Sobota 31. mája, 2025
Záleží nám na vašom názore – vyplňte prosím krátku anketu. PREJSŤ NA ANKETU
Bratislavský letiskový terminál (Foto: Andrej Neuherz / Wikipedia, CC BY-SA 3.0)

Bratislavské letisko hlási rekordný úspech. Spojí ho s Košicami maďarský dopravca?

Ministerstvo dopravy naďalej plánuje spustiť pravidelné lety medzi dvoma metropolami Slovenska – Bratislavou a Košicami. Pôvodný termín štartu linky sa oneskoril, no rezort verí, že sa podarí nájsť vhodného dopravcu, ktorý spojenie začne prevádzkovať ešte tento rok. Premiér Robert Fico (Smer-SD) sa aktívne zapája do urýchlenia celého procesu, pričom má záujem zapojiť do spolupráce nízkonákladovú spoločnosť Wizz Air. Obnovenie linky by výrazne zlepšilo dopravnú dostupnosť a skrátilo cestovanie medzi východom a západom Slovenska.

Rezort dopravy podporí letecké spojenie dvoch najväčších miest

Ministerstvo dopravy v polovici októbra minulého roka oznámilo, že plánuje obnoviť pravidelné letecké spojenie medzi dvoma metropolami Slovenska – Bratislavou a Košicami.

 „Dlhodobo vnímame záujem verejnosti o znovuzavedenie tohto pravidelného leteckého spojenia, preto veríme, že si táto linka opäť nájde svojich pravidelných cestujúcich,“ uviedol minister dopravy Jozef Ráž (nom. Smer-SD) ešte koncom minulého roka.

Pôvodný plán počítal so spustením linky už pred dvoma mesiacmi (v marci 2025), avšak realita je iná. O prevádzku linky prejavilo záujem až päť leteckých spoločností, upozornili však, že pre nedostatok času, ako aj pre rastúci objem leteckej dopravy a súčasný stav na trhu s lietadlami nedokážu novú linku spustiť tak rýchlo.

„Nová lehota na predkladanie ponúk by sa mala skončiť v lete a víťazná letecká spoločnosť bude lety prevádzkovať od 26. októbra,“ uviedol rezort dopravy vo februári.

Linka by mala premávať štyrikrát do týždňa. Minister Ráž spomenul, že cena jednosmernej letenky bez batožiny by sa mala pohybovať okolo 80 eur a s batožinou okolo 90 eur. Cena spiatočnej letenky bez batožiny by mala predstavovať 130 eur, pričom s batožinou by cestujúci zaplatili 145 eur. Kapacita lietadla by mala byť minimálne 40 miest.

Premiér chce spustenie linky urýchliť

Vláda má záujem na tom, aby prví pasažieri mohli konečne využiť lety a skrátili si tak čas presunu z východu krajiny na západ a opačne. Kabinet by chcel na zabezpečenie tohto spojenia získať maďarskú nízkonákladovú spoločnosť Wizz Air. Tému preberá sám premiér Fico, ktorý počas kontrolného dňa na ministerstve dopravy 22. mája uviedol, že plánuje osloviť kľúčové osoby, ktoré môžu ovplyvniť rozhodnutie, a vyvinie tlak na urýchlenie celého procesu. 

„Niekedy treba zatelefonovať a povedať „už toľko neváhajte“. Musíme zabezpečiť leteckú dopravu medzi Košicami a Bratislavou,“ vysvetľoval predseda vlády.

Túto otázku plánoval otvoriť aj počas štvrtkovej návštevy Budapešti, kde chcel osobne lobovať u nízkonákladovej leteckej spoločnosti, ktorá na Slovensku už pôsobí – lieta napríklad z Popradu či Bratislavy do Londýna.

Ušetrí letecká doprava čas?

Vzdušná vzdialenosť letu medzi Letiskom Milana Rastislava Štefánika v Bratislave a Letiskom Košice je 312 km, čo predstavuje 55 minút letu. Na porovnanie cesta autom na rovnakej trase v ideálnom prípade bez obmedzení premávky trvá okolo 5 hodín. Podobne trvá aj cesta vlakom, ak nie je nejaká výluka, meškanie alebo iné mimoriadne okolnosti. InterCity vlaky túto trasu zvládnu o čosi rýchlejšie, avšak tie od nového roka z finančných dôvodov nepremávajú.

To, že let bude trvať menej ako hodinu, však neznamená, že do cieľového miesta v Košiciach či v Bratislave cestujúci dorazia naozaj so značnou časovou úsporou. „V dopravnej špičke treba počítať niekedy aj s hodinou cesty na letisko, ďalšou hodinou na predletové procedúry, potom ďalšiu hodinu zaberie samotný let vrátane pozemných manévrov na oboch letiskách, nástupu a výstupu cestujúcich, jazdy od a do terminálu a ešte aj prepravy z letiska do cieľovej destinácie,” rozanalyzoval prípad riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej.

Ani podľa ekonóma Martina Hudcovského z Ekonomickej univerzity v Bratislave časová úspora nebude až taká významná. „Ak by sme porovnali, že cestujúci sa musí dostať z centra Bratislavy do centra Košíc, lietadlom by to mohlo trvať približne dve a pol až tri hodiny,“ spočítal.

Historický úspech bratislavského letiska

Letisko M. R. Štefánika v Bratislave zaznamenalo minulý rok mimoriadny úspech a uzavrelo rok 2024 s najlepšími hospodárskymi výsledkami od roku 2008. Po rokoch strát zaznamenalo čistý zisk 2,499 milióna eur. K pozitívnemu hospodáreniu prispeli viaceré faktory, ako je nárast počtu cestujúcich o 7 %, vyšší počet letov, pokles nákladov na energie o 35 %, zníženie fixných prevádzkových nákladov a významný rast výnosov z leteckých aj neleteckých činností.

„Je to výnimočný hospodársky výsledok, keďže uplynulé roky končila letisková spoločnosť BTS so stratou, najmä z dôvodu vysokých prevádzkových nákladov (energie, osobné náklady, odpisy) a nákladových úrokov,“ uviedol šéf letiska a predseda predstavenstva Letiska M. R. Štefánika Dušan Novota.

K zlepšeniu finančnej situácie výrazne prispel príchod dopravcu Pegasus Airlines, ktorý ponúka priame spojenie do Turecka a prestupy do ďalších destinácií. Letisko navyše prvýkrát odbavovalo diaľkové dovolenkové lety do Thajska, Dominikánskej republiky, Vietnamu či na Kubu a Maurícius s veľkokapacitnými lietadlami, čo zvýšilo príjmy z handlingu (pozemné odbavenie lietadla a služieb pre cestujúcich). Vzrástli aj výnosy z prenájmu priestorov a z parkoviska, a to aj bez zvyšovania cien.

„V uplynulom roku sme zaznamenali nárast počtu odbavených cestujúcich (1 948 008, + 7 %) aj nárast počtu pohybu lietadiel (28 098, nárast o 6 %). Vzrástli nám preto aj výnosy z leteckých činností,” upresnil Novota.

Pozitívny trend pokračuje aj v roku 2025. Len v 1. štvrťroku letisko odbavilo takmer 274-tisíc cestujúcich, čo predstavuje medziročný nárast o 14 %, pričom apríl bol najsilnejší za posledných šesť rokov. Celkovo od januára do apríla vybavilo letisko vyše 421-tisíc cestujúcich, o 18 % viac než v rovnakom období minulého roka. Výrazne rástla aj cargo doprava – v 1. štvrťroku o 65 %, v apríli dokonca o 86 %, pričom hlavným partnerom zostáva nemecký European Air Transport Leipzig (DHL).

Slovensku chýba lepšie prepojenie s Európou

Slovensko stratilo svojho národného leteckého dopravcu po rozdelení Československa, keď Československé aerolínie (ČSA) pripadli Prahe. V roku 1995 vznikli Slovenské aerolínie pod vedením Viliama Vetešku (HZDS), projekt však nebol úspešný. Air Slovakia, Danube Wings či Seagle Air boli ďalšie aerolinky so slovenskou licenciou, ani tie sa však na trhu nedokázali presadiť. 

Výraznejším leteckým dopravcom registrovaným na Slovensku bol v rokoch 2001 až 2009 Sky Europe. Ich najvýraznejšou linkou bola práve trasa Bratislava – Košice, ktorú obsluhovali s Boeingom 737 až trikrát denne: neraz bol plný študentov vďaka nízkym cenám. Firma však počas celej svojej existencie zápasila s vážnymi finančnými problémami a napokon skrachovala.

Bratislavskému letisku by viac ako národný dopravca či dobré hospodárske výsledky pomohlo prepojenie s niektorým z významných európskych hubov. Z globálneho hľadiska potrebuje medzinárodne uznávaného dopravcu, ktorý by BTS napojil na niektoré z významných letísk EÚ. Práve tak by sa zlepšila konektivita hlavného mesta so svetom. Košice už takéto priame prepojenie majú. Ide o linky do Viedne, Zürichu a Varšavy.

Váš názor nás zaujíma! Pomôžte nám zlepšovať obsah krátkym hodnotením tohto článku.

Prečítajte si aj