Utorok 25. novembra, 2025
Zľava: minister vnútra Matúš Šutaj Eštok (Hlas-SD) a minister spravodlivosti Boris Susko (Smer-SD) (Foto: FB/Ministerstvo spravodlivosti SR)

Otvorený list mimovládok ministrom Suskovi a Šutajovi Eštokovi, výborom a predsedovi NR SR (Celé znenie)

Minister spravodlivosti Slovenskej republiky, pán Boris Susko,
Minister vnútra Slovenskej republiky, pán Matúš Šutaj Eštok,
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky, pán Richard Raši,
Ústavnoprávny výbor, Výbor pre obranu a bezpečnosť, Výbor pre ľudské práva Národnej rady Slovenskej republiky

25. november 2025

Vážení páni ministri, vážený pán predseda parlamentu, vážené predsedníčky a predsedovia výborov Národnej rady Slovenskej republiky,

my nižšie podpísané organizácie sa na Vás obracieme, aby sme vyjadrili vážne znepokojenie nad opätovnou snahou zásadne obmedziť ochranu oznamovateľov na Slovensku v podobe nového zákona a zrýchleného procesu, ktorého cieľom je odvolať vedenie Úradu na ochranu oznamovateľov (ÚOO).

Na úvod musíme zdôrazniť, že tieto udalosti vyvolávajú vážne a okamžité obavy v súvislosti s dodržiavaním práva Európskej únie vrátane smernice EÚ o ochrane oznamovateľov, Charty základných práv EÚ, nariadenia o podmienenosti a nariadenia o mechanizme na podporu obnovy a odolnosti. Všetky tieto skutočnosti spolu predstavujú mimoriadne znepokojujúcu krízu právneho štátu ústavných rozmerov, ktorá môže mať priame dôsledky pre vyplácanie finančných prostriedkov EÚ Slovenskej republike a pre postavenie krajiny v rámci právneho a finančného systému Únie.

Je to už druhýkrát za menej ako dva roky, čo koalícia predkladá návrhy, ktoré by v prípade prijatia prakticky zrušili ochranu oznamovateľov na Slovensku. Situáciu ešte zhoršuje právny návrh schválený na mimoriadnom zasadnutí vlády v sobotu 22. novembra, ktorého cieľom je zrušiť a nahradiť Úrad na ochranu oznamovateľov bez akéhokoľvek pripomienkového konania a ktorého okamžitým a jediným zrejmým dôsledkom by bolo odvolanie predsedníčky úradu bez udania dôvodu.

Načasovanie aj retroaktívna povaha týchto návrhov ohrozujú bezpečnosť jednotlivých oznamovateľov, ktorých prípady v súčasnosti spadajú do pôsobnosti ÚOO a chráni ich aktuálny zákon. Tieto návrhy zároveň výrazne obmedzia prístup k ochrane a v praxi odradia kohokoľvek v budúcnosti od oznamovania alebo zverejňovania informácií o protiprávnom konaní, korupcii či rizikách ohrozenia na Slovensku.

Tieto kroky útočia na samotnú podstatu demokratickej zodpovednosti a inštitucionálnej nezávislosti na Slovensku. Zároveň vystavujú krajinu riziku systémového nesúladu s povinnosťami voči EÚ vrátane tých, ktoré sú priamo prepojené s finančnou podmienenosťou.

Návrh na reformu zákona o ochrane oznamovateľov bol predložený tromi poslancami strany HLAS dňa 6. novembra 2025 s navrhovanou účinnosťou od 1. marca 2026. Mnohé ustanovenia opakujú tie, ktoré boli súčasťou vládneho návrhu zákona z 2. decembra 2023 a ktorý bol stiahnutý vo februári 2024 po vážnej kritike doma aj v zahraničí, vrátane upozornení na nezlučiteľnosť so smernicou EÚ o ochrane oznamovateľov.

Rovnako ako v roku 2023, aj teraz sa zdá, že kontextom predloženia návrhu sú prípady policajtov, ktorí upozornili na údajné zasahovanie do vyšetrovaní korupcie a ktorým bola priznaná právna ochrana. Na rozdiel od návrhu z roku 2023, nový návrh už výslovne neodoberá ochranu policajtom. Zavádza však svojvoľné a subjektívne kritériá, ktoré sa v smernici EÚ o ochrane oznamovateľov nenachádzajú. Navrhovaná legislatíva zužuje základ ochrany pre oznamovateľov takým spôsobom, že je v rozpore so smernicou, a získať ochranu bude v mnohých situáciách takmer nemožné.

Ak bude návrh prijatý, nový zákon by tiež retroaktívne umožnil zamestnávateľom požiadať o preskúmanie, čím by sa spochybnili všetky rozhodnutia o ochrane vydané pred 1. marcom 2026 a ohrozila by sa právna istota viac než sto jednotlivcov, ktorí už ochranu využívajú. Tento mechanizmus navyše umožní opakované preskúmania každých šesť mesiacov vo všetkých nových prípadoch, čo poskytne zamestnávateľom možnosť neustále vyvíjať tlak opakovaným spochybňovaním trvania ochrany. Tieto návrhy sú v rozpore s právom EÚ.

Je tiež relevantné spomenúť, že v uplynulom týždni ministerstvo vnútra prehralo správne súdne konanie proti prvému policajnému oznamovateľovi, ktorý bude opätovne zaradený do služby. V súvisiacom policajnom prípade vyústilo rozhodnutie Súdneho dvora EÚ v rámci prejudiciálneho konania do toho, že sa vec vracia späť na pokračovanie na národných súdoch. Okrem toho vysokopostavený prokurátor zverejnil verejnú správu a formálne požiadal o ochranu oznamovateľa. Tieto udalosti zdôrazňujú zásadnú úlohu ÚOO pri udržiavaní inštitucionálnych bŕzd a protiváh.

Slovensko bolo dlho považované za lídra v Európe pri vytváraní nezávislého a efektívneho systému ochrany oznamovateľov. Spôsob vymenúvania predsedu ÚOO prostredníctvom viacúrovňového výberového procesu za účasti rôznych orgánov bol navrhnutý tak, aby garantoval nezávislosť od politickej moci. Verejná dôvera tomu zodpovedala: povedomie o činnosti ÚOO sa zvýšilo z 11 % v roku 2022 na 28 % dnes a ochota oznámiť protiprávne konanie stúpla zo 61 % na 71 %, pričom úradu bol doručený najvyšší počet podaní v jeho histórii.

Ďalší návrh prijatý na mimoriadnom zasadnutí vlády 22. novembra 2025 by tento nezávislý orgán demontoval a nahradil úplne novým úradom. Dočasne povereného predsedu by priamo vymenoval predseda parlamentu. Ten je pritom z politickej strany, ktorá návrh iniciovala. Výsledkom je odvolanie súčasného vedenia bez udania dôvodu a bez použitia zákonom ustanoveného mechanizmu.

Takýto proces vymenovania postráda zákonnosť, legitimitu a demokratickú integritu. Každá osoba vymenovaná za týchto okolností by bola vnímaná ako politicky vybraná, čo by podkopalo verejnú dôveru a legitimitu potrebnú na ochranu oznamovateľov. Úrad by bol štrukturálne neschopný plniť svoju úlohu nezávislého orgánu a oznamujúce osoby by sa už nemohli spoliehať na dôvernosť ani na nestrannosť.

Tento zásah do inštitucionálneho usporiadania, zavedený bez konzultácií, bez medzirezortného konania a v zrýchlenom legislatívnom procese, ktorý nie je podľa slovenského práva odôvodnený, vyvoláva vážne obavy z neoprávneného politického zasahovania a ovládnutia nezávislej inštitúcie. Zároveň môže ohroziť významné finančné prostriedky EÚ viazané na protikorupčné reformy v rámci Plánu obnovy a odolnosti.

Vyzývame vás, aby ste tieto návrhy odmietli, keďže proces a rýchlosť, akou sa zavádzajú také zásadné zmeny v zákone a v infraštruktúre na ochranu oznamovateľov, nie sú v národnom záujme krajiny. Ak budú prijaté, ukončia postavenie Slovenska ako lídra v Európe v oblasti ochrany oznamovateľov, vážne oslabia schopnosť krajiny bojovať proti korupcii a významne podkopú základné záruky právneho štátu.

S úctou,

Whistleblowing International Network
European Whistleblowing Institute
Nadácia Zastavme korupciu
Transparency International Slovensko
VIA IURIS

Podporte nás

Ako hodnotíte tento článok? Zanechajte nám spätnú väzbu.

Prečítajte si aj