
Nová západná batériová technológia sa snaží prekonať dominanciu Číny v oblasti nerastných surovín
Startupy v oblasti batérií sa snažia obísť Čínu pomocou domácich materiálov. Analytik tvrdí, že Západ by mal podporovať rastúcich výrobcov lítium-iónových batérií, ako sú Maďarsko alebo Kórea.
Podľa niektorých amerických výrobcov by sa čínska dominancia na trhu s batériami mohla oslabiť vďaka novej technológii. Tá by nahradila ťažko dostupné nerasty alternatívami, ktoré sú v západnom svete široko dostupné, ako je napríklad síra.
Počas posledných troch desaťročí si Čína stabilne udržiavala kontrolu nad výrobou a spracovaním všetkých komponentov batériových článkov, súčasných lítium-iónových batérií. Tradičné lítium-iónové batérie sa skladajú z troch kľúčových komponentov. Grafitová anóda, katóda na báze lítia a elektrolyt vyrobený z lítiových solí.
Lítium sa dá získať z Austrálie, Čile alebo Argentíny. Zvyšok sa však ťaží, spracováva a dodáva z Číny. Batérie obsahujú aj kobalt a nikel, ktoré sa vo veľkom množstve ťažia v Kongu a Indonézii, pričom podľa americkej Energetickej informačnej správy ich spracovaniu dominujú čínske spoločnosti. Alternatívy, ako sú lítium-sírové batérie, nahrádzajú kobalt a nikel sírou (desiatym najviac zastúpeným prvkom vo vesmíre) a namiesto dovezených materiálov používajú lítium pochádzajúce z USA.
Keith Norman, riaditeľ pre udržateľnosť v startupovej spoločnosti Lyten v Silicon Valley, povedal pre Epoch Times, že Čína „určite vytvorila monopoly“. Západné startupy, ako je ten jeho, však tvrdia, že hoci v oblasti lítiových batérií Číne konkurovať nemôžu, môžu vytvoriť vlastnú hru tým, že vyvinú úplne nové druhy technológií.
Nová generácia
Správa z roku 2024, vypracovaná think tankom Carnegie Endowment for International Peace (CEIP), tvrdí, že reakciou USA na krízu v oblasti batérií musí byť „naliehavá komercializácia technológií novej generácie“. Správa uvádza, že batérie novej generácie predstavujú „fundamentálne novú architektúru“ v porovnaní so súčasnými lítium-iónovými batériami a že nahradili kvapalné komponenty pevnou architektúrou, pričom eliminovali grafit, materiál, nad ktorého produkciou má Čína „úplnú kontrolu“.
Okrem toho sú ceny čínskych lítium-iónových batérií vyvážaných do Spojených štátov nižšie ako ceny rovnakého produktu predávaného na akýkoľvek iný trh, uvádza správa Atlantic Council z januára. Dodáva, že to môže byť spôsobené tým, že čínski vývozcovia batérií sa snažia podraziť ceny výrobcov v USA a ich spojencov.
Pôvodom z USA
Na rozdiel od tradičných článkov lítium-sírové batérie spoločnosti Lyten eliminujú potrebu niklu, mangánu alebo kobaltu – kľúčových minerálov, ktoré dominujú v Pekingu – a namiesto toho používajú síru a lítium pochádzajúce z USA. Firma začala aj s výrobou kovového lítia vhodného na výrobu batérií v USA. V súčasnosti sa drvivá väčšina kovového lítia vhodného na výrobu batérií spracováva a vyrába v Číne.
Keith Norman uviedol, že lítium-sírové batérie sa vyrábajú s využitím rovnakých zariadení, vybavenia a procesov ako lítium-iónové batérie. Čína podľa neho zintenzívnila svoju stratégiu stať sa globálnym lídrom v oblasti batérií. „Veľmi, veľmi sťažili úspech ostatným výrobcom lítium-iónových batérií,“ dodal.
„Je to veľmi reálne riziko, keď ste závislí od dodávateľského reťazca jednej krajiny a geopolitická situácia za tým predstavuje obrovské nebezpečenstvo,“ povedal a dodal, že na trhu s dronmi videl, ako niektorým americkým výrobcom dronov boli prerušené dodávky batérií.
Začiatkom tohto roka čelil najväčší americký výrobca dronov Skydio kríze dodávateľského reťazca po tom, ako Peking zakázal čínskym spoločnostiam dodávať Skydiu lítium-iónové batérie a ďalšie komponenty nevyhnutné na výrobu dronov.
Lyten nie je jediný, kto sa snaží oslobodiť od závislosti od čínskych materiálov. Spoločnosť Pure Lithium so sídlom v Bostone tvrdí, že všetky materiály potrebné na výrobu jej batérií vrátane lítiových solí a vanádu sú ľahko dostupné v Severnej Amerike, čím sa eliminuje potreba medzinárodných dodávateľských reťazcov.
„Rozšírenie výroby na takom obrovskom trhu, akým je trh s batériami, vždy trvá nejaký čas. Na tejto technológii pracujú desiatky spoločností a očakávame, že kombinácia lítium-síra bude ďalšou platformou, ktorá získa veľký podiel na globálnom trhu,“ povedal Norman.
Rizikové podnikanie
Výroba batérií je rizikové podnikanie, ktoré sprevádza dlhý zoznam bankrotov a neúspešných podnikov. Spoločnosť Northvolt, ktorú založili bývalí manažéri spoločnosti Tesla, si dala za cieľ stať sa európskou gigafabrikou, ktorá bude vo veľkom vyrábať lítium-iónové články. Do roku 2030 chceli získať 25 % európskeho trhu s batériami.
12. marca Northvolt oznámil, že po „vyčerpávajúcom úsilí o preskúmanie všetkých dostupných prostriedkov na zabezpečenie životaschopnej finančnej a prevádzkovej budúcnosti“ podala vo Švédsku návrh na vyhlásenie konkurzu.
V roku 2023 sa britský startup Britishvolt, ktorý sa zaoberal výrobou batérií, dostal do konkurzu. V tom čase BBC informovala, že Britishvolt požiadal vládu o poskytnutie 30 miliónov libier zo sľúbených 100 miliónov libier na podporu, ale bola mu zamietnutá, pretože spoločnosť nedosiahla dohodnuté míľniky výstavby, ktoré boli podmienkou pre uvoľnenie finančných prostriedkov.
Spojené kráľovstvo má jeden významný závod na výrobu batérií v Sunderlande, ktorý prevádzkuje spoločnosť AESC (Automotive Energy Supply Corporation), väčšinovo vlastnená čínskou nadnárodnou spoločnosťou Envision Group, ktorá sa špecializuje na obnoviteľné technológie vrátane výroby energie z vetra a batérií.
V rámci Európskej zelenej dohody od roku 2035 nebudú môcť nové automobily na trhu emitovať oxid uhličitý, čím sa v rámci úsilia o elektrifikáciu dopravy a splnenie klimatických cieľov stane nezákonným predaj nových vozidiel poháňaných fosílnymi palivami.
Európska aliancia pre batérie, ktorú v roku 2017 založila Európska komisia, si ako politický cieľ stanovila toto: zabezpečiť, aby európski výrobcovia v roku 2030 vyrábali 90 % ročnej spotreby batérií v EÚ.
„Nikto si nemôže byť istý“
Andy Mayer, energetický analytik v think tanku Institute of Economic Affairs, ktorý sa zaoberá voľným trhom, povedal v e-maile pre The Epoch Times, že cieľ EÚ v oblasti domácej výroby batérií „je v najlepšom prípade irelevantný a v najhoršom prípade podporí nesprávne investície do budúcich neúspešných podnikov“.
„Nikto si nemôže byť istý, že by západné inovácie nedokázali nahradiť čínsku dominanciu v oblasti batériových technológií, je to však nepravdepodobné, a to dvojnásobne, ak je to spojené s byrokratickým centrálnym plánom pod politickým vedením,“ povedal.
„Čína má výhody v prístupe k surovinám, úsporách a osvedčenej schopnosti rýchlo reagovať na akúkoľvek dočasnú výhodu vyplývajúcu z nových vynálezov inde,“ dodal s tým, že „pravdepodobnejšia výzva pre Čínu“ môže prísť od inej rozvíjajúcej sa veľmoci, ako je napríklad Maďarsko alebo Kórea, ktoré podľa prognóz budú do roku 2030 patriť medzi 10 najväčších výrobcov lítium-iónových batérií.
Alebo by mohla prísť konkurencia od iných technológií skladovania, ako sú udržateľné biopalivá, vodík, stlačený vzduch, gravitačné systémy a batérie novej generácie, povedal. „Tieto faktory svedčia o hodnote globálnych partnerstiev v oblasti duševného vlastníctva a diverzifikácie obchodu,“ povedal.
„Európski výrobcovia by urobili lepšie, keby našli ďalšiu rastúcu mocnosť a uzavreli s ňou dohody. Európski spotrebitelia by získali nižšie ceny a lepšie riešenia v oblasti skladovania… Na tom záleží, nie na poštovom smerovacom čísle tovární,“ dodal.
Niektoré západné spoločnosti sa namiesto toho, aby sa snažili Čínu poraziť, obracajú na ňu. Vo februári britský startup Volklec uzavrel licenčnú dohodu s čínskou spoločnosťou Far East Battery (FEB) o využívaní jej technológie na výrobu batérií pre skladovanie energie a elektrické vozidlá.
FEB uviedla, že poskytne aj inžinierov a ďalšiu podporu, aby pomohla spoločnosti Volklec zvýšiť výrobu v UK Battery Industrialisation Centre (UKBIC), čiastočne vládou financovanej továrni na batérie v Coventry. Čínska spoločnosť súčasne sľúbila, že poskytne spoločnosti Volklec prístup k svojmu dodávateľskému reťazcu, aby znížila náklady.
Článok bol preložený z americkej edície Epoch Times
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK
Váš názor nás zaujíma! Pomôžte nám zlepšovať obsah hodnotením tohto článku.