
Romantické vzťahy ako príležitosť na pozitívnu zmenu
O máji sa hovorí ako o mesiaci a čase lásky. Príchod mája symbolizuje zmenu či nové začiatky spojené s láskou a rodinou. Podľa poznatkov psychológie, k pozitívnym zmenám u ľudí dochádza často práve vďaka ich partnerským vzťahom. Tím výskumníčok a výskumníkov zo Slovenskej akadémie vied a Univerzity Pavla Jozefa Šafárika prichádza s novým výskumom vysvetľujúcim tento proces.
„Partnerské a intímne vzťahy sú najviac formatívnymi skúsenosťami u dospelých ľudí,“ hovorí Nikola Kallová, vedúca projektu (VEGA 2/0173/24: Učenie sa z intímnych vzťahov u mladých dospelých na Slovensku: úloha typov vzťahu a kognitívnej rigidity) a výskumníčka Ústavu výskumu sociálnej komunikácie SAV, v. v. i. Participanti jej výskumov za posledných päť rokov spomínali romantické zážitky ako tie, ktoré ich najviac zmenili či z ktorých sa najviac naučili.
Čo sa zo svojich vzťahov učíme
Partnerské či intímne vzťahy sú príležitosťou pre rozvoj viacerých zručností. Z výskumu SAV poznáme tri základné typy učenia zo vzťahov. Prvým je rozvoj v oblasti osobnej identity. Pri tomto type učenia ide o zmeny v sebakoncepte alebo rozšírené ponímanie samého seba (takzvaná sebaexpanzia). Jednotlivci sa učia zodpovedať si otázky ako „kto som“ alebo „kým chcem byť“. Takisto sa vo svojich očiach stávajú lepším človekom a identifikujú svoje slabé stránky, na ktorých chcú pracovať. K tomuto typu rozvoja môže dochádzať po bolestivom zážitku spojenom s rozchodom. V takých chvíľach sa jednotlivci nanovo definujú, spoznávajú a znovu nadobúdajú sebaúctu.
Druhým typom učenia zo vzťahov je tréning vzťahových zručností. Často k nemu dochádza snahou o udržiavanie existujúceho vzťahu. Ide o schopnosť „byť vo vzťahu“ a „byť dobrým partnerom“. O tomto type učenia výskumní participanti hovoria ako o „obrusovaní sa navzájom“ a „zbavovaní svojich ostrých hrán“. Spadá sem zdokonaľovanie schopnosti komunikovať či počúvať, ale napríklad aj riešiť konflikty efektívne.
Poslednou, treťou skupinou pozitívnych zmien, ktoré si zo vzťahov možno odniesť, sú lepšie partnerské rozhodnutia. Patrí sem schopnosť nastaviť si vo vzťahoch hranice a brániť sa voči netolerovateľnému správaniu. Stáva sa tak napríklad ponaučením sa z negatívnych partnerských skúseností. Podobne ľudia môžu získať presnejšiu predstavu o varovných signáloch a neželanom type partnerstva, ktorým sa chcú vyhnúť. Ďalšia zručnosť, ktorá do tejto skupiny učenia zo vzťahov patrí, je správne načasovanie začiatku nového vzťahu, a to na obdobie, keď je naň jednotlivec lepšie pripravený.
Z výskumov SAV a zahraničných tímov vyplýva, že vďaka romantickým vzťahom sa stávame nielen lepším človekom, ale aj lepšími partnerkami a partnermi. Háčik je však v tom, že schopnosť odnášať si zo vzťahov takýto pozitívny efekt nie je u každého rovnaká.
Rôzne reakcie na zmenu
Zmena v dôsledku vzťahov a zmena vo všeobecnosti môže u ľudí spôsobiť protichodné reakcie. Na jednej strane je skupina ľudí, ktorá na zmenu reaguje pozitívne. Ide o ľudí s vysokou schopnosťou prispôsobiť sa meniacim sa podmienkam a rýchlo sa adaptovať na rôzne situácie. Vo výskume sú označovaní ako psychologicky a kognitívne „flexibilní“, pretože svoje myslenie a reakcie situačne prispôsobujú. Na druhej strane sú ľudia, ktorí preferujú stálosť, a to aj vo vlastných názoroch a správaní. Takíto ľudia sa vyhýbajú zmenám, pretože tie so sebou nesú neistotu a nepredvídateľnosť. Ľudia tejto skupiny sú vo výskume nazývaní „kognitívne rigidnými“.
„Náš nový výskum s 1300 Slovenkami a Slovákmi teraz preukázal, že medzi učením sa zo vzťahov a celkovým sklonom k zmene existuje silný vzťah,“ uvádza Nikola Kallová z Ústavu výskumu sociálnej komunikácie SAV, v. v. i. Pozitívnemu efektu zo vzťahov sa viac tešia ľudia, ktorí majú pozitívnu orientáciu k zmene celkovo, teda flexibilní jednotlivci. Jednotlivci, ktorí sú menej flexibilní, sa zo svojich vzťahov učia menej.
Partnerské vzťahy sú pre dospievajúcich a dospelých ľudí najvyššou psychologickou potrebou. Preto sú najväčším motivátorom pozitívnej zmeny. Z výskumu SAV je teraz zrejmé, že mať vzťah na takýto rozvoj zo vzťahu nestačí. Dôležitou zložkou učenia sa zo vzťahov je schopnosť využiť formatívny aspekt vzťahu vo svoj prospech, a teda byť voči zmene celkovo pozitívne nastavený.
Orientácia na zmenu a otvorenosť voči novej skúsenosti sú osobné dispozície, ktoré je možné trénovať a zlepšovať. Podľa májovej symboliky je príchod jari na takéto zmeny vhodným obdobím.
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK