
Učiteľská osobnosť roka 2024 pozná svoju laureátku
Učiteľská osobnosť roka 2024 pozná svoju laureátku. Je ňou učiteľka slovenského jazyka a mediálnej výchovy Alena Rapčan Štrompová, ktorá pôsobí na Základnej škole Ľudovíta Fullu v Košiciach. „Odborná porota ocenila jej systematickú prácu v rozvoji mediálnej gramotnosti, kritického myslenia a inkluzívneho prostredia, ktoré vytvára pre svojich žiakov,“ uviedli organizátori.
Rapčan Štrompová zvíťazila v desiatke finalistov, ktorí boli vybraní spomedzi rekordných 179 platných prihlášok. Ocenená učiteľka vstúpila do školstva z mediálneho prostredia. V rámci výučby sa venuje napríklad aj kritickému hodnoteniu informácií, mediálnej gramotnosti a rozvoju sebavedomia žiakov. Dôraz kladie na overovanie faktov, diskusie o predsudkoch či dezinformáciách a podporuje angažovanosti mladých ľudí.
„Som presvedčená, že tieto zručnosti sú veľmi potrebné, aby žiaci vedeli komunikovať a hodnotiť obsah. Mne sa škola zdá ako úžasný, kreatívny priestor, kde môžeme spoločne s deťmi rásť. Učíme sa navzájom sa počúvať, konfrontovať názory a keď natrafíme na konšpiráciu alebo polopravdu, spoločne to prehodnocujeme, zisťujeme zdroje a podobne,“ skonštatovala čerstvá laureátka učiteľského ocenenia.
Participuje tiež na pedagogických kluboch a Rodičovskej akadémii, kde pomáha rozvíjať spoluprácu medzi školou a rodičmi. „Každé dieťa má šancu uspieť a byť aktívnym členom svojej komunity,“ zdôraznila.
Počas slávnostného galavečera spoznala verejnosť aj mená ocenených Cenou verejnosti a Cenou Zastúpenia Európskej komisie. Verejnosť ocenila mladého učiteľa z Obchodnej akadémie sv. Tomáša Akvinského v Žiline Dávida Vrtaňa, najmä jeho dôraz na praktické vzdelávanie a rozvoj mäkkých zručností u žiakov.
„Cenu Zastúpenia Európskej komisie si odniesla Miriam Feretová z Katolíckej spojenej školy sv. Mikuláša v Prešove, ktorá prepája školské vyučovanie s vedeckým výskumom a podporuje mladých ľudí v rozvoji vedeckého myslenia,“ doplnili organizátori. Zuzana Labašová z Komenského inštitútu a mimovládnej organizácie CEEV Živica, skonštatovala, že všetci tohtoroční laureáti za sebou majú silný príbeh.
„Očaril nás ich jedinečný pedagogický prístup, ktorý odzrkadľuje ich osobnosť. Vďaka tomu dosahujú so svojimi žiakmi skvelé výsledky. Laureátky tiež zaujali porotu témami ako dôležitosť kritického myslenia a mediálnej výchovy či popularizácia vedy,“ vyjadrila sa Labašová.
Siedmy ročník Učiteľskej osobnosti Slovenska mal silné zastúpenie pedagógov z východného Slovenska. Výrazne boli zastúpení aj medzi finalistami a laureátmi. Vo finálovej desiatke bolo deväť žien a jeden muž.
„Ich spoločným menovateľom bola autenticita, odbornosť a silný hodnotový základ,“ uvádzajú organizátori. Porotkyňa a hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofkovej Dianovskej, skonštatovala, že v TOP 10 boli opäť výnimočné učiteľské osobnosti:
„Ich prihlášky nás presvedčili o silnom učiteľskom sebavedomí založenom na profesionalite, inovatívnom prístupe a rešpekte ku každému žiakovi. Laureáti prinášajú do finále pestrú škálu skúseností – pracujú s talentovanými deťmi, žiakmi z vylúčených komunít, pôsobia v národnostnom školstve a venujú sa aj podpore duševného zdravia. Spája ich vnímavosť a ľudský prístup ku každému dieťaťu,“ vyjadrila sa šéfka školskej inšpekcie.
Za laureáta Ceny verejnosti Dávida Vrtaňa hlasovalo vyše 15-tisíc hlasujúcich, pričom celkový počet hlasov bol čosi vyše 49-tisíc. Charakteristické sú pre neho individuálny prístup k žiakom a aplikácia inovatívnych metód.
„Keď sa postavím pred žiakov, vidím predovšetkým ľudí, z ktorých má každý nejaký problém, životnú situáciu. Mojou úlohou ako učiteľa je nie ich učiť teoreticky, ale pripraviť ich na to, čo ich čaká tam vonku. Snažím sa každému dať priestor na to, aby sa mohol vyjadriť, som komunikatívny typ pedagóga. Kladiem veľa otázok a keď vidím, že sú aktívni, následne s nimi pracujem ďalej,“ vysvetľuje Vrtaňa, ktorý vyučuje na Obchodnej akadémii v Žiline ekonomické predmety.
Vďaka jeho podpore jeho žiactvo napríklad získalo grant na výstavbu komunitného altánku zameraného na podporu psychického zdravia. Cenu Zastúpenia Európskej komisie si odniesla učiteľka biológie a geografie Miriam Feretová. Pracuje na cirkevnej škole v Prešove. Výučbu prepája s reálnou vedou, jej žiaci neraz dosahujú medzinárodné úspechy.
„Vedecké inštitúcie či vysoké školy sa nebránia spolupráci, len ich musíte osloviť. Z desiatich oslovených aspoň dve vždy zareagujú. A dokonca nielen tie slovenské, ale i zahraničné. Obohacuje to moju prax, ale predovšetkým to inšpiruje mojich študentov. Zažijú skutočnú vedu, výskum v laboratóriu a často sa potom rozhodnú ísť vedeckou alebo lekárskou dráhou,“ priblížila Feretová. Cena Zastúpenia Európskej komisie je určená učiteľom, ktorí svojím prístupom prezentujú európske hodnoty, medzi nimi rovnosť príležitostí, aktívne občianstvo či európsku identitu.
„Cena symbolizuje záväzok Komisie podporovať pozitívne príklady a inšpiratívnych jednotlivcov, ktorí svojou prácou prispievajú k rozvoju otvorenej, modernej a inkluzívnej spoločnosti,“ vysvetlil vedúci komunikačnej sekcie Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Peter Zsapka.
Na slávnostnom galavečeri bol prítomný aj minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD). Je toho názoru, že laureát ceny Učiteľská osobnosť Slovenska by mal stelesňovať hodnoty, ktoré sú základom kvalitného vzdelávania, a zároveň inšpirujú žiactvo a spoločnosť.
„Predovšetkým ide o hlboký rešpekt k žiakom a ich individualite, schopnosť rozvíjať kritické myslenie, empatiu a aktívne občianstvo. Očakávame, že takýto pedagóg je nielen odborníkom vo svojej oblasti, ale aj lídrom, ktorý vie motivovať, vytvárať bezpečné a podnetné prostredie a neustále sa vzdeláva. V dnešnej dobe sú mimoriadne dôležité aj otvorenosť k inováciám, ochota spolupracovať a odvaha byť pozitívnou zmenou v školstve. Laureát tejto ceny je vzorom – pre kolegov, žiakov aj celú verejnosť,“ prízvukoval šéf rezortu školstva.
Z pomedzi desiatky finalistov, pochádzajúcich z rôznych kútov Slovenska, vybrala laureátku odborná porota. Výberu prechádzalo semifinále s tromi desiatkami pedagógov. Celkovo ale prišlo do tohto ročníka viac ako 1 100 prihlášok, pričom platných bolo 179 prihlášok. Z nich bolo 30 mužov.
„Mnohé pedagogičky a pedagógovia získali hneď niekoľko nominácií – najmä tí, ktorí sú medzi žiakmi mimoriadne obľúbení. Najviac prihlášok pritom prišlo z Prešovského a Košického kraja, ale dobré zastúpenie mali aj ostatné regióny Slovenska,“ priblížili organizátori.
Global Teacher Prize je medzinárodné ocenenie, prepájajúce komunitu inšpiratívnych pedagógov z celého sveta. Učiteľská osobnosť Slovenska je jeho licencovanou súčasťou na Slovensku. Na starosti ho majú mimovládna nezisková organizácia CEEV Živica a Komenského inštitút, záštitu nad ním drží Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR a Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku. Dlhodobo ho podporujú Nadačný fond Slovak Telekom a FinQ.
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK
Chcete viac článkov na túto tému? Dajte nám vedieť váš názor a čo by vás zaujímalo.