
Nové pravidlá hry na európskych cestách. Mladí pod lupou, digitálne vodičáky a tvrdé postihy hriešnikov
Európska únia (EÚ) sa snaží výrazne znížiť počet nehôd na cestách, ktoré si ročne vyžiadajú takmer 20-tisíc životov. Nové pravidlá o vodičských preukazoch, ktoré tento týždeň schválil Európsky parlament (EP), predstavujú komplexnú reformu zameranú na zvýšenie bezpečnosti všetkých účastníkov cestnej premávky. Tieto zmeny sú súčasťou širšieho balíka opatrení Európskej komisie (EK) z marca predminulého roka, ktorého cieľom je dosiahnuť víziu nulovej úmrtnosti na európskych cestách do roku 2050. Reforma zahŕňa prísnejšie podmienky na získanie a obnovu vodičských preukazov, lepšie zdieľanie informácií medzi členskými štátmi a podporu digitálnych formátov preukazov.
Bezpečnosť na prvom mieste s dôrazom na moderné riziká
Nové predpisy kladú dôraz na modernizáciu výcviku vodičov. V testoch na získanie vodičského preukazu sa teraz musia zohľadňovať riziká ako mŕtve uhly, používanie asistenčných systémov, bezpečné otváranie dverí či nebezpečenstvo telefonovania za volantom.
Europoslanci presadili, aby sa výcvik zameral na lepšie vnímanie ohrozenia chodcov, cyklistov, detí a iných zraniteľných skupín. Tieto zmeny majú pomôcť predchádzať nehodám, ktoré často vznikajú z nedbalosti alebo nedostatku skúseností.
Podľa europarlamentu sa platnosť vodičských preukazov (dokumentu) stanovuje na 15 rokov pre motocykle a autá, pričom členské štáty môžu túto dobu skrátiť na 10 rokov, ak sa preukaz používa ako občiansky preukaz (napr. Rakúsko, Holandsko, Írsko).
Na kamióny a autobusy sa bude vzťahovať päťročná platnosť. Členské štáty Únie môžu platnosť vodičských preukazov u vodičov vo veku 65 a viac rokov skrátiť, aby ju podmienili častejšími lekárskymi prehliadkami a absolvovaním kondičných jázd.
Pred získaním alebo obnovou preukazu je povinná lekárska prehliadka vrátane kontroly zraku a srdcovocievneho systému, hoci niektoré krajiny môžu namiesto toho použiť tzv. samohodnotiace formuláre.
Vodičáky v digitálnej podobe
Podľa nových pravidiel sa digitálny vodičský preukaz uložený v mobilnom telefóne stane hlavným formátom v celej EÚ, čo má za cieľ uľahčiť kontrolu a výmenu údajov medzi štátmi. Poslanci však presadili, aby vodiči mohli naďalej žiadať aj o tradičný fyzický preukaz, ktorý musí byť vydaný do troch týždňov. Táto možnosť reaguje na obavy z digitálnej výluky, najmä u starších ľudí alebo v oblastiach so slabým signálom.
Podľa EP digitálne preukazy zrýchlia administratívu a zlepšiia bezpečnosť, pretože umožnia rýchlejšie zdieľanie informácií o porušeniach. Napríklad, ak vodič spácha vážny priestupok v jednej krajine, údaje sa okamžite prenesú do systému iných štátov. To má zabrániť „turistike“ za lacnejšími pokutami alebo únikom pred postihmi.
Novinky pre mladých: skorší štart za volantom, ale prísnejší dozor
Pod prísnejším dohľadom sa po novom ocitnú mladí a neskúsení vodiči, pre ktorých sa zavádza minimálne dvojročná skúšobná lehota. Počas nej budú platiť tvrdšie pravidlá a pokuty za porušenia, ako je jazda pod vplyvom alkoholu alebo bez bezpečnostných pásov.
Uvedené opatrenie má znížiť riziko nehôd u mladých, ktorí sú podľa štatistík najviac ohrození. Mladí však budú môcť získať vodičský preukaz na auto už od 17 rokov, ale až do dovŕšenia 18 rokov budú šoférovať len pod dohľadom skúseného spolujazdca. (Ide o štandardizovanie veku 17 rokov na úrovni celej EÚ. Slovensko napríklad toto opatrenie prijalo už pred viac ako desiatimi rokmi.)
V záujme riešenia nedostatku profesionálnych vodičov sa uľahčuje prístup k preukazom na kamióny od 18 rokov a na autobusy od 21 rokov, ak má osoba certifikát odbornej spôsobilosti. Bez neho platia o tri roky vyššie vekové limity – 21 rokov pre kamióny a 24 pre autobusy. Tieto úpravy majú zatraktívniť profesiu vodiča a pomôcť sektoru dopravy, kde podľa europarlamentu chýbajú tisíce pracovníkov.
„Občania v celej Európe budú mať z týchto hmatateľných zlepšení priamy úžitok,“ uviedla nemecká spravodajkyňa pre pravidlá o vodičských preukazoch Jutta Paulusová zo skupiny Zelených.
Vinníci neutečú pred trestom
Podľa súčasného systému môže vodič, ktorému bol udelený zákaz šoférovania za dopravný priestupok v jednej krajine EÚ, často pokračovať v jazde inde. Keďže neexistuje automatické pozastavenie vodičského preukazu v celej EÚ, približne 40 % dopravných priestupkov spáchaných v zahraničí zostáva nepotrestaných. Podľa nových pravidiel „odobratie vodičského preukazu“ vydané v jednej krajine EÚ nadobudne platnosť v celej EÚ, a to aj v prípade, že vodičský preukaz bol vydaný inde.
„Ten, kto stratí preukaz v európskej krajine za vážny priestupok, už nebude môcť šoférovať v žiadnom inom členskom štáte,“ povedal taliansky spravodajca Matteo Ricci zo Skupiny progresívnej aliancie socialistov a demokratov.
Tento systém má zabezpečiť, že sankcie za jazdu pod vplyvom, spôsobenie smrteľnej nehody či prekročenie rýchlosti o viac ako 50 km/h budú pre jednotlivca platné všade v EÚ.
„Zavedenie jasnejších a nadčasovejších kritérií pre pozastavenie vodičského oprávnenia v prípadoch závažných porušení pomáha chrániť nielen zodpovedných vodičov, ale celú komunitu. Silnejší a efektívnejší systém monitorovania a presadzovania pomôže predchádzať nehodám a zachraňovať životy,“ skonštatoval Ricci.
Diskriminačné návrhy neprešli, druhý bezpečnostný pás však áno
Prijatie týchto pravidiel je výsledkom dlhého procesu, ktorého súčasťou bola aj rozprava v EP ešte v minulom funkčnom období. 27. februára 2024 počas nej vystúpil dnes už bývalý slovenský zákonodarca Robert Hajšel (Smer-SD / S&D), ktorý uvítal snahy o zlepšenie pravidiel.
„Bezpečnosť na cestách musí byť priorita, preto súhlasím s tým, aby sa pravidlá vydávania vodičských preukazov zjednotili a niektoré podmienky alebo tresty sprísnili. Vítam zavedenie digitálneho vodičského preukazu, ktorý nebude náhradou, ale doplnkom k fyzickému preukazu,“ povedal.
Hajšel sa vyjadril aj k časti pôvodného návrhu, ktorá sa napokon neobjavila v konečnom znení. Podľa europoslancov diskriminovala vekové skupiny. „Je nonsens, aby sme obmedzovali nočnú jazdu mladých vodičov alebo zavádzali neprimerane časté zdravotné kontroly pre ľudí len na základe veku, a nie na základe zdravotného stavu,“ podotkol.
Naopak, bývalá francúzska europoslankyňa zo skupiny Zelených Karima Delliová zdôraznila, že povinná prehliadka každých pätnásť rokov je gesto zdravého rozumu. „Štrnásť krajín ju už zaviedlo,“ uviedla a dodala, že lekárske prehliadky budú ako „druhý bezpečnostný pás“.
Výzvy a dopady
Nové pravidlá začnú platiť 20 dní po uverejnení v Úradnom vestníku EÚ, s trojročným obdobím na transpozíciu do národných zákonov a ďalším rokom na prípravu. Členské štáty tak dostanú čas na prispôsobenie svojich systémov, vrátane integrácie digitálnych riešení.
Implementácia však môže naraziť na výzvy. Napríklad digitalizácia vodičských preukazov si vyžiada značné náklady na infraštruktúru a školenia, čo môže byť problém pre menej rozvinuté regióny. V oblastiach so slabým internetovým signálom môžu digitálne preukazy skomplikovať kontroly, čo by mohlo zvýšiť riziko digitálnej výluky.
Okrem toho častejšie zdravotné prehliadky, najmä pre starších vodičov, môžu vyvolať odpor kvôli časovej a finančnej záťaži. Dopady sa budú líšiť podľa krajín – kým bohatšie štáty môžu reformu zaviesť rýchlo, iné môžu čeliť oneskoreniam pri prispôsobovaní národných systémov.






Váš názor nám pomôže tvoriť lepší obsah. Ako sa vám páčil tento článok?