Pondelok 10. novembra, 2025
ETCS (európsky systém riadenia jazdy vlakov = jednotný systém európskeho vlakového zabezpečovača) systémy L1 (Sansculotte/ CC BY-SA 3.0) a L3 (Sansculotte/ CC BY-SA 2.5); prepínateľná balíza (Halász István/ CC BY-SA 4.0); krokodíl, balíza TBL1 a dve eurobalízy v Angleur v Belgicku (François Melchior/ CC BY 3.0); anténa balíz vlakového zabezpečovača ETCS (Petr Sporer/ CC BY-SA 3.0)

Podľa AROS mohla nedeľnej nehode zabrániť výbava oboch vlakov systémom ETCS

Ak by boli systémom ETCS vybavené oba vlaky, k nedeľnej nehode pri Pezinku by s veľkou pravdepodobnosťou nedošlo. Uviedla to Asociácia železničných dopravcov Slovenska (AROS) v reakcii na zrážku vlakov v úseku Pezinok – Svätý Jur, pri ktorej sa zranilo niekoľko desiatok ľudí. Kompetentných vyzvala k urýchlenému vypracovaniu harmonogramu zavedenia výhradnej prevádzky systému ETCS.

Ako vo svojom stanovisku uviedla AROS, podľa predbežných informácií sa nehoda odohrala na trati, ktorá je už vybavená moderným zabezpečovacím systémom ETCS. Zrážka nastala medzi regionálnym expresom REX1814, ktorý mobilnou jednotkou ETCS nebol vybavený, a expresom EX620 z Košíc, ktorý tento systém mal. Asociácia zároveň pripomenula, že ide už o druhú vážnu nehodu na slovenských železniciach v priebehu necelého mesiaca.

AROS preto vyzýva kompetentné orgány, aby urýchlene pripravili harmonogram prechodu na výhradnú prevádzku systému ETCS, po vzore Českej republiky, kde tento režim už funguje na hlavných tratiach. „Považujeme za nevyhnutné, aby sa štát aktívne podieľal na spolufinancovaní montáže mobilných jednotiek ETCS do vlakov, pretože len spolupráca traťovej a mobilnej časti systému dokáže účinne zabrániť podobným nehodám v budúcnosti,“ dodala asociácia.

Po nedeľnej večernej nehode vlakov v Pezinku transportovali do nemocníc 79 pacientov. Najťažšie zranenia utrpeli tri osoby s poraneniami hrudníka a brucha, 60 pacientov utrpelo ľahké zranenia.

Podporte nás

Aký dojem vo vás zanechal tento článok? Zdieľajte s nami vaše myšlienky.

Prečítajte si aj