Pondelok 20. mája, 2024
Václav Marhoul (Photo by Vivien Killilea/Getty Images for Palm Springs International Film Festival)
»

„Večná jar je nesmierne silný film. Zaslúži si, aby ho videl každý,“ hovorí režisér Václav Marhoul

Kanadský kandidát na Oscara za najlepší medzinárodný, dokumentárny a animovaný film roku 2023 sa už dostal na plátna slovenských (festival Jeden svet) a českých kín. Medzi prvými divákmi bol aj úspešný český režisér Václav Marhoul, ktorý má na konte oceňované filmy ako Tobruk, Mazaný Filip či Nabarvené ptáče.

„Večná jar je nesmierne silný film. Autentický,“ napísal Marhoul po premietaní.

Film rekonštruuje udalosť, ktorá sa stala v roku 2002 a ovplyvnila státisíce ľudí žijúcich v Číne v metropole Changchun, ktorej názov možno do slovenčiny preložiť ako „Večná jar“.

Podľa Marhoula film „nie je výnimočný iba svojou fantastickou umeleckou formou, ale aj svojím obsahom“.

„Bez akéhokoľvek moralistického nátlaku kladie divákovi veľa pálčivých otázok,“ hovorí Marhoul. „Ako by som sa zachoval ja? Dokázal by som prekonať svoj strach? Dokázal by som sa tak rázne postaviť čínskemu bezpečnostnému aparátu? Vydržal by som väznenie a mučenie bez toho, aby som podľahol, zradil?“

Trailer:

Prvé fragmenty tejto udalosti zrekonštruoval prostredníctvom terénneho výskumu novinár a spisovateľ Ethan Gutmann v knihe Jatka, ktorá vyšla v českom preklade vo vydavateľstve C-press v roku 2015. Kanadský filmár Jason Loftus prevzal z knihy kapitolu s názvom Na tenkých vlnách a príbeh spracoval ako animovaný a čiastočne reálny dokumentárny film.

Rozpráva príbeh malej skupiny ľudí, ktorým sa v roku 2002 podarilo napojiť na vysielanie čínskej štátnej televízie.

„Večná jar si bez výhrad zaslúži čo najširšie uvedenie, zaslúži si, aby to videl každý,“ hovorí režisér Marhoul.

Daxiong, hlavný výtvarník filmu, na premietaní vo Filmovom fóre v Manhattane v New Yorku, 14. októbra 2022. (Chung I Ho/The Epoch Times)
Plagát k filmu Večná jar

Pri tvorbe filmu zohral veľkú úlohu čínsky komiksový výtvarník Ta-siung (Daxiong), ktorý bol pred 20 rokmi osobne pri tom. Keď došlo k nabúraniu sa do štátneho vysielania, žil v čínskom meste Changchun na severovýchode Číny. Pohnuté udalosti ožívajú prostredníctvom jeho kresieb a 3D animácie.

Na predpremiéru sa prišiel pozrieť aj komiksový scenárista Viktor Šauer. „Film pôsobivo využíva 3D animáciu a kombinuje ju so súčasnými zábermi a svedectvami preživších,“ hovorí o technickej stránke filmu a dodáva, že zároveň „bez zveličovania ukazuje temné stránky a praktiky čínskeho režimu, z ktorých v 21. storočí mrazí“.

V rámci svojej akademickej činnosti sedel medzi divákmi aj doc. Zdeněk Vojtíšek, PhD, religionista a profesor Karlovej univerzity, ktorý recenziu filmu uverejnil v časopise Dingir

„Výtvarný prejav karikaturistu Daxionga je skutočne majstrovský. Film veľmi vynaliezavo kombinuje štyri zdroje: po prvé: animácie Daxiongových kresieb, po druhé: dokumentárne zobrazenie jeho výtvarnej tvorby, rozhovory a pocity, po tretie: úryvky z filmovej produkcie hnutia Falun Gong a po štvrté: autentické zábery z vtedajšieho komunistického spravodajstva. Všetky tieto zdroje, a najmä ten posledný, robia film mimoriadne pôsobivým,“ hovorí Vojtíšek.


Z originálneho článku preložil LS.

Prečítajte si aj