Utorok 8. júla, 2025
Žralok biely zaujíma pózu ako vo filme Čeľuste pri pobreží Guadalupe v Mexiku. (S láskavým dovolením Euana Rannachana.)

„Bol som na správnom mieste“: Fotograf zachytil moment, keď biely žralok zapózoval ako z filmu Čeľuste (+Foto)

Keď Euan Rannachan prvýkrát skočil do vody s veľkými bielymi žralokmi, tak trochu očakával niečo podobné filmu „Čeľuste“. Neskôr dokonca započal nový štýl fotografovania žralokov, ktorý sa sústredí na estetiku, ktorá spôsobuje zimomriavky. Ukazuje žraloky v hrozivých momentoch, keď niečo rozhryzávajú s detailným záberom na ich úsmevy plné ostrých zubov. Fotograf pre Epoch Times opísal, ako sa jeho pôvodné očakávania o divokých zážitkoch už pri prvom stretnutí so žralokmi rozplynuli. Napokon síce zažil svoj hviezdny moment, keď sa mu podarilo zachytiť scénu ako z filmu Čeľuste, no nebolo to tak, ako predpokladal.

Veľký biely žralok stvárnený Hollywoodom ako „vraždiaci stroj“ nemohlo byť vzdialenejšie od toho, čo Euan zažil na svojej prvej ceste na ostrov Guadalupe – mekku fotografov žralokov. Veľké biele žraloky tam prichádzajú, aby sa nakŕmili pred obdobím párenia.

„Je to pre tieto žraloky ako bufet,“ povedal 39-ročný fotograf o ostrove – obrovskej skale uprostred oceánu, ktorá kedysi bola sopkou a leží vyše 240 kilometrov od tichomorského pobrežia Mexika. 

„Je to migračná trasa pre tulene slonie a uškatce kalifornské. Voláme ich ‚burrito pre žraloky‘.“

Jedna z Euanových najobľúbenejších fotografií. (S láskavým dovolením Euana Rannachana)
Potápači v klietkach medzi veľkými bielymi žralokmi pri pobreží ostrova Guadalupe v Mexiku. (S láskavým dovolením Euana Rannachana)
Profil žraloka bieleho – odhalené rady ostrých zubov a charakteristické okrúhle, čierne oči. (S láskavým dovolením Euana Rannachana)

Aj keď sa Euan nikdy predtým nepotápal, od mladosti ho žraloky fascinovali. Chcel „zažiť kontakt s veľkými bielymi žralokmi zblízka“, a tak oslovil kolegov fotografov z tohto odvetvia, ktorí ho priviedli na Guadalupe.

„V podstate som sa len jednoducho ponoril do hlbín,“ povedal a dodal, že dovtedy sa špecializoval na hokejovú fotografiu pre NHL a firemné eventy.

S novým podvodným fotoaparátom sa Euan spoločne so skúsenejšími potápačmi ponorili v klietke a čakali, kým návnada priláka žraloky. Niektoré jedince boli neuveriteľne veľké, mali vyše 6 metrov, a dostali prezývky ako Lucy či Paul Walker. 

„Pred prvým stretnutím som si neuvedomoval, aké silné to bude,“ povedal Euan. „Je to akoby vám to prepísalo mozog.“ 

Neskôr dokonca založil spoločnosť, ktorá berie turistov na potápanie so žralokmi, a u prvoúčastníkov vždy pozoroval, že prežívajú rovnakú život meniaca skúsenosť. Uviedol, že pravidelne pozoroval, ako ľudia trpiaci silnou úzkosťou boli po stretnutí so žralokmi takmer vyliečení.

Euan sa často snaží zachytiť čelné zábery bielych žralokov. Jedinec s prezývkou Paul Walker vyzerá, že sa bláznivo usmieva. (S láskavým dovolením Euana Rannachana)
Detailný čelný záber veľkého bieleho žraloka. (S láskavým dovolením Euana Rannachana)

„Očakával som, že keď vleziem do vody, žralok príde rovno ku klietke, začne ju hrýzť a bude úplne desivý,“ povedal. „A bolo to takmer úplne naopak. Žralok bol hneď vedľa, videl som, ako sa jeho oko pohybuje a pozerá na mňa.“

Keď sa prvýkrát ocitol pod vodou, uvedomil si, „aké pokojné bolo celé to prostredie“, povedal. Žraloky boli také „elegantné a tiché“, a byť tak blízko nich bolo „neuveriteľné“. 

No v ich chladnom pokoji Euan spozoroval aj ich skrytú predátorskú povahu: tiché plánovanie, trpezlivé vyčkávanie, hľadanie príležitosti zaútočiť na návnadu. V istom zmysle je to desivejšie než „Čeľuste“. Pri skutočných žralokoch nemôžete vedieť, čo príde.

„Na Guadalupe sme zvykli hovoriť, že ‚tiene sa menia na žraloky‘,“ povedal. „Vedeli, ako ďaleko môžu byť, aby sme ich nevideli.“

Veľké biele žraloky niekedy zmizli na jednej strane a záhadne sa objavili inde. Dokážu dokonca vycítiť strach. Euan poukázal na malé čierne bodky na nose žralokov, zmyslové orgány nazývané Lorenziniho ampulky. Ide o póry spojené s elektrorecepčným systémom, ktorý im pomáha pri love. 

„Dokážu vycítiť, ako vám bije srdce,“ skonštatoval Euan. Začal si pritom všímať, že „žralok bol rozhodne viac zvedavý, keď boli potápači vydesení a cúvali v klietke“, aj keď to, po čom žraloky išli bola návnada.

Po prvom ponore bol Euan nadšený. Na Guadalupe sa vracal viackrát a absolvoval stovky ponorov.

Veľký biely žralok sa úspešne chytil návnady. (S láskavým dovolením Euana Rannachana)
Žralok biely ukazuje veľkosť svojich čeľustí pri chytaní návnady. (S láskavým dovolením Euana Rannachana)

„Počas prvých troch-štyroch pobytov som si len uvedomoval skutočnosť, že zviera ma nechce okamžite zabiť,“ povedal. 

„A potom, keď som trávil hodiny a hodiny vo vode ich fotografovaním, sledovanie individuálnych zvláštností žralokov – alebo ak chcete, ich ‚osobnosti‘ – bolo absolútne fascinujúce.“

Osobnosť žralokov je niečo, čo sa často prejavuje na Euanových fotografiách. Ide o zámer. Estetiku inšpirovanú filmom Čeľuste dosiahol použitím priblížených šošoviek, ktoré sú typickejšie pre športovú fotografiu. Chce rozprávať príbeh o hrubej sile, no zároveň aj o kráse. 

„Myslím, že to robí málokto,“ povedal. „Je to skôr výsledok toho, ako algoritmy na sociálnych sieťach vyhodnocujú moju prácu, tak to využívam, aby som prilákal ľudí na moju stránku.“

Tvrdí, že pre rozmanitosť „pridáva“ aj zábery elegantných póz celého tela žralokov. Páčia sa mu „rovnako ako vydarené zábery otvorenej papule“. 

Do jeho práce preniká inšpirácia aj z iných filmov. Niekedy je to úmyselné. Euan rád fotografuje čelné portréty žralokov, ktoré ukazujú ich impozantnú šírku a niečo, čo vyzerá ako hlúpy žraločí úsmev podobný ako vo filme Hľadá sa Nemo

Raz sa Euanovi podarilo zachytil ikonickú pózu, ktorá akoby vypadla z plagátu k filmu Čeľuste. Žralok s komickým menom Squirrel (veverička) namieril nos k oblohe a vrhol sa po návnade. Všetci potápači v klietke túžia po takomto zábere. Euan ho spravil.

Veľké biele žraloky ceria svoje ostré zuby, aby chytili návnadu. (S láskavým dovolením Euana Rannachana)
Žralok sa vrhol na návnadu a zaujal pózu ako vo filme Čeľuste. Euanovi sa podarilo zachytiť tento vzácny záber. (S láskavým dovolením Euana Rannachana)

„Bol som na správnom mieste a dostal som sa do správnej pozície, v ktorej som to mohol odfotiť, keď sa vynoril,“ povedal. „Mnoho ľudí hovorí: ‚To je úžasné! Ako si donútil žraloka, aby to urobil?‘“

Nie každý však bol nadšený. 

„Kedysi ma veľa ľudí poučovalo o tom, že filmy ako Čeľuste a ďalšie spôsobujú vymývanie mozgov,“ povedal, odkazujúc na prehnane vystrašených ľudí, ktorí filmy pozerajú. 

„Rád ľuďom hovorím, že som sedel pred týmito zvieratami, keď to robili znova a znova, doslova pár centimetrov odo mňa,“ povedal. „Niekedy sa môj fotoaparát odrazil od ich nosa, a nikdy ma ani raz nepohrýzli, nezaútočili na mňa, ani som sa necítil ohrozený.“

Samozrejme, Euan k veľkým bielym žralokom vždy pristupuje so zdravým rešpektom. Drží sa vo vnútri klietky a žraloky sú bezpečne vonku. Voľné potápanie s veľkými bielymi žralokmi je podľa neho „nezodpovedné“, keďže na rozdiel od iných druhov žralokov tieto jedia cicavce, ako sú tulene. „A ja osobne v neopréne vyzerám presne ako tuleň sloní,“ dodáva Euan Rannachan.

Článok bol preložený z americkej edície Epoch Times.

Bolo pre vás toto čítanie prínosné? Povedzte nám svoj názor alebo nechajte kontakt pre ďalšiu diskusiu.

Prečítajte si aj