
Minister Taraba nateraz zastavil povoľovací proces baterkárne v Šuranoch, podpora vlády však ďalej trvá
Plány na výstavbu závodu na výrobu batérií v Šuranoch, ktorého výstavba sa rozbehla po podpise memoranda medzi vládou SR a spoločnosťou Gotion InoBat Batteries, vyvolali značný rozruch. Investori projekt prezentujú ako impulz pre ekonomický rozvoj regiónu. Opozícia či občianska iniciatíva Chránime si naše zas opakovane varujú pred vážnymi environmentálnymi a bezpečnostnými rizikami. Zatiaľ čo premiér výstavbu podporuje, narastá verejný odpor – a najnovšie zaznieva kritika priamo od ministra životného prostredia Tarabu.
Hnutie Slovensko upozorňuje na závažné ekologické riziká
Plánovaná výstavba závodu na výrobu batérií v Šuranoch čelí ostrej kritike zo strany hnutia Slovensko, ktoré upozorňuje na závažné ekologické riziká, nedostatky v dokumentácii a možné porušenia zákona. Tvrdí, že projekt bol zle pripravený, obchádza zákony na ochranu životného prostredia a môže predstavovať hrozbu priemyselnej havárie.
Poslanec Rastislav Krátky zároveň konštatuje, že vyhlásenie projektu za strategickú investíciu je v rozpore so zákonom, pretože výstavba má porušovať limity emisií stanovené zákonom o ochrane ovzdušia. „Projekt baterkárne pri Šuranoch obchádza zákony, ktoré majú chrániť životné prostredie a je tam podozrenie z úmyslu falšovania dokumentácie,“ povedal minulý týždeň na tlačovej konferencii.
Projekt zároveň označil prívlastkom „babrácky“ a spochybnil odborné aj etické kvality jeho tvorcov. Odborný posudok projektu podľa neho poukazuje na konkrétne pochybenia, ako je absencia bezpečnostných údajov, nedostatočné protipožiarne opatrenia a rizikové nakladanie s nebezpečnou látkou NMP. Na prevzatie zodpovednosti vyzval ministra životného prostredia Tomáša Tarabu (nom. SNS) a ministra vnútra Matúša Šutaja Eštoka (Hlas-SD).
„Vyzývame ministra Tarabu a ministra Šutaja Eštoka, aby nevyvíjali politický tlak na odborné posudzovanie projektu a aby boli všetky dokumenty týkajúce sa výstavby baterkárne zverejnené. Zároveň žiadame, aby sa nevynechal žiadny krok pri posudzovaní vplyvov na životné prostredie,“ zdôraznil Krátky.
Kritika šéfa envirorezortu
Minister Taraba označil štúdiu EIA (posudzovanie vplyvov na životné prostredie), ktorú predložil čínsky investor spoločnosť Gotion v spolupráci so slovenskou firmou InoBat – za nedostatočnú.
„Musím povedať, že na moje počudovanie je ten dokument dosť chabý. Chýbajú tu rozptylové štúdie, chýbajú tu dopady na podzemné vody, atď. Preto očakávame od investora, že to riadne všetko doplní,“ skonštatoval vo videu. Taraba preto povoľovací proces nateraz zastavil.
Investor sa bráni a tvrdí, že navrhovaná výroba bude ekologicky bezpečná. Podľa predloženej dokumentácie bude použitý chemický proces so zachytávaním nebezpečných látok na úrovni vyše 99,99 %, technologická voda bude recyklovaná a čistená, a plánuje sa využívanie obnoviteľných zdrojov energie (napr. fotovoltika). Navyše, doprava má byť odľahčená cez železnicu a obchvat mesta. Investor tvrdí, že dodatočné dokumenty do procesu EIA dodá do niekoľkých mesiacov.
Minister Taraba vo videu dodal, že pravdepodobne ako jediný člen vlády nehlasovali za strategickú investíciu priemyselného parku v Šuranoch, keďže chce ostať nezávislý. „Verím, že táto investícia bude posudzovaná nie v zrýchelom konaní, pretože pod strategické investície spadajú iba investície štátu, a toto je investícia súkromnej spoločnosti. A preto si myslím, že integrované povoľovanie, ktoré túto investíciu čaká, je absolútnou garanciou pre každého občana, aby si mohol byť istý, že štát bude konať nezávisle, nezaujato a transparentne,“ povedal.
Rovnako uviedol, že minister nemá právomoc investíciu zastaviť. Podľa neho má len právo garantovať zákonný proces posudzovania vplyvov na životné prostredie. Minister Taraba adresoval svoj odkaz aj všetkým starostom. „Ak nechcete nejeké investície na svojich územiach, tak si upravte územné plány, aby to nebolo možné. Neschovávajte sa za sukne alebo nohavice politikov, ktorí sú v ministerských funkciách, o ktorých viete, že nemajú túto právomoc,“ povedal.
Podľa neho ak Šurany nechcú nejakú investíciu, majú si zmeniť svoje územné plány tak, aby nebola možná.
Reakcia od Chránime si naše
Na ministra reagovala občianska iniciatíva Chránime si naše (CHSN) vystupujúca proti výstavbe baterkárne. Video šéfa envirorezortu označila za alibistické a zavádzajúce.
„Vy nemusíte byť nezaujatý, práve naopak, máte byť prvý, kto sa postaví na ochranu našich prírodných zdrojov. Že Vám hanby nie je, nechať sa suplovať občanmi,“ uviedla CHSN na Facebooku.
Občianska iniciatíva ministra kritizuje, že poslušne čakal na dokumenty od čínskeho investora, pričom dokumenty, ktoré ukazujú na množstvo pochybení a obchádzanie zákonov, mu predstavitelia CHNS už pred dvoma mesiacmi. Medzitým už čínsky investor podal žiadosť o stavebné povolenie, zatiaľ čo vládna firma MH Invest vyvlastňuje pozemky a na mieste už prebiehajú predprojektové geologické, archeologické a inžinierske prieskumy.
„Očakávame, že tak, ako ste zastavili spaľovňu v Šali, pretože ste našli v EIA pochybenie, tak zastavíte aj baterkáreň. Tých pochybení je tam násobne viac a omnoho závažnejšieho charakteru, máte ich na stole už dva mesiace,“ uviedla občianska iniciatíva.
CHNS nepovažuje nadchádzajúce integrované povoľovanie za záruku spravodlivého posudzovania. „Po doterajších skúsenostiach, kedy bolo zastavené zisťovacie konanie, porušené mnohé zákony a z pozície moci presadzovaná politická zákazka, už štátnej správe neveríme absolútne nič,“ skonštatovala iniciatíva.
CHNS navrhuje vyplatiť investorovi 8-miliónovú pokutu za neuskutočnenie zámeru a poslať ho domov. „Ušetríte viac ako 200 miliónov, ktoré môžete použiť rozumnejšie. Čím skôr, tým lepšie. Pretože jedno je isté, my sa tak ľahko nevzdáme,“ uzavrela občianska iniciatíva.
Vláda baterkáreň dlhodobo podporuje
Premiér Robert Fico (Smer-SD) dlhodobo podporuje výstavbu baterkárne pri Šuranoch a označuje ju za kľúčovú investíciu pre rozvoj slovenského automobilového priemyslu v súvislosti s prechodom na elektromobilitu. Zdôrazňuje, že Slovensko takúto fabriku potrebuje, a preto vláda projekt podporila vyhlásením štátneho priemyselného parku za strategickú investíciu.
Napriek výhradám ide o veľkú investíciu vo výške 1,2 miliardy eur s potenciálom zamestnať 1 400 ľudí a s výrobnou kapacitou batérií pre 400 000 elektromobilov ročne.
„Veľmi pozorne budem sledovať hlavne enviromentálne aspekty projektu baterkárne. Predsa len, výroba batérií má určité dopady na životné prostredie,“ poznamenal premiér Fico ešte minulý rok.
Fico: hospodársky rast budú ťahať investície
Premiér považuje baterkáreň za súčasť investičného rastu Slovenska. Počas stretnutia so zástupcami Republikovej únie zamestnávateľov 25. apríla uviedol, že odmieta model ekonomiky založený na lacnej pracovnej sile. Tvrdí, že hospodárstvo majú do budúcna ťahať veľké investície, ako napríklad nový jadrový zdroj za 13–15 miliárd eur.
Rovnako vyjadril nádej, že globálne obchodné napätie, vrátane colnej politiky USA, neohrozí realizáciu plánovanej baterkárne. „Verím, že súčasná obchodná vojna nebude mať negatívny vplyv na továreň na výrobu batérií, ktorú aktuálne pripravujeme blízko Šurian. To sú veci, ktoré potvrdzujú, že hospodársky rast na Slovensku budú ťahať investície a nie domáca spotreba,“ naznačil Fico.
Vláda opakovane hovorí o vysokom záujme prilákať na Slovensko aj ďalšie čínske investície. „Vieme byť pre ne vstupnou bránou do Európy. Slovensko im ponúka okrem prístupu na európske trhy aj stabilitu eurozóny, kvalifikovanú pracovnú silu či dostatok bezuhlíkovej elektriny,“ skonštatoval minister financií Ladislav Kamenický (Smer-SD).
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK