnosti mu pomáhajú vytvárať esteticky príjemnú architektúru. Táto schopnosť pramení ešte z detstva, keď kreslil realistické portréty celebrít modrým guľôčkovým perom. Neskôr sa prostredníctvom videí na YouTube naučil pracovať s jemnými pastelovými farbami a čoraz viac ho priťahovala „krása a komplexnosť zvierat“.
„Našiel som hlbšie emocionálne puto a kreatívne naplnenie,“ povedal Asfour, keď hovoril o zvieracích osobnostiach, ktoré rád zachytáva na svojom stojane.
V roku 2012 sa vrátil do profesionálnej sféry a začal predávať portréty domácich zvierat, hoci divoká zver zostala v jeho tvorbe silnou témou. O svojej „absolútne obľúbenej“ kresbe leva Asfour povedal: „Tento lev predstavuje silu, moc a pokojnú sebadôveru, ktorú som sa pri jeho kreslení snažil načerpať.“
Precízne prepracovaná hlava leva. Zdroj: Hanna Asfour
Levia hlava, nakreslená v nadživotnej veľkosti, má hrivu z tisícok drsných chĺpkov. Jeho ohnivo žlté oči hľadia priamo na diváka, nie agresívne, ale s prítomnosťou a intenzívnym citom.
„Spomínam si, ako som celé hodiny pracoval na očiach, kým nepôsobili živo, a keď sa to podarilo, zvyšok tváre nasledoval prirodzene,“ povedal Asfour. „Tento výkres mi trval približne 120 hodín.“
Asfour pristupuje ku všetkým týmto detailom metodicky. Kreslenie podľa mriežkovej metódy mu pomáha rozdeliť veľkú pastelovú plochu na množstvo malých kresieb, ktoré dokončuje jednu po druhej.
„Je pre mňa prioritou nakresliť každý jeden vlas, štruktúru a črtu čo najpresnejšie,“ povedal. „Čím viac pozornosti venujem jemným detailom, tým realistickejší výsledok dosiahnem.“
Ďalším tipom na prácu s detailmi je vrstvenie. „Začínam s mäkkými pastelovými tyčinkami a farbami na nanášanie základných vrstiev,“ povedal a predviedol techniku rozotierania veľkých farebných plôch pomocou špongie. „V tejto fáze sa zameriavam najmä na určenie tónových hodnôt, kam dopadá svetlo a kde padajú tiene tak, aby sa vytvorila hĺbka.“
Asfour predvádza svoju techniku. Zdroj: Hanna Asfour
Potom používa pastelové ceruzky. V tejto fáze Asfour spomaľuje a nanáša čoraz jemnejšie textúry, pričom zostáva verný celkovému tvaru. Detaily sú klamlivé; nekreslí každý jednotlivý chlp srsti podľa fotografickej predlohy, ale nespočetné množstvo ťahov vytvára túto ilúziu.
„Moje architektonické vzdelanie vycibrilo moje oko k extrémnej detailnej a precíznej tvorbe, čo sa prirodzene prenieslo do mojej umeleckej tvorby,“ povedal Asfour a dodal, že tieto médiá sú si prekvapivo podobné. „Architektúra ma naučila pozorne sledovať, ako dopadá svetlo na povrch, ako spolu tvary súvisia – a táto úroveň pozorovania je rozhodujúca aj pri realistickej portrétnej kresbe.“
Hovorí, že jeho proces môže byť rovnako meditatívny ako aj precízny. Dielo, ktoré ho najviac priblížilo k duševnému pokoju, bola sova v nadživotnej veľkosti, ktorú kreslil v období, keď v živote hľadal múdrosť.
Plamienka driemavá. Zdroj: Hanna Asfour
„Občas som pracoval v tichu, len som počúval jemné pohyby ceruzky a ticho za oknom,“ povedal. „Každé pierko som vrstvil osobitne, takmer ako steh, pomaly a opakovane. Bolo to veľmi uspokojujúce a pripomenulo mi to, aby som bol trpezlivý, s procesom aj so sebou samým.“
Krátko po Asfourovej ceste ako profesionálneho umelca si ľudia na sociálnych sieťach začali všímať jeho vycibrené diela. Hoci sa už ako tínedžer objavil v jordánskej televízii, toto bola jeho prvá celosvetová publicita. Dnes prijíma aj medzinárodné objednávky. Jeho mimoriadne výrazné portréty domácich miláčikov často získavajú najviac označení „lajkov“ na Instagrame.
„Jedným z mojich najviac virálnych diel bol portrét mačky plemena Maine Coon (veľká, dlhosrstá a inteligentná mačka známa huňatou srsťou) na objednávku,“ povedal. „Zarezonoval s toľkými ľuďmi vďaka výrazu – naozaj vystihol osobnosť tej mačky.“
Mačka plemena Maine Coon. Zdroj: Hanna Asfour
Vzhľadom na neustály prílev zákaziek Asfour hovorí, že plánuje čoskoro opustiť svoju prácu v architektúre.
„Začal som kresliť jednoducho z vášne,“ povedal. „Prechod od amatéra k profesionálovi prebehol prirodzene – čím viac som zdieľal, tým viac dôvery a uznania som si vybudoval.“
Ďalšie kresby od Hannu Asfoura
Výrazný portrét mačky. Zdroj: Hanna Asfour
Baset a včela. Zdroj: Hanna Asfour
Sova s múdrym výrazom. Zdroj: Hanna Asfour
Portrét mačky a umelec, ktorý drží jedno zo svojich obľúbených diel. Zdroj: Hanna Asfour
Článok bol preložený z americkej edície Epoch Times.
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK
Bolo pre vás toto čítanie prínosné? Povedzte nám svoj názor alebo nechajte kontakt pre ďalšiu diskusiu.