
Obchod s USA je dôležitý, avšak koľko peňazí pri clách stratia najväčší hráči v EÚ ako Nemecko, Francúzsko či Španielsko?
Prakticky celá Európa si dobre uvedomuje význam obchodnej dohody medzi Európskou úniou a USA, ktorú obe strany spečatili koncom uplynulého mesiaca v Škótsku. Únia síce čelí horším podmienkam ako v minulosti, no mohlo to dopadnúť aj horšie – transatlantickou obchodnou vojnou.
Z globálneho meradla patria EÚ a USA do najlepšej trojky svetových vývozcov. Ako uvádza štatistický úrad Európskej únie Eurostat, lídrom je Čína (3,125 bilióna eur), nasleduje EÚ (2,557 bilióna) a potom USA (1,869 bilióna). Ďalšími významnými exportérmi sú Japonsko a Južná Kórea.
Z pohľadu dovozu sú Spojené štáty na líderskej pozícii s importom v hodnote 2,934 bilióna eur. Nasleduje EÚ (2,523 bilióna) a Čína (2,364 bilióna). V Top 5 figurujú ešte Veľká Británia a Japonsko.
Vývoz stúpol, dovoz klesol
Poďme si však podrobnejšie posvietiť na vzťah EÚ – USA. V rokoch 2023 a 2024 sa vývoz EÚ do USA aj dovoz z USA výrazne zvýšili. Vývoz stúpol z 39,8 miliardy eur v januári 2023 na 45,4 miliardy eur v decembri 2024.
Dovoz zo Spojených štátov predvlani v januári predstavoval 31,3 miliardy eur a v decembri minulého roka bol na úrovni 27,5 miliardy eur.
V roku 2024 boli Spojené štáty najväčším obchodným partnerom EÚ pre vývoz tovaru (20,6 %) a druhým najväčším partnerom pre dovoz tovaru do štátov Únie (13,7 %).
Rebríčkom dominuje Nemecko, Slovensko má silnejší export
Najväčšími dovozcami amerických produktov spomedzi krajín Únie boli vlani Nemecko (69 miliárd eur), Holandsko (68 miliárd eur) a Francúzsko (44 miliárd eur). Slovensku patrí tomto v rebríčku 21. miesto – naša krajina doviezla z USA tovar za 766 miliónov eur.
Na druhej strane, tromi najväčšími exportérmi do USA spomedzi krajín EÚ boli v minulom roku Nemecko (161 miliárd eur), Írsko (72 miliárd eur) a Taliansko (65 miliárd eur). Slovensko za Atlantik vyviezlo tovar v hodnote 4,478 miliardy eur, vďaka čomu sa v renkingu EÚ zaradilo na 16. miesto.
Pohľad na oba rebríčky zároveň prezrádza, že s USA vo veľmi malej miere v porovnaní s inými európskymi krajinami obchodujú napríklad Cyprus, Malta či pobaltské krajiny Estónsko a Lotyšsko. Tie by v najbližších rokoch až tak nemuseli pocítiť dôsledky amerických ciel, na rozdiel od iných európskych krajín so silnejšími väzbami na americký obchod.
Nemecká ekonomika počíta s obrovskými stratami
V najväčších európskych ekonomikách ako Nemecko, Francúzsko či Španielsko obchodná dohoda s USA znamená značný zásah do konečných hospodárskych výsledkov.
Ako uvádza web instatrade.com s odvolaním sa na analytikov spoločnosti Deloitte, Nemecko môže v dôsledku nových amerických ciel prísť ročne až o 31 miliárd eur.
„Podľa spoločnosti Deloitte by nemecký export do Spojených štátov mohol v strednodobom horizonte klesnúť až o 20 %. Správa však naznačuje, že časť škôd by sa mohla vykompenzovať presunom obchodných tokov smerom k iným trhom v rámci EÚ, ako aj do Indonézie a Južnej Kórey. V tomto prípade by sa straty znížili na približne 7,1 miliardy eur,“ skonštatoval instatrade.com.
Najviac môže utrpieť nemecký strojársky sektor. Spoločnosť Deloitte odhaduje, že toto odvetvie by mohlo ročne prísť o 7,2 miliardy eur. Farmaceutické spoločnosti by mali stratiť ďalších 5,1 miliardy eur. Americké clá by v Nemecku mohli poriadne pocítiť aj chemický, automobilový a elektrotechnický priemysel.
Automobilový sektor v Nemecku chce rýchlejšie kroky
Automobilová lobby v Nemecku, najväčšej európskej ekonomike, pred niekoľkými dňami vyzvala Berlín a Brusel, aby vyvinuli maximálne úsilie na presadenie plnej implementácie obchodnej dohody medzi EÚ a Spojenými štátmi, ktorá by mala znížiť clá na automobily.
Ako v rozhovore pre denník Handelsblatt uviedla Hildegard Müllerová, šéfka nemeckej automobilovej asociácie (VDA), dohoda medzi EÚ a USA zatiaľ nepriniesla zlepšenie pre nemecký automobilový priemysel. „Náklady už dosiahli miliardy a naďalej rastú,“ povedala.
Podľa obchodnej dohody by mal totiž Washington znížiť clá na automobily z 27,5 % na 15 %. Americká vláda však zatiaľ neodstránila sektorové clá na automobily, čo podľa Müllerovej znamená, že pre automobilky sa naďalej nič nezmenilo.
Clá zasiahnu aj americké obchody s Francúzskom či Španielskom
Optimistickí v súvislosti s implementáciou americko-európskej obchodnej dohody nie sú momentálne ani v ďalších európskych krajinách. Podľa webu surinenglish.com budú mať clá značný dopad nielen na Nemecko, ale aj na Francúzsko a Španielsko.
„Najnovšie výpočty španielskej obchodnej komory ukazujú, že nadobudnutie účinnosti všeobecného 15-percentného cla na vývoz do USA by mohlo spôsobiť pokles tržieb o 7,2 % až 13,1 %. V peňažnom vyjadrení to znamená zníženie celkového španielskeho vývozu do USA až o 2,37 miliardy eur v porovnaní s minulým rokom,“ uviedol portál.
V susednom Francúzsku zvýšené clá vo výške 15 % sa budú vzťahovať na približne 70 % francúzskeho tovaru vyvážaného do Spojených štátov, napísal The Guardian. Toto opatrenie podľa britského denníka zasiahne kľúčové exportné sektory Francúzska, vrátane farmaceutického priemyslu, luxusných výrobkov, vín a destilátov, ktoré spoločne tvoria viac ako tretinu francúzskeho vývozu do USA.
V európskych automobilkách a u ich dodávateľov by podľa webu Politico mohlo dôjsť k strate až 70-tisíc pracovných miest, pretože automobilky by mohli presunúť výrobu do USA, aby sa vyhli 15-percentnému clu. Vo francúzskom kozmetickom priemysle, ktorým predtým nečelil clám, je v ohrození 5-tisíc pracovných miest.
V celej EÚ by podľa webu cbsnews.com mohli byť ohrozené desiatky tisíc pracovných pozícií, najmä vo výrobnom a exportnom sektore, hoci bližšie odhady nie sú k dispozícii.
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK
Aký dojem vo vás zanechal tento článok? Zdieľajte s nami vaše myšlienky.