
EÚ schválila nové pravidlá pre životný cyklus áut. Majú byť „zelenšie“ a recyklovateľné
V utorok (9. septembra) poslanci Európskeho parlamentu schválili návrh nových pravidiel EÚ, ktoré sa zameriavajú na celý životný cyklus vozidiel, a to od ich návrhu až po likvidáciu na konci životnosti.
Tento krok je súčasťou širšieho úsilia o prechod na obehové hospodárstvo, kde sa minimalizuje odpad a maximalizuje opätovné využitie materiálov. Cieľom je znížiť environmentálny dosah výroby a spracovania vozidiel, posilniť recyklačný priemysel v Európe a zabezpečiť, aby sa automobilový sektor stal pilierom zelenej transformácie, uviedla EÚ.
Návrh získal širokú podporu v pléne poslancov. Ako referuje oficiálny web europarlamentu, 431 zákonodarcov bolo za, 145 bolo proti a 76 europoslancov sa zdržalo hlasovania.
Zo slovenských europoslancov za návrh hlasovali piati – Veronika Cifrová Ostrihoňová, Martin Hojsík, Ľubica Karvašová, Michal Wiezik a Lucia Yar (všetci PS/Obnovme Európu).
Proti bola dvojica Milan Mazurek a Milan Uhrík (obaja Republika/Európa suverénnych národov).
Hlasovania sa zdržali šiesti – Katarína Roth Neveďalová, Judita Laššáková, Ľuboš Blaha, Erik Kaliňák, Monika Beňová (všetci Smer-SD/nezaradení) a Branislav Ondruš (Hlas-SD/nezaradený).
Ľudovít Ódor (PS/Obnovme Európu) a Miriam Lexmann (KDH/Európska ľudová strana) nehlasovali.
Ľahšie rozoberanie a recyklácia
V Európskej únii sa dnes pohybuje približne 285,6 milióna motorových vozidiel, pričom každý rok skončí životnosť okolo 6,5 miliónom áut. Podľa Európskeho parlamentu uvedené čísla podčiarkujú naliehavosť problému, pričom bez lepšieho manažmentu konca životnosti vozidiel sa bude zvyšovať odpad a znečisťovanie.
Nové pravidlá sa vzťahujú na väčšinu vozidiel s výnimkou špeciálnych typov, ako sú vojenské alebo historické vozidlá kultúrneho významu.
Europoslanci zdôrazňujú, že ide o vyvážený prístup, ktorý berie ohľad na priemyselné potreby, ale zároveň chráni životné prostredie.
Jedným z kľúčových prvkov návrhu je zlepšenie dizajnu vozidiel tak, aby sa dali ľahšie rozoberať a recyklovať. „Nové vozidlá by mali byť navrhnuté tak, aby umožňovali jednoduché odstránenie čo najväčšieho počtu dielov a komponentov autorizovanými spracovateľskými zariadeniami s cieľom ich výmeny, opätovného použitia, recyklácie, repasovania alebo renovácie, ak je to technicky možné,“ uviedol europarlament na svojej webstránke.
Používanie recyklovaných plastov
Europoslanci navrhujú zaviesť záväzné ciele na používanie recyklovaných materiálov. Napríklad, v nových vozidlách by plasty mali obsahovať minimálne 20 % recyklovaného plastu do šiestich rokov od vstupu pravidiel do platnosti.
Do desiatich rokov by mal tento podiel stúpnuť na 25 %, avšak za predpokladu dostupnosti materiálov za primerané ceny. Poslanci ako ďalší krok požadujú vypracovať štúdiu uskutočniteľnosti podobných cieľov v prípade ocele, hliníka a ich zliatin.
V rozprave o týchto pravidlách, ktorá sa konala 8. septembra v Štrasburgu, vystúpili viacerí kľúčoví aktéri. Spoluspravodajca Jens Gieseke z Výboru pre životné prostredie a Paulius Saudargas z Výboru pre vnútorný trh v spoločnom vyhlásení uviedli: „Parlament podporuje obehové hospodárstvo v automobilovom sektore. Presadzujeme bezpečnosť zdrojov, chránime životné prostredie a zabezpečujeme udržateľnosť. Aby sme predišli nadmernému zaťaženiu odvetvia, stanovili sme realistické ciele a zabezpečili sme menej byrokracie a spravodlivú hospodársku súťaž.“
Kde končia milióny áut?
Spomenutý nemecký zákonodarca Gieseke z Európskej ľudovej strany v samostatnom vystúpení uviedol, že po európskych cestách jazdí každý deň takmer 300 miliónov áut a každý rok tri až štyri milióny z nich zmiznú.
„Jednoducho sú preč. Otázkou je: Kde tieto vozidlá končia? Niektoré sa znovu objavia v tretích krajinách, ako je Afrika, kde znečisťujú ovzdušie svojimi starými výfukmi. Iné sú vyhodené niekde na krajnici a pomaly sa rozpadávajú. Ďalšie končia u postranných dílerov, ktorí ich úplne rozoberú a lacno predajú po jednotlivých dieloch. To nielenže poškodzuje životné prostredie, ale aj poctivé spoločnosti, ktoré fungujú čisto,“ poznamenal.
Práve tu podľa neho prichádza na rad nové nariadenie o vozidlách po skončení životnosti. „Udržiava naše suroviny v obehu, znižuje závislosť od dovozu a podporuje recykláciu. Stručne povedané: robí náš automobilový priemysel recyklovateľným.“
Gieseke dodal, že poslanci z Európskej ľudovej strany sa v rámci európskeho obchodu s ojazdenými vozidlami zaväzujú zabezpečiť, aby sa pri recyklácii vozidiel nevyžadovala žiadna ďalšia dokumentácia. Spoluspravodajca však zdôrazňuje kontroly vývozu do tretích krajín. „Musí byť jasné, či auto ešte jazdí alebo je skutočne zošrotované.“
Kritika na adresu byrokracie
Kritici návrhu, napríklad niektorí poslanci zo skupiny Európskych konzervatívcov a reformistov, varujú pred prehnanou byrokraciou. Český zákonodarca Alexandr Vondra v mene uvedenej frakcie povedal, že pôvodný návrh Komisie nebol dobrý.
„Stanovil nerealistické ciele, riskoval vyššie náklady pre výrobcov aj spotrebiteľov a ohrozoval základné vlastnícke práva. Vďaka Bohu a Európskemu parlamentu a vďaka úsiliu, ktoré prejavili Jens Gieseke a Paulius Saudargas, veľmi pekne vám za to ďakujem, máme teraz oveľa realizovateľnejší výsledok. Áno, niektoré obavy pretrvávajú – povinné odstraňovanie súčiastok, cezhraničné spracovanie – ale celkovo ide o jasné zlepšenie oproti úsiliu Komisie,“ vyhlásil.
Nemec Markus Buchheit v mene skupiny Európa suverénnych národov uviedol, že nariadenie EÚ o obehovom hospodárstve v automobilovom priemysle ohrozuje globálnu konkurencieschopnosť EÚ.
„Požiadavky na recyklované plasty, rozšírená zodpovednosť výrobcu s vysokými nákladmi a nové postupy typového schvaľovania, ktoré sa odchyľujú od globálnych noriem, kladú jednostrannú záťaž na našich výrobcov,“ skonštatoval.
Hovoril aj o tom, že Európu brzdí byrokracia, kým americké a čínske spoločnosti vyrábajú nákladovo efektívnejšie a dobývajú trhy po celom svete. „Od začiatku tzv. zelenej dohody sme v Nemecku stratili už viac ako 200-tisíc pracovných miest v automobilovom sektore, čo je dramatická rana pre náš priemysel a spoločnosť. Toto nariadenie teraz hrozí ďalším oslabením automobilového priemyslu zvýšením nákladov a regulácie, zatiaľ čo globálni konkurenti pôsobia voľnejšie,“ poznamenal Buchheit.
Približne 1 700 pozmeňujúcich návrhov
Slovinská europoslankyňa Zala Tomašičová v mene Európskej ľudovej strany ocenila, že spravodajcovia pri príprave zákona brali do úvahy rôzne pohľady vrátane názorov politických skupín a zástupcov priemyslu. Poukázala na to, že do návrhu bolo zapracovaných asi 1 700 pozmeňujúcich návrhov.
„Obzvlášť vítam skutočnosť, že karavany boli vyňaté z postoja europarlamentu, pretože sa na ne toto nariadenie nikdy nevzťahovalo a zbytočne by vytvorilo ďalšiu byrokraciu a komplikácie. Toto nariadenie sa teraz nesmie stať len ďalším environmentálnym nariadením, ale musí slúžiť ako páka pre našu konkurencieschopnosť, a byť nielen pákou pre našu konkurencieschopnosť, pokiaľ ide o automobilový priemysel, ale aj v iných odvetviach, ako je recyklácia,“ povedala Tomašičová.
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK
Ako hodnotíte tento článok? Zanechajte nám spätnú väzbu.