
Volkswagen prehral súd: rozsudok o dieselových motoroch môže zasiahnuť milióny vozidiel
Vodičom dieselových áut v Nemecku by mohol čoskoro hroziť problém: ak organizácia Deutsche Umwelthilfe (DUH) nakoniec vyhrá súdny spor so spolkovým Úradom pre cestnú premávku (KBA), milióny vozidiel môžu prísť o povolenie na prevádzku.
Povolenie vydané spolkovým Úradom pre cestnú premávku na aktualizáciu softvéru jedného z typov dieselového motora značky Volkswagen (VW) bolo neoprávnené. Rozhodol o tom Vyšší správny súd v Šlezvicku. Ak rozsudok nadobudne právoplatnosť, môže postihnúť milióny vodičov dieselových vozidiel.
Na základe nového rozsudku Vyššieho správneho súdu (OVG) v spolkovej krajine Šlezvicko-Holštajnsko hrozí miliónom vodičov dieselových vozidiel v Nemecku v najhoršom prípade nútené vyradenie ich vozidiel z prevádzky.
Štvrtý senát OVG 25. septembra 2025 v druhom stupni rozhodol, že určitý softvérový trik v riadení motora, pomocou ktorého mal dvojlitrový motor Golf Plus TDI z roku 2016 dosiahnuť emisné limity, nie je prípustný (č. spisu 4 LB 36/23).
Mimovládna organizácia Deutsche Umwelthilfe podala žalobu proti prevádzke motora EA189, navrhnutého podľa emisnej normy Euro 5, pretože tento motor vypúšťa príliš veľké množstvo oxidov dusíka a môže tak ohrozovať ľudské životy.
Môže sa dotknúť miliónov vozidiel
Podľa odhadov sa rozsudok v aktuálnom „vzorovom konaní“ netýka len motora EA189 od VW, ale aj všetkých ostatných dieselových motorov, s ktorými dnes vodidlá v Nemecku jazdia podľa emisných noriem Euro 5 až Euro 6c a ktoré majú na palube „nelegálne vypínacie zariadenia“. Podľa odhadov ekologickej organizácie by tak mohlo byť dotknutých 7,8 milióna vozidiel – toto číslo však samotný súd nepotvrdil.
„Spolkový minister dopravy Patrick Schnieder musí teraz nariadiť spolkovému Úradu pre cestnú premávku, aby akceptoval rozsudok a nariadil buď dodatočnú montáž systému čistenia výfukových plynov, účinného aj v zimných mesiacoch, do 7,8 milióna podvodných dieselových osobných automobilov, alebo ich vyradenie z prevádzky vrátane finančnej náhrady majiteľom vozidiel zo strany podvodných dieselových koncernov“, hovorí generálny riaditeľ DUH Jürgen Resch.
Dodatočné úpravy majú svoje nevýhody
Pre mnoho vozidiel sa však dodatočná montáž javí ako takmer nemožná: podľa informácií časopisu „Focus“ chýbajú potrebné montážne diely. Navyše je takmer nemožné vyrobiť a namontovať dostatočné množstvo hardvéru. A aj keby bolo možné vozidlá dodatočne vybaviť, majitelia áut by museli akceptovať nevýhody, ako je kratšia životnosť motora, zvýšená spotreba a vyššie emisie CO₂.
Podľa informácií časopisu „Focus“ by o prevádzkové povolenie mohlo prísť až desať miliónov vozidiel, ak by rozsudok OVG nadobudol právoplatnosť. V takom prípade by rozsudok postihol všetky bežné značky od Audi po Volvo.
OVG dodposiaľ akceptoval argumentáciu DUH len v spore týkajúcom sa modelu Golf Plus TDI z roku 2016. Súd nariadil KBA, aby stiahlo vydané povolenia na programy na minimalizáciu emisií. „Aktualizácia softvéru na riadenie motora tohto typu vozidla obsahovala dve nepovolené zariadenia na vypínanie recirkulácie výfukových plynov,“ odôvodnil OVG svoje nariadenie v tlačovej správe.
Sudcovia OVG namietali, že doteraz používaný aktualizačný program automaticky vypínal recirkuláciu výfukových plynov pri vonkajších teplotách pod 10 stupňov Celzia a „pri nízkom atmosférickom tlaku v nadmorskej výške nad 1 000 metrov“, čím motor emitoval viac škodlivín, ako je v skutočnosti povolené. Použitie takéhoto teplotného okna je však prípustné len na účely ochrany motora, inak je podľa európskeho práva v bežnom živote v zásade neprípustné.
KBA a Volkswagen doteraz vždy argumentovali, že teplotné okno chráni motor pred poruchou, a tým aj pasažierov: „Teplotné okno, testované a schválené Spolkovým úradom pre cestnú premávku, chráni motor pred bezprostrednými rizikami v podobe poškodenia alebo nehody. Tieto riziká sú natoľko závažné, že môžu predstavovať konkrétne nebezpečenstvo pri prevádzke vozidla.“
Volkswagen chce podať sťažnosť
Rozhodnutie OVG nie je zatiaľ právoplatné. Hoci súd nepovolil možnosť odvolania, spoločnosti Volkswagen AG a KBA môžu do jedného mesiaca od doručenia písomného odôvodnenia rozsudku podať sťažnosť proti zamietnutiu odvolania na Spolkový správny súd v Lipsku.
Najmä Volkswagen túto možnosť určite využije: „Volkswagen podá opravný prostriedok na spolkový správny súd,“ potvrdil najväčší nemecký automobilový koncern pre časopis Focus. Aktuálne rozhodnutie sa týka len „niekoľkých desiatok tisíc vozidiel Golf Plus“ s konkrétnymi motormi. Až do nadobudnutia právoplatnosti rozsudku sa vodiči nemusia obávať odstaveníia svojich vozidiel z prevádzky ani požiadaviek na dodatočnú inštaláciu hardvéru.
KBA a spoločnosť Volkswagen AG neuspeli pred správnym súdom v Šlesvicku už v prvom stupni. Správni sudcovia 20. februára 2023 rozhodli (číslo spisu 3 A 113/18), že KBA nikdy nemal schváliť aktualizačný softvér po odhalení emisného škandálu v roku 2015.
Článok bol preložený z nemeckej edície Epoch Times.

Váš názor nám pomôže tvoriť lepší obsah. Ako sa vám páčil tento článok?