
V ekonomike zohrávajú udržateľnosť a konkurencieschopnosť dôležitú rolu
V ekonomike zohrávajú udržateľnosť a konkurencieschopnosť dôležitú rolu. Po rokovaní vlády to skonštatoval minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD). Dodal, že v prípade Slovenska v oboch prípadoch zohráva úlohu kvalita pracovného trhu a zručnosti na ňom.
„Všetci vieme, že nám starne populácia a každý rok prichádzame o časť ekonomicky aktívnej populácie, ktorú si nedokážeme nahrádzať,“ vyjadril sa minister a doplnil, že jedným z možných riešení je aj získanie pracovnej sily zo zahraničia.
V tomto smere ale poznamenal, že na Slovensko neprichádza tá najvyššie kvalifikovaná sila, no i tak je potrebná. Ďalšou oblasťou je podľa Druckera to, ako zvýšiť úroveň pracovnej sily na Slovensku. Ak si chceme udržať konkurencieschopnosť v automobilovom priemysle, je podľa ministra školstva potrebné posunúť ho k vyššej pridanej hodnote. To sa ale podľa neho nedá bez investícií do vzdelania.
Drucker spomenul, že dlhodobo čelia požiadavkám trhu práce a zamestnávateľov. Diskusia sa podľa neho stále týka nedostatku kvalifikovanej pracovnej sily. Vyzdvihol viaceré opatrenia a reformy. Drucker poukázal na zmeny v sieti stredných škôl, konkrétne optimalizáciu stredných škôl, ktorej prvú etapu ukončili.
„Potrebujeme, aby stredné odborné školy boli robustnejšie, s väčším počtom žiakov, aby mohli nadväzovať partnerstvá v duálnom vzdelávaní práve so zamestnávateľmi, kde majú žiaci šancu nadobudnúť zručnosti a vytvárať si prepojenia na trh práce,“ priblížil minister školstva. Doplnil, že vykonali aj ďalšiu podstatnú zmenu, ktorá platí už od začiatku tohto roka.
„Je to štát spolu s ministerstvom hospodárstva a zamestnávateľmi, ktorý sa pozerá na celú krajinu a hovorí, aké profesie a odbornosti budeme potrebovať,“ vraví Drucker. Kedysi to robievali samosprávne kraje, tie ale boli podľa ministra limitované okrem iného aj svojimi hranicami.
Minister hovoril aj o pripravovanej transformácii stredných priemyselných škôl.
„Vzniknú päťročné stredné priemyselné školy, ktoré budú prepojené aj na vysoké školstvo tak, aby absolventi týchto päťročných stredných priemyselných škôl v danom odbore mohli potom postupovať aj vo vzdelávaní na vysokej škole a získať bakalársky stupeň vzdelania za dva roky,“ uviedol.
Päťročné štúdium by absolventom týchto škôl malo pomôcť nadobudnúť vyššiu kvalifikáciu, vďaka čomu by mohli získať vyššie kvalifikovanú prácu. Motivačné by to malo byť aj v tom, že nebudú musieť na bakalára študovať tri roky.
„Znížili sme titulomániu,“ dodal Drucker s tým, že sa usilujú dosiahnuť, aby mali profesionálnych bakalárov uplatniteľných na trhu práce.
Minister Drucker spomenul aj nedostatkové odbory na vysokých školách, pre ktoré majú systém štipendií. Štipendisti môžu získať ročne štyritisíc eur, ak pôjdu študovať takýto odbor. Štipendijný program beží druhý rok, Drucker skonštatoval, že už vidia výsledky v podobe zvýšenia záujmu o takéto odbory. Spomenul tiež vytváranie centier excelentnosti pri školách či zámer zaviesť povinnú maturitu z matematiky.
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK
Ako hodnotíte tento článok? Zanechajte nám spätnú väzbu.