Štvrtok 12. júna, 2025
(FB/ Ministerstvo dopravy SR)

Osem regionálnych železničných tratí čaká obnova za 220 miliónov eur

Železničnú infraštruktúru na Slovensku čaká výrazná obnova. Minister dopravy Jozef Ráž v utorok oznámil, že sa začína rekonštrukcia ôsmich železničných tratí naprieč Slovenskom v celkovej hodnote 220 miliónov eur. Projekty budú financované z Plánu obnovy a odolnosti a zahŕňajú výmenu zvrškov, modernizáciu elektrických vedení, opravy mostov, nástupíšť či ďalšej infraštruktúry potrebnej pre bezpečnú a komfortnú železničnú dopravu.

Jedným z ikonických úsekov, ktoré sa dočkajú modernizácie, je podľa ministra trať Červená Skala – Margecany s viaduktom v Telgárte, postaveným počas prvej svetovej vojny. Modernizácia čaká aj trate Bratislava Nové Mesto – Bratislava ÚNS, Bratislava‑Rača – Leopoldov, Levice – Veľké Kozmálovce, Fiľakovo – výhybňa Holiša, Šelpice – Boleráz, Nižná Myšľa – Ruskov a pripravovaný je tender na trati Veľký Horeš – Streda nad Bodrogom.

„Železnice na Slovensku trate v regiónoch naozaj veľmi potrebujú. Ak chceme dostať ľudí postupne do hromadnej dopravy, tak potrebujeme, aby bola spoľahlivá, aby chodila načas, rýchlo, a aby mala čo najvyššiu mieru komfortu. Toto je ďalší krok týmto smerom“ uviedol minister Ráž.

Dodal, že cieľom ministerstva je mať zakontrahované projekty v hodnote jednej miliardy eur. Podľa generálneho riaditeľa Železníc Slovenskej republiky Ivana Bednárika ide o prvú etapu z celkovo 12 projektov z Plánu obnovy, ktorých hodnota sa pohybuje od 518 do 527 miliónov eur.

„Aktuálne máme rozpracované verejné obstarávania, pričom termín na ich ukončenie je do 30. júna 2026,“ spresnil Bednárik.

ŽSR súčasne investujú aj z iných európskych zdrojov, najmä z programu CEF (Connecting Europe Facility), kde Slovensko aktuálne smeruje k čerpaniu až 1,6 miliardy eur. Súčasťou projektového portfólia sú aj strategické úseky ako Paludza – Liptovský Hrádok či Výhybňa Výdrník – Markušovce, ktoré sú pripravené aj na alternatívne financovanie v rámci tzv. military mobility.

Minister dopravy zároveň upozornil, že Slovensko má výhodu v tom, že jeho hlavné dopravné koridory sa zhodujú s prioritami EÚ v oblasti vojenskej mobility. To zvyšuje šance na úspešné získanie ďalších eurofondov v nasledujúcich výzvach. Napriek tomu, že na komplexnú modernizáciu železníc by krajina podľa Bednárika potrebovala až osem miliárd eur, aktuálne kroky považuje za významný štart k mazaniu investičného dlhu, ktorý železnice dlhé roky zaťažoval.

Bolo pre vás toto čítanie prínosné? Povedzte nám svoj názor alebo nechajte kontakt pre ďalšiu diskusiu.

Prečítajte si aj