Piatok 13. júna, 2025
Ilustračný obrázok Foto: freepik

Rezort vnútra chce rozdeliť výcvik v autoškolách, bez zvládnutej teórie nebude možné jazdiť

Ministerstvo vnútra SR navrhuje v rámci novely zákona o cestnej premávke rozdeliť skúšku pre žiadateľov pre udelenie vodičského oprávnenia na dve časti. Ako rezort v tejto súvislosti informoval, žiak autoškoly po novom najskôr absolvuje teoretickú časť vodičského kurzu a potom urobí teoretickú skúšku. Až po jej úspešnom absolvovaní bude pokračovať v praktickej časti vodičského kurzu, ktorá zahŕňa jazdy na autocvičisku a v skutočnej premávke, a následne sa prihlásil na praktickú časť skúšky.

„Žiadatelia budú mať možnosť sami sa prihlásiť elektronicky na skúšku. Cieľom je dosiahnuť, aby v praktickom výcviku pokračoval len taký účastník vodičského kurzu, ktorý teoreticky ovláda pravidlá cestnej premávky,“ vysvetlilo ministerstvo.

Rezort takisto v rámci novely, ktorá bola predložená do medzirezortného pripomienkového konania, zamýšľa predĺžiť lehotu evidovania troch závažných priestupkov vodičov z 12 mesiacov na 24 mesiacov. To podľa ministerstva pomôže zachytiť dlhodobejšie vzorce riskantného správania a uplatniť u takýchto vodičov nápravné opatrenia skôr, než spôsobia dopravnú nehodu s následkami na životoch a zdraví. „Ako jedno z opatrení pre vodičov po spáchaní troch závažných priestupkov sa zavádza po novom absolvovanie rehabilitačného programu, takýto vodič bude tiež tak ako doteraz povinný podrobiť sa doškoľovaciemu kurzu a preskúšaniu odbornej spôsobilosti,“ zdôraznilo ministerstvo vnútra.

V prípade, že by vodič v spomenutej lehote 24 mesiacov štvrtýkrát závažným spôsobom porušil pravidlá cestnej premávky, bude mu odobraté vodičské oprávnenie. „Vrátiť mu ho bude možné až po splnení podmienok, akými sú rehabilitačný program pre vodičov, doškoľovací kurz, preskúšanie odbornej spôsobilosti a preskúmanie zdravotnej a psychickej spôsobilosti,“ doplnil rezort vnútra.

Ministerstvo zároveň v novele rozširuje okruh porušení pravidiel cestnej premávky, ktoré možno riešiť prostredníctvom objektívnej zodpovednosti. „Pôjde aj o jazdu v protismere, vjazd do križovatky, ak nie je možné pokračovať v jazde, nedodržanie minimálnej vzdialenosti, používanie telefónu počas jazdy, nezapnutie bezpečnostného pásu,“ uviedol rezort. Ako ďalej zdôraznil, držiteľ vozidla sa už nebude môcť vyviniť zo zodpovednosti za nezabezpečenie dodržiavania pravidiel cestnej premávky formou oznámenia vodiča. „Zruší sa možnosť podať odpor proti rozkazu, držiteľ si však bude môcť nárokovať u vodiča náhradu uhradenej pokuty. Zmenou sa reaguje na špekulatívne správanie niektorých držiteľov vozidla,“ dodalo ministerstvo.

Zapojte sa do tvorby kvalitnejšieho obsahu! Aký je váš názor na tento článok?

Prečítajte si aj