
Každé starostlivo vyrobené husle majú dušu. Husliar Jakub o remesle, ktoré spája precíznosť a hudbu (Rozhovor)
Remeselný husliar Jakub Kubáščik Potrnský sa vo svojej dielni špecializuje na tradičnú husliarsku prácu, venuje sa aj výrobe sláčikov či samotnému hraniu na hotových nástrojoch. V poslednom čase do jeho portfólia pribudli aj violončelá a kontrabasy, ktoré za ním podobne ako husle prichádzajú od rekreačných hráčov, študentov, pedagógov aj orchestrových majstrov. Sám však hovorí, že medzi nástrojmi nerobí rozdiely a každému kúsku sa venuje rovnako precízne a dôkladne.
Epoch Times Slovensko: Na začiatok, keďže doménou vašej práce sú práve husle, skúste nám tento hudobný nástroj predstaviť.
Jakub Kubáščik Potrnský: Husle sú výnimočný hudobný nástroj. Už na prvý pohľad pôsobia ako precízne a premyslene vytvorený celok, ich výroba je náročná a každý detail sa musí dokonale dopĺňať so zvyškom, aby vznikol bohatý a krásny zvuk. Základ tvorí korpus zložený z vrchnej a spodnej dosky, lubov a vnútornej výstuže, ktorou je duša a basový trámec. Dôležitými časťami sú aj krk s hmatníkom a hlavička. Každý komponent má svoju funkciu a aj najmenšia odchýlka môže ovplyvniť zvuk.
Čomu konkrétne sa venujete vy? Reparovaniu, výrobe či dokonca hraniu na husliach?
Moje hlavné zameranie je oprava a výroba huslí, teda husliarska práca. Venujem sa aj výrobe sláčikov a hraniu na husliach, najmä preto, aby som otestoval hotové nástroje, ale prioritou je práca v dielni.

Ak by sme sa vrátili na úplný začiatok, prečo ste si zvolili práve husle? Mnohých k hudbe priviedli rodičia či príbuzní…
Áno, aj ja som sa k husliam dostal, prirodzene, cez rodinu. Som už štvrtou generáciou v našej rodine, ktorá pracuje s drevom. Starý otec sa ako amatér venoval opravám hudobných nástrojov, najmä sláčikových. Doma som nachádzal množstvo rozobratých, často už neopraviteľných častí nástrojov, ktoré ma fascinovali a prebúdzali vo mne zvedavosť. Práve tieto chvíle ma silno ovplyvnili a napokon to bol otec, kto ma na túto cestu priviedol.
Takže nejde len o akési dedičstvo, ale aj váš osobný vzťah k tomuto nástroju…
Áno, uchvátila ma umelecká podstata týchto nástrojov – ich tvar, zvuk a zároveň ich ďalší život v rukách hudobníka. Fascinuje ma, že niečo, čo vytvorím rukami, môže slúžiť umelcovi na vyjadrenie emócií. Je to spojenie remesla a hudby.
Samozrejme, že pri husliarskom remesle je neodmysliteľná už spomenutá emocionálna väzba. Ako ste však napredovali po odbornej stránke?
Po drevárskej strednej škole v Žiline som nastúpil na umeleckú školu v českom Chebe, len kúsok od legendárnej husliarskej oblasti Luby u Chebu (bývalý Schönbach), kde sa táto tradícia začala pre viac ako 200 rokmi. Už počas školy som aktívne vyrábal a opravoval husle. Po štúdiu som dva roky pracoval v ateliéri Saldo, kde som sa špecializoval na výrobu sláčikov. Následne som absolvoval dvojročnú stáž u renomovaného husliara Jaroslava Skoru, ktorý ma nesmierne ovplyvnil najmä vo výrobe huslí podľa tradičných majstrov a vo varení vlastného laku.
Na to, koľko vzdelávania máte za sebou, by sa mohlo zdať, že dopyt po vašej práci by mohol byť pomerne veľký. Majú Slováci záujem?
Áno, dopyt po kvalitnej výrobe a opravách huslí na Slovensku stále rastie. Ľudia si čoraz viac uvedomujú rozdiel medzi továrensky vyrábaným nástrojom a nástrojom, ktorý má dušu a dostal potrebnú starostlivosť. Rovnako je to aj pri zahraničných huslistoch, najčastejšie z Česka, Rakúska a Nemecka. Spolupracujem so zákazníkmi zo širokého okolia, často na základe odporúčaní.
Nedá sa nevšimnúť, že na Instagrame k hotovým reparáciám pridávate hashtag #orchester. Máte medzi svojimi zákazníkmi aj huslistické esá?
Určite. Mojimi klientmi sú nielen študenti, ale aj pedagógovia a profesionálni hráči z orchestrov. Moja služba je určená pre rôzne úrovne: od začiatočníkov až po koncertných majstrov. Mal som česť pracovať na nástrojoch, ktoré zaznievajú na prestížnych pódiách. Pre mňa je každá oprava rovnako dôležitá, či ide o študentské husle alebo majstrovský nástroj.

Študentská hra na husliach sa pravdepodobne odlišuje od tej majstrovskej…
Áno, rozdiely tam sú. Pri profesionálnom používaní sú nástroje namáhané viac – zvuková doska, kobylka, hmatník či mechanizmy v sláčiku. U rekreačných hráčov ide často o poškodenia spôsobené nevhodným skladovaním alebo zlým nastavením. Najčastejšie opravujem praskliny, opotrebovanie laku, deformácie a zlomené časti.
Platí, že lacnejšie husle sú menej kvalitné a majú kratšiu životnosť?
V mnohých prípadoch áno. Lacnejšie nástroje sú často vyrobené z horších materiálov a bez potrebnej starostlivosti nevydržia veľa. No aj drahé husle potrebujú servis. Správna údržba predlžuje životnosť a zlepšuje hrateľnosť.
Medzi vašimi dielami sa okrem huslí sem-tam objavia aj iné nástroje, napríklad kontrabasy.
Áno, čoraz viac sa venujem aj opravám a výrobe violončiel a kontrabasov. Každý nástroj má svoje špecifiká, ale princípy sú podobné – je potrebná trpezlivosť, presnosť a dôraz na akustiku.

Nakoniec by sme sa mohli presunúť priamo do vašej husliarskej dielne, ktorej návšteva by pre mnohých určite bola zážitkom… Čo v nej nájdeme?
Používam tradičné ručné náradie. Obzvlášť si vážim staré nástroje z českých a nemeckých dielní, ktoré majú pre mňa historickú aj remeselnú hodnotu. Tie dopĺňam novším vybavením, ktoré mi pomáha pri opravách.
Čo by ste odkázali tým, ktorí podceňujú servis huslí a roky ich nechávajú napríklad ležať v skrini, dúfajúc, že sa im nič nestane?
Odkázal by som im, že čím lepší a častejší servis nástroj dostáva, tým dlhšie vydrží a hrá sa naň lepšie. Hudobník je s nástrojom spätý. Zanedbanie starostlivosti sa vždy odrazí na zvuku aj hrateľnosti. Husle by nemali ostať zabudnuté: zaslúžia si pozornosť a starostlivosť.
Ďakujeme za rozhovor!
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK
Zapojte sa do tvorby kvalitnejšieho obsahu! Aký je váš názor na tento článok?