Streda 9. júla, 2025
Fotografia z 15. januára 2010 zachytáva automobily Hyundai ix35 na výrobnej linke v závode Kia Motors Slovakia v Tepličke nad Váhom. (Foto: EDUARD GENSEREK/AFP prostredníctvom Getty Images)

Elektromobily, softvér a Čína tlačia slovenský autopriemysel do rohu, tvrdí analytik

Automobilový priemysel, ktorý tvorí viac ako 10 % HDP Slovenska, podieľa sa na viac ako 40 % exportu a zamestnáva približne 250-tisíc ľudí, čelí vážnym globálnym výzvam. Ako uviedol analytik Slovenskej sporiteľne Marián Kočiš, kým kedysi bola európska Nokia symbolom technologickej sily, dnes jej príbeh pripomína situáciu spaľovacích motorov v automobilovom priemysle. „Budúcnosť s vysokou pravdepodobnosťou patrí elektromobilite, autonómii, konektivite a softvéru. Prirodzeným limitom sú dostupnosť fosílnych palív a emisie,“ konštatuje Kočiš.

Slovensko, podobne ako celá Európa, čelí obchodnému napätiu a technologickému zaostávaniu v oblasti elektromobility. Čínski výrobcovia sa presadzujú nielen cenou, ale aj technológiou, kvalitou a pokročilými výrobnými procesmi. Do roku 2030 by mal softvér tvoriť až 50 % hodnoty automobilu. „Slovensko preto potrebuje vytvoriť a udržať prostredie, ktoré podporí inovácie a diverzifikáciu. Ideálne pri nízkych nákladoch a obmedzenej byrokracii,“ uvádza Kočiš.

Súčasný biznis model založený na lacnej a kvalitnej pracovnej sile naráža podľa neho na limity. Rastúce náklady na prácu, drahšie energie a fiškálna konsolidácia cez vyššie dane a odvody zužujú priestor na inovácie. Slovensko má podľa analytika najvyššie hodinové náklady práce v regióne V4 a dynamika rastu miezd je výraznejšia než v krajinách ako Španielsko, kde sú náklady porovnateľné, no ceny energií nižšie a pracovná sila dostupnejšia. Navyše, Slovensko čelí odlevu talentov a nie je atraktívnou destináciou pre vysokokvalifikovaných odborníkov zo zahraničia.

Pri prechode k znalostnej ekonomike nemožno podľa Kočiša zabúdať ani na tradičné odvetvia, ako sú chemický a hutnícky priemysel, ktoré čelia vysokým cenám energií a tlaku na dekarbonizáciu. Inovačný posun musí byť nadstavbou existujúceho systému, nie jeho náhradou. Pozitívne možno podľa neho hodnotiť iniciatívu vlády v spolupráci s automobilkami, ktorá sa zameriava na financovanie, recykláciu, vzdelávanie a podporu vývoja v oblastiach ako autonómne riadenie či elektromobilita. „V technologických pretekoch sa počítajú iba výsledky,“ uzatvára Kočiš.

Aký dojem vo vás zanechal tento článok? Zdieľajte s nami vaše myšlienky.

Prečítajte si aj